Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2011, 17:10
olha1
olha1 is offline
als je het verhaal over wilt slaan en naar de vraag gaan (dat kan namelijk bij dit topic) is dat goed

oke heel simpel ik zat eens één keer een linux distributie naast windows te installeren via live-cd.
toen gebeurde er opeens iets raars en sloot mijn laptop af.
daarna deed niks het meer echt (booten ging niet en reparatie processen waren niet mogelijk.)
ik stuurde mijn laptop maar op omdat ik toch windows nodig had om te gamen...

daar zeiden ze dat mijn hele harde-schijf stuk was -ik had garantie dus dat was in principe geen probleem- maar ik vertrouwde niet echt dat ze de waarheid zeiden, want ze deden er echt heel lang over en het leek me sterk dat door het installeren van linux mijn harde-schijf stuk zou gaan..

mijn vraag kan door het proberen te installeren van een ander OS je schijf stuk gaan?
Advertentie
Oud 15-03-2011, 17:51
Verwijderd
Fysiek waarschijnlijk niet. Een install-cd kan wel een virus planten op je computer of Windows bestanden deleten, maar het lijkt me sterk dat je harde schijf fysiek kapot gaat als je een ander OS wilt installeren. Je hebt wel vooraf een partitie gemaakt om linux op te installeren toch?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 17:56
freyk
freyk is offline
Ligt aan de schijfeigenschappen dat het besturingsysteem voor zichzelf insteld. (bv Hard Disk Revolutions Per Minute softwarematig instellen)
(Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een linux-installatie een hardeschijf sloopt)

En om dit soort start-problemen te voorkomen, raad ik beginners aan om een linux(live)-installatie op een virtueel systeem te testen.

Laatst gewijzigd op 15-03-2011 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 18:04
olha1
olha1 is offline
ja het lijkt me wel sterk...

virus was het niet want ze zeiden dat het aan hardware lag...
maar ik heb het met een oficieel live-cd van Ubuntu gedaan dus...
(ook alles gecontroleerd was het echte)

ja maar de cd kon er een zelf maken... ik had daar wel wat problemen mee omdat hij zei dat het niet kon de gene die ik had gemaakt en een aparte werkte ook niet...

maar dus als ik het opnieuw zou proberen wat denken jullie?
Oud 15-03-2011, 20:01
jacobdb
jacobdb is offline
heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat een harde schijf kapot was, het kan misschien wel zijn dat ubuntu op de een of andere manier de bootloader niet geinstalleerd heeft. en dat het systeem daarom niet meer boot. (maar dat is met een live cd zo te fixen)
Oud 15-03-2011, 21:02
olha1
olha1 is offline
ik weet het niet zeker...

maar het was wel heel toevallig net toen ik het installeerde dat hij stuk was...
maar ja als het een hardwar probleem was dan kan ik gewoon niet snappen hoe software dat stuk krijgt...
Oud 15-03-2011, 23:32
M@rco
M@rco is offline
Je schijf kan natuurlijk best echt kapot zijn geweest, maar dat is dan gewoon toeval geweest.
Oud 16-03-2011, 14:45
remy476
remy476 is offline
Met een dualboot kan het in principe geen kwaad, wat is het voor een merk? Anders moet je daar eens op googlen misschien dat er meerdere mensen last van hebben gehad.
Oud 16-03-2011, 22:08
olha1
olha1 is offline
het kan toeval zijn geweest. Dan is het weer eens een van die keren dat je denkt wow!!! toevallig!

maar ik bedoel is het amper mogelijk dat software echt hardwar zou kunnen vernietigen? (vernietigen is misschien wat overdreven)
anders zouden virussen wel heel leuk je hele laptop kunnen laten exploderen

geen problemen bij andere mensen via google...

dit is de disk naam:
ST9500325AS
Oud 17-03-2011, 08:10
freyk
freyk is offline
Zelf heb ik ook ff snel gezocht en kwam bij topic "Problem with my Momentus st9500325as" uit.
Spoiler

Citaat:
maar ik bedoel is het amper mogelijk dat software echt hardwar zou kunnen vernietigen? (vernietigen is misschien wat overdreven)
anders zouden virussen wel heel leuk je hele laptop kunnen laten exploderen
Bijvoorbeeld de snelheid van ventilatoren op een lager pitje zetten, enz.
Ik heb horen zeggen dat dit o.s sneller gevaarlijke systeeminstellingen toelaat, dan anderen.

Laatst gewijzigd op 17-03-2011 om 09:25.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 20:14
olha1
olha1 is offline
Citaat:
Zelf heb ik ook ff snel gezocht en kwam bij topic "Problem with my Momentus st9500325as" uit.
Spoiler

Bijvoorbeeld de snelheid van ventilatoren op een lager pitje zetten, enz.
Ik heb horen zeggen dat dit o.s sneller gevaarlijke systeeminstellingen toelaat, dan anderen.
wow die gozer heeft meer dan 30 errors xD
mijn errors waren daar niet echt mee te vergelijken...

maar kan een programma in windows daar machtiging voor krijgen?
en in linux moet je daar waarschijnlijk root voor zijn dus kan een virus/programma daar denk ik ook niet aan komen... (hoop ik weer )
maar oke dat van de fan wist ik niet dat je mocht besturen...

ik kijk zo naar 'ubcd'

tot nu toe heel erg bedankt

Laatst gewijzigd op 17-03-2011 om 20:15. Reden: misbegrepen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 20:36
olha1
olha1 is offline
Citaat:
.
Spoiler

.
dit is om te kijken als mijn drive wel goed is?

ik kom hier niet ver in.
Spoiler
Oud 17-03-2011, 22:29
Daantjer
Daantjer is offline
Een harde schijf crasht (dus is kapot) als
1. Hij een verkeerde beweging ontvang tijdens het draaien
2. hij vernietigd is
3. hij 'op' is

Dit kan niet door een dualboot, ik zeg dus toeval.
Oud 18-03-2011, 07:47
freyk
freyk is offline
Citaat:
dit is om te kijken als mijn drive wel goed is?[/SPOILER]
Gebruik Seatools om de hardeschijf te controleren. UBCD en Parted magic hebben verschillende applicaties om je harde schijf te beheren (partitioneren, verwijderen, koppelen, backuppen, enz).
Oud 18-03-2011, 18:37
ILUsion
ILUsion is offline
Software kan wel degelijk je hardware om zeep helpen, maar heel erg waarschijnlijk is dat niet. Software zou bv. je BIOS kunnen legen zodat je zelfs niet meer kan opstarten, anders instellen van de ventilatoren etc. (dat zal oververhitten, maar normaalgezien moet je computer zichzelf dan uitschakelen om echte schade te voorkomen en daar kan software voor zover ik weet niet zo makkelijk iets aan veranderen).

Ik zou ook zeggen dat het toeval is. Bij Windows 7 (en bij de laatste versies van Ubuntu trouwens ook) geloof ik dat je voordat je schijf gaat falen normaal meldingen moet krijgen daarvan. Als je nog XP (en ik gok ook Vista) gebruikte en geen speciale S.M.A.R.T.-software draaide, is het dus best mogelijk dat je schijf er niet te best aan toe was maar dat je het niet gemerkt hebt. Bij de meeste computers kan je daar tijdens het opstarten resultaten van krijgen, maar standaard wordt dat vaak vervangen door een mooi opstartschermpje van je BIOS.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de Ubuntu installer (of enig stuk van Linux) je hardeschijf zou mollen (tenzij dat die al in zeer slechte staat was); harde schijven zijn redelijk standaardcomponenten, die zijn al zeer volwassen geïmplementeerd in Linux. Het is een andere zaak als je met zeer exotische hardware aan de slag zou gaan; maar zelfs dan is het allemaal best veilig.
Oud 18-03-2011, 23:52
olha1
olha1 is offline
heel erg bedankt voor jullie reacties
maargoed dat het (waarschijnlijk) niet mijn schuld is
Oud 19-03-2011, 10:55
jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Software kan wel degelijk je hardware om zeep helpen, maar heel erg waarschijnlijk is dat niet. Software zou bv. je BIOS kunnen legen zodat je zelfs niet meer kan opstarten, anders instellen van de ventilatoren etc. (dat zal oververhitten, maar normaalgezien moet je computer zichzelf dan uitschakelen om echte schade te voorkomen en daar kan software voor zover ik weet niet zo makkelijk iets aan veranderen).

Ik zou ook zeggen dat het toeval is. Bij Windows 7 (en bij de laatste versies van Ubuntu trouwens ook) geloof ik dat je voordat je schijf gaat falen normaal meldingen moet krijgen daarvan. Als je nog XP (en ik gok ook Vista) gebruikte en geen speciale S.M.A.R.T.-software draaide, is het dus best mogelijk dat je schijf er niet te best aan toe was maar dat je het niet gemerkt hebt. Bij de meeste computers kan je daar tijdens het opstarten resultaten van krijgen, maar standaard wordt dat vaak vervangen door een mooi opstartschermpje van je BIOS.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de Ubuntu installer (of enig stuk van Linux) je hardeschijf zou mollen (tenzij dat die al in zeer slechte staat was); harde schijven zijn redelijk standaardcomponenten, die zijn al zeer volwassen geïmplementeerd in Linux. Het is een andere zaak als je met zeer exotische hardware aan de slag zou gaan; maar zelfs dan is het allemaal best veilig.
heb het een keer gehad. faalende schijf in debian in dit geval. in de meeste distro's gaat hij eerst proberen te reboot met checkfilesystem flag aan.
Reageren

Regels voor berichten