Zelf ben ik ook geconstateerd met PDD-NOS toen ik jong was.
Vorig jaar - na 4 jaar niet te zijn geweest - moest ik naar het psychiater. Mijn diagnose moest van kind naar volwassene werden omgezet. (zo doen ze dat, schijnbaar) Ook kwam daar een soort test bij. (al was die vrij kort en bondig, in tegenstelling toen ik mijn diagnose kreeg toen ik jong was) Na de test - waar ik vroeger positief op was getest - was ik nu negatief er op getest. De symptomen van PDD kwamen niet meer voor bij mij, het enige wat ik overhield als 'gebrek/tekortkoming' was dat ik BEROERD kan plannen. Alle sociale en technische vaardigheden waar ik vroeger aan tekort kwam waren weg.
Wat ik wil zeggen, probeer dus niet er van uit te gaan dat het kan liggen aan PDD. Uiteraard, ik ken die diepte van de situatie niet, dus ik kan niet een objectief antwoord geven, maar laat ik het zeggen dat het eerder ligt aan mentale stress.
Een paar jaar terug heb ik tijdens het uitgaan iets gruwelijks fout gedaan tegen iemand, een vriendschap verpest, door mijn dronken kop. De drank maakte het erger, en ik had mij voor de enige keer in mijn leven gesneden. Er op terugkijkend, denk ik dat door de drank (die mijn emoties versterkten) de stress zo zwaar was dat ik het kwijt MOEST.
Ik zou je problemen liever leggen op stress, die je dagelijks in en uit meemaakt, en eens kijken wat je er aan kunt doen, zonder te zeggen van "Ah, ik heb PDD. Daar zal het vast aan liggen". Al eens geprobeerd vaker te ontspannen? Maar dan ook echt goed ontspannen?
|