Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben er zelf ook van overtuigd dat een cultuur zonder nostalgie nooit zou kunnen bestaan. Ik vond het zelf alleen lastig om daar echt concrete redenen voor te bedenken, zelf dacht ik meer aan dat nostalgie een soort bescherm middel is tegen gevaar. Iets wat je al kent en/of al gebruikt hebt is minder gevaarlijk dan iets totaal nieuws. Deze reden tot nostalgie is tegenwoordig denk ik wel in te perken door duidelijk te laten zien dat uit onderzoek is gebleken dat een innovatie ongevaarlijk is. Daarom vond ik mijn verklaring nog niet volledig.
De uitleg die jij geeft klinkt wat dat betreft nog waarschijnlijker, ook daar komt de veiligheid weer naar voren. Oftewel nostalgie remt dan wel innovatie maar biedt wel veiligheid. |
![]() |
|
![]() |
Ik zou niet willen zeggen dat nostalgie innovatie afremt. Nostalgie is een puur psychologisch proces; vooruitgang is dat niet.
Sterker nog: zonder vooruitgang zou er geen nostalgie kunnen zijn. Vergeet niet dat de nostalgicus meestal niet écht terug wil naar vroeger, maar alleen naar een ideaalbeeld van dat vroeger. Iemand die zegt "vroeger was alles beter" wil echt niet zijn computer of mobiel inleveren, of niet geholpen worden door de nieuwste medische technieken. Bij nostalgie gaan verleden en toekomst hand in hand. Door even te "ontsnappen" naar het verleden, krijgt de nostalgicus ook even de tijd en de rust om het heden en de toekomst even rustig te aanschouwen. Nostalgie is dan een soort van adempauze, maar geen absolute noodrem. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Je trekt hier dus te snel conclusies ![]() Citaat:
Daarnaast hebben jongeren veel minder "last" van nostalgie dan ouderen. Zo zie je ook dat nieuwe technologieën vaak heel goed aanslaan bij jongeren (denk aan smartphones, computers, etc.). Veel nieuwe producten worden dan ook vooral op jongeren toegespitst (vergelijk reclames van games met die van "ouderenproducten"), omdat jongeren zich juist ongeremd over kunnen geven aan vernieuwing. |
![]() |
|||||
![]() |
@Hookee, het zijn inderdaad vaak alleen innovatieve onderdelen die met Concept Cars worden gepresenteerd, geen totaal innovatieve auto's. Daar heb je gelijk in, ik versimpel het te veel.
@Ganralph Citaat:
Citaat:
Misschien zou het kunnen komen doordat mensen vaak niet goed ingelicht worden over innovaties en daarom zich geen goed beeld kunnen vormen van de voor en nadelen? Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Hetzelfde bij auto’s. Je gaat niet in een auto met nieuwe brandstof investeren voordat je weet of er genoeg tankstations of oplaadpunten zullen komen. Daarnaast zijn inderdaad de nadelen van een nieuw product niet meteen bekend, terwijl het oude product vertrouwd is en geen nare verrassingen in petto heeft. De is niet nostalgisch, maar praktisch. Of je zit gewoon niet te wachten op nieuwe dingen. Als je 70 jaar zonder smartphone hebt geleefd, dan heb je echt geen behoefte om er meteen een te kopen. Dat is niet nostalgisch maar je bent gewoon gewend om het zonder te doen en je hebt het ook niet nodig. Dat je niet zit te wachten op producten van morgen, wil nog niet zeggen dat je terug wil naar gisteren, zoals een echte nostalgicus (in zekere zin althans) ![]() Inspelen op nostalgische gevoelens kan mensen inderdaad prikkelen om iets te kopen "soep zoals oma die maakte!", maar dat betekent nog niet automatisch dat mensen daarom geen producten kopen die niet nostalgisch zijn. Omgekeerd kan een nostalgicus overigens ook juist heel erg geïnteresseerd zijn in nieuwe producten. De komst van de dvd zorgde er juist voor dat veel nostalgici hun hart op konden halen aan oude series. En denk aan computergames uit de jaren '80 die je nu op je ipad kunt spelen. Citaat:
In Oost-Europa zie je sinds een jaar of 15-20 dan ook juist wel veel nostalgische uitingen, ook onder jongeren. Met de val van het ijzeren gordijn werden die landen in één keer totaal overhoop gegooid, waardoor de afstand tot de veilige jeugdtijd gigantisch is geworden voor mensen die in de jaren 70 en 80 geboren zijn. Laatst gewijzigd op 01-03-2011 om 22:20. |
![]() |
|
Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Ik heb juist het idee dat er in het westen de hele cultuur juist op vooruitgang is gebaseerd. En natuurlijk maakt nostalgie van elke cultuur deel uit, omdat mensen dat herkennen en ze zo greep krijgen op de wereld, maar ik denk dat nostalgie tegenwoordig belangrijk is omdat mensen hun greep op de wereld lijken te verliezen, omdat het allemaal zo snel gaat en de algehele cultuur alleen maar vooruit wil, meer welvaart, betere geneeskunde, beter dit, meer dat, enzovoorts. Dan is het prettig als er nog een aantal dingen hetzelfde zijn gebleven, als je ook terug kunt grijpen op het verleden.
|
![]() |
|
|