Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2011, 19:33
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
hallo,

ik heb morgen een luistertoets voor muziek,
en ik snap er zelf niks van. Het is algemeen kennis maar er zijn paar dingen die je kan voorbereiden en die moet je dan kunnen toepassen op de luistertoets en dat zijn:

-Afterbeat
-Beat
-Opmaat
-Dynamiek
-Vormschema
-Italiaanse termen.

dingen wat ik boven heb aangegeven moet ik kunnen toepassen in de luistertoets van muziek maar ik snap er niks van.

Afterbeat en beat zijn iets met op de tel spelen en na de tel maar dat snap ik niet.
De rest ook helemaal niet?

zou er iemand zijn die mij aub kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2011, 16:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Afterbeat en beat zijn iets met op de tel spelen en na de tel maar dat snap ik niet.
De rest ook helemaal niet?
Je uitleg is semi-correct, dus wat snap je niet?

Citaat:
Afterbeat
Citaat:
In vierkwartsmaat heeft de 1e tel het hoofdaccent, de 3e tel het nevenaccent. De 2e en 4e tel zijn niet beklemtoond.

Hier ligt een mooie taak. Wie zou niet graag dwars tegen dit strakke schema in spelen? Elke drummer!

Vol overgave en vaak onafgebroken slaat een drummer tegenaccenten op de 2e en 4e tel. Dit heet after beat.

Let wel: de maataccenten blijven gewoon op de 1e en 3e tel, daar zorgen de zang en andere instrumenten wel voor. De maataccenten op de 1e en 3e tel zijn namelijk zo sterk in de muziek verankerd, dat geen drummer ze aan kan, hoe hard hij ook op de 2e en 4e tel slaat.
Citaat:
Beat
Citaat:
Maat of metrum (Grieks: μετρον, maat) is de regelmatige wijze waarop in de muziek de geaccentueeerde en ongeaccentueerde delen elkaar afwisselen. De basis wordt daarbij gevormd door een metrum waarin de beklemtoonde en onbeklemtoonde delen elkaar om en om afwisselen, zoals bij de klok met slinger: tík, tak, tík, tak,..., of bij het lopen: línks, rechts, línks, rechts, ... Doordat het beklemtoonde deel op natuurlijke wijze ook een groter deel van de tijd kreeg toebedeeld (agogisch accent), ontstond een metrum met een beklemtoond deel dat twee keer zo lang duurde als het onbeklemtoonde deel. Door deling van dit beklemtoonde deel in tweeën verkreeg men een metrum in drieën. In zo'n driedelig metrum heeft een van de delen een hoofdaccent, de beide volgende geen accent. Omdat in de tweedelige en driedelige maat naast het hoofdaccent geen nevenaccent voorkomt, noemt men ze enkelvoudig. In andere maatsoorten wordt het deel met het hoofdaccent gevolgd door meer dan twee andere delen. Door de grotere afstand tussen de beklemtoonde delen krijgen na twee of drie tellen een of meer andere delen een nevenaccent. Zulke maten daarom heten samengesteld: zij lijken samengesteld te zijn uit twee- en driedelige maten.
Zie maatsoorten
Citaat:
Opmaat
Citaat:
onvolledig maat aan het begin van een muziekstuk
Citaat:
Dynamiek
Citaat:
Een ander woord voor dynamiek is toonsterkte. Je zegt ook wel geluidsterkte. Het gaat dus bij dynamiek om hoe sterk of hoe zacht de muziek klinkt
Citaat:
Vormschema
Citaat:
In een vormschema geef je de vorm van een muziekstuk weer. Daarvoor kun je de eerste letters van het alfabet gebruiken. Dezelfde onderdelen (bijvoorbeeld coupletten) krijgen dezelfde letter: A,A. Verschillende onderdelen (bijvoorbeeld couplet en refrein) krijgen verschillende letters: A, B. Onderdelen die erg op elkaar lijken maar niet precies hetzelfde zijn (bijvoorbeeld couplet 2 is iets anders dan couplet 1) geef je dezelfde letter met een accent: A, A'.
Citaat:
bv. Intro Verse Chorus Refrain Verse Verse Chorus Refrain Outro
A-B-C-D-B'-B''-C'-D-E
Citaat:
Italiaanse termen
Citaat:
Ik weet niet welke italiaanse termen je wilt, aangezien er wel een paar zijn (bv arpeggio e.d.) maar als je even op een websiteje genaamd "scholieren.com" kijkt kom je deze samenvatting muziek tegen:
http://www.scholieren.com/werkstukken/13866
Waarin plenty staat, staat het daar niet dan is google je vriend.
Reageren

Regels voor berichten