Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Heel simpel, zoals je kunt beredeneren dat je depressie niet klopt bij de werkelijkheid, zo zul je ook té positief denken moeten koppelen aan hoe het écht gaat en beseffen dat het nergens op slaat, dat het een gevoel is, een kwestie van hormonen. Maar je gevoel onderdrukken, weten dat dat niet klopt, is enorm lastig. Zorg in elk geval dat je je energie, zoals je die nu voelt, kwijt kunt in iets structureels. Ga geen ideeën die fantastisch lijken opschrijven, maar ga sporten, opruimen, etc. Lig je wakker, ga random feitjes lezen en leren. Maak gebruik van wat je nu voelt zonder het uit de hand te laten lopen en zorg dat je iets hebt om op terug te vallen. Maar het blijft natuurlijk gruwelijk lastig.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Op dit moment besef ik heel goed dat het nergens op slaat. De pest van een manie (en ook een depressie) is dat je hormonen je hersens zo hebben beïnvloed dat je de realiteit simpelweg niet meer kúnt zien, hoe hard je ook je best doet het te relativeren. Maar goed, zo ver wil ik niet komen.
Ik besteed al veel tijd aan opruimen en poetsen (werkelijk, mijn kamer is nog nooit zo opgeruimd geweest als de laatste tijd). Ook ben ik veel aan het leren. Ik ben erg geïnteresseerd in filosofie en het brein en alles wat daaromheen zit en ik zoek er veel over op, lees veel boeken. Maar ook dat houdt mij wakker. Ik zit 's avonds vaak nog uren achter mijn computer en mijn boeken dingen uit te vogelen. Omdat ik het zo enorm interessant vind kan ik dan niet stoppen. Wat bedoel je precies met dat ik iets moet hebben om op terug te vallen? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik weet dat je het niet meer kúnt zien, want je voelt het zo enorm sterk. Maar alsnog moet je het proberen te relativeren, da's ook de manier om de depressie te overwinnen en in te grijpen (door hulp te vragen, etc.). En dat erop terugvallen, dat bedoel ik dus vooral door de manie te gebruiken om iets positiefs te doen, kennis te krijgen, diploma's te halen, je leven goed in te richten, zodat wanneer je ooit weer omslaat je dat hebt en vooruit kunt. Want in een depressie ga je niet vooruit. Dan is het een kwestie van het moment overleven.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hm, ik besef dat ik het vooral heb over een manie handelen (en voel me nog niet heel erg helpful daarin), maar een manie voorkomen, dat kan alleen door goed voor jezelf zorgen en medicatie. Goed voor jezelf zorgen is dan vooral goede nachtrust etc, wat evt ook via medicatie kan. En natuurlijk sporten en gezonde voeding blablabla. Dit weet je allemaal al wel, neem ik aan.
|
![]() |
|
Zou je misschien, als het je lukt om op tijd naar bed te gaan, een cd met een geleide meditatie kunnen opzetten die je bijvoorbeeld helpt met je aandacht naar je lijf te gaan en te ontspannen? Als er tegen je gepraat wordt, is het misschien moeilijker te blijven draaien in je gedachten en geniale plannen, en kun je toch genoeg ontspannen om daarna te kunnen slapen?
Ik weet niet of dat werkt, ik heb geen ervaring met manische trekken, maar ik weet wel dat het voor mij goed werkt om te ontspannen voordat ik ga slapen als ik een overvol druk hoofd heb. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh dus je vraag is: hoe schop ik mezelf naar bed?
![]() Nouja, beloningssystemen, ontspantechnieken, etc. Hoewel mediteren bij voorbaat al kut klinkt, kan het je misschien wel helpen. En iemand die je af en toe ernstig toespreekt? Of je lichaam uitputten door 's avonds nog hard te lopen, te douchen en dan echt te gaan slapen. Zoiets? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mediteren is inderdaad wel een idee. Zweverig doen zal niet helpen, maar ik kan wel proberen op mijn ademhaling te letten en misschien een rustig muziekje opzetten! Dat zijn wel goede ideeën. Ik ga ook even kijken of er een programma'tje is dat mijn computer automatisch op een bepaald tijdstip kan uitschakelen. Ik ga sowieso een wekker zetten om me eraan te herinneren dat ik naar bed moet. Helaas is er niets of niemand die mijn boeken dicht kan slaan ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Meditatie klinkt misschien wat zweverig, maar er zijn genoeg manieren om te mediteren. Een rustig muziekje opzetten en gedachteloos tekenen (mandala's of gewoon vrije vorm) is ook een vorm van meditatie, bewust wandelen en daarbij letten op iedere stap die je zet is óók meditatie. Bewust afwassen en elke sensatie die er daarbij waar te nemen valt waarnemen is dat óók. Meditatie kan met rustig muziekje en alleen op je ademhaling letten, of je hele lijf checken, van teen tot top om te kijken of alles ontspannen is, of je kunt je mee laten nemen door een geleide meditatie die je laat vliegen op een draak. Het is maar net hoe zweverig je het zelf wilt maken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En zweverig zou ik ook niet willen (vandaar dat ik ook zei dat medicatie bij voorbaat al kut klinkt) maar er zijn opties zat die het niet hebben over ontdekken welk dier je was in een vorig leven. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hardlopen kan ik niet vanwege mijn zwakke knieën (hoewel ik het toch misschien nog eens ga proberen binnenkort).
Ik weet dat niet alle meditatie zweverig is hoor en ik weet ook dat op je ademhaling letten e.d. ook een vorm van meditatie is. Echt geleide meditaties, daar houd ik niet van. Nare ervaringen mee gehad tijdens mijn psychoses (als iemand dan zegt dat je je innerlijke vriend ontmoet en je vraagt hoe die eruit ziet, dan komen de meest enge personen uit je psychoses naar voren). Ik wil dus voorkomen dat ik daar weer aan moet denken. Gaan kleuren kan inderdaad wel, echt iets gaan tekenen... Dat is dan weer geen goed idee. Ik kom er wel uit! Ik heb trouwens met mijn casemanager gesproken en we hebben een soort slaapritueel gemaakt (strak schema van wat ik ga doen voordat ik naar bed ga). Wat we ook nog bedacht hadden: ik kan een spelletje gaan spelen op mijn gameboy. Dan ben ik hersenloos bezig en ik ben het toch na een kwartier zat, dan ga ik misschien wel slapen. Ik ga NU mijn computer uitzetten. Deel van het plan was om om 11 uur mijn computer uit te schakelen! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING] Eend | 27 | 24-02-2003 18:49 |