Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2011, 15:31
LauraJansen
LauraJansen is offline
Bij na zijn we nou bij het hoofdstuk arbeid en energie.
Bij dit hoofdstuk moet je vaak tekeningen maken of die krijg je al, en moet je zelf afleiden wat voor soorten energie van toepassing zijn, en vervolgens moet je de hoogte, massa etc... berekenen.
Het berekenen gaat me goed af en lukt me wel, maar ik weet nooit in welke situatie ik de zwaarte energie en de kinetische energie moet gebruiken. Enkele voorbeelden zijn: een balletje gaat een helling op, en valt vervolgens in een gat, een bal valt van een dak etc..
Zou iemand, die dit wel snapt mijn kunnen uitleggen, want dit ik een basis iets wat je moet kunnen om de verdere som te kunnen maken.

Alvast bedankt;D

Overigens kijk ik eerst in het hulpboek, welke energie soorten van toepassing zijn een waar, en zodoende kan ik een berekening maken. Dit kan natuurlijk niet op de toets.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2011, 15:57
Siron
Siron is offline
In vele gevallen wordt zwaarte-energie (= potentiele gravitatie energie) bijvoorbeeld omgezet in kinetische energie.
Als een bal in een gat valt wordt de zwaarte-energie omgezet in kinetische energie. Voordat de bal valt (dus echt dat de bal op het punt staat om te vallen) heeft deze een potentiele energie (m.g.h) die word omgezet in kinetische energie (door de val) ...

Nog een voorbeeld. Stel je hebt een kanonskogel die op het punt staat te vallen, vlak voordat die kanonskogel valt heeft hij een potentiele energie, maar geen kinetische energie (immers is v=0 op dat moment) als de bal valt wordt die potentiele energie omgezet in kinetische energie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten