Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2011, 17:21
luus93
luus93 is offline
ik heb vandaag een groot bedrag overgeboekt op een niet bestaand nummer
ik ben de laatste 3 cijfers vergeten. het ging nogal om een groot bedrag. krijg ik het geld nog terug en hoe? ik hoop dat jullie snel reageren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 17:25
Verwijderd
Als het een niet bestaand nummer is, dan krijg je daar toch een melding van dat het niet overgeschreven kan worden? Volgens mij wordt het gewoon niet overgeschreven dan.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 17:27
luus93
luus93 is offline
`nou er stond wel dsat het is overgemaakt ik maak me er erg zorgen over
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 17:34
ganralph
ganralph is offline
Zelf kun je het in ieder geval niet terug halen, dus neem contact op met de bank en vraag welke mogelijkheden er zijn.
Oud 21-03-2011, 17:48
luus93
luus93 is offline
maar kan je je geld denken jullie nog terug krijgen als ik maar 6 cijfers heb ingetypt ipv. 9?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:19
MiBe
MiBe is offline
Vaak hebben giro (postbank/ing) rekeningen maar 6 of 7 cijfers. Grote kans dus dat het nummer wel bestaat. Het rekeningnummer moet echter corresponderen met de opgegeven naam dus in principe dient je bank deze transactie te weigeren.
Oud 21-03-2011, 19:33
ganralph
ganralph is offline
Inmiddels wat verder gekeken:

Het ligt volgens mij een beetje aan de bank hoe ze hier mee omgaan. Ik heb ooit een bedrag van iemand gekregen dat niet voor mij was, maar de Rabobank interesseerde dat kort gezegd geen reet, dus hebben we het zelf maar creatief opgelost

Mocht het geld op een niet-bestaande rekening zijn gekomen, dan komt het volgens mij wel terug. Maar als het wel op een bestaande rekening terecht is gekomen, dan zijn er drie opties:
- de ontvanger stort het netjes terug;
- sommige banken helpen volgens mij met bemiddeling als het niet vanzelf gaat (maar dat hangt dus van de bank af e.d.);
- je kunt het bedrag terug vorderen via de rechter. Je hebt immers een zgn. "onverschuldigde betaling" gedaan. Hier weet ik echter het fijne niet van, dus ik heb geen idee hoeveel kans je maakt in zo'n geval.
Oud 21-03-2011, 19:44
Verwijderd
Dat de bank niet automatisch alle betalingen waarvan jij beweert dat ze onverschuldigd Je zult dus inderdaad geluk moeten hebben dat zijn gedaan, is natuurlijk logisch. Zouden ze dat wel doen, zou dat tot gigantische problemen leiden. Ze zijn, zoals Ganralph al aangeeft, volgens mij doorgaans wel bereid een brief met het verzoek het bedrag terug te storten naar de ontvanger van het geld te sturen.

Doen ze dat niet, zul je inderdaad naar de rechter moeten. Indien de ontvanger betwist dat de betaling onverschuldigd is gedaan, zal hij aan moeten tonen dat er een rechtsgrond was voor de betaling.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:47
luus93
luus93 is offline
ja maar zijn er ook mensen die een rekening hebben met 6 cijfers dat bestaat toch niet?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 19:55
ganralph
ganralph is offline
Jawel ING-rekeningen (en dus ook van de voormalige Postbank) kunnen 1 tot 7 cijfers hebben. (Denk aan "giro 555".) Andere banken hebben er inderdaad altijd meer.
Oud 21-03-2011, 19:57
luus93
luus93 is offline
maar doen hun moeilijk denk je om het geld naar mij terug te storten? (het gaat om een bedrag van 2500)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:00
ganralph
ganralph is offline
Daar kan niemand je hier een zinnig antwoord op geven. Dat hangt van de ontvanger af. Als het geld niet vanzelf terug komt, moet je contact opnemen met de bank. Hoe sneller je dat doet, des te beter. (Als je het bijvoorbeeld per ongeluk naar een groot bedrijf hebt overgemaakt, dan kan het maanden duren voordat ze het überhaupt opmerken, en dan zijn er nog altijd mensen die niet zo netjes zijn om terug te betalen).

Bel dus morgen met de bank. Misschien kunnen ze je ook wel meteen vertellen of je geld op een bestaande rekening terecht is gekomen of niet.

(Ik heb je titel overigens iets duidelijker gemaakt )
Oud 21-03-2011, 20:27
Verwijderd
Citaat:
maar doen hun moeilijk denk je om het geld naar mij terug te storten? (het gaat om een bedrag van 2500)
Zoals Ganralph al aangeeft kunnen wij daar niks over zeggen. Daar moet je geluk mee hebben. Sommigen zullen het direct terugstoren. Maar als je pech hebt is het geld op de rekening van een werkloze junk terechtgekomen, die het meteen gebruikt om er een lading cocaine van te kopen. Zie dan nog maar is je geld terug te krijgen.

Inderdaad direct bellen met de bank morgenochtend, dan weet je tenminste tot op zekere hoogte waar je aan toe bent.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:52
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Je ternaamstelling dient ook juist te zijn, anders wordt de overboeking alsnog afgewezen en teruggeboekt. Dus stel dat je geld overmaakt naar de heer A op rekening 12345, maar je schrijft het naar rekening van de heer B met het nummer 12344, maar vult wel de naam A in zal de boeking zich niet voltooien.

Je hebt zoiezo recht op je geld terug. Als ik perongeluk 100 euro naar jou over maakt en daartoe is geen reden dan behoor jij te snappen dat er iets niet klopt; het blijft dus wel mijn geld.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 08:55
Verwijderd
Onverschuldigde betaling of het geld laten stoneren
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 11:22
luus93
luus93 is offline
Dank jullie wel voor jullie reacties ik ben naar de bank gegaan hun zeiden dat het een niet bestaande rekening is en net is het bedrag terug gestort
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 11:32
dnalor
dnalor is offline
als de naam en het rekening nummer niet overeenkomen dan wordt het geld niet overgemaakt. Je krijgt de boeking dan terug op je eigen rekening.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 12:28
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Onverschuldigde betaling of het geld laten stoneren
Storneren kan enkel bij automatische incasso's.
Oud 22-03-2011, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Je ternaamstelling dient ook juist te zijn, anders wordt de overboeking alsnog afgewezen en teruggeboekt. Dus stel dat je geld overmaakt naar de heer A op rekening 12345, maar je schrijft het naar rekening van de heer B met het nummer 12344, maar vult wel de naam A in zal de boeking zich niet voltooien.

Je hebt zoiezo recht op je geld terug. Als ik perongeluk 100 euro naar jou over maakt en daartoe is geen reden dan behoor jij te snappen dat er iets niet klopt; het blijft dus wel mijn geld.
Citaat:
als de naam en het rekening nummer niet overeenkomen dan wordt het geld niet overgemaakt. Je krijgt de boeking dan terug op je eigen rekening.
Een verkeerde tenaamstelling zorgt - iig bij ABN Amro - niet voor het niet voltooien van de overboeking. Ik sta zelf bij de bank bekend onder mijn meisjesnaam (en ook álleen maar onder mijn meisjesnaam, het is niet alsof ze mijn aangetrouwde naam weten) maar krijg regelmatig geld overgemaakt met vermelding van (enkel) mijn aangetrouwde naam; daar is nog geen enkele keer iets fout mee gegaan.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 13:27
MiBe
MiBe is offline
Hmm, dan werkt dat anders dan bij de Rabobank. Wanneer de naam die ik invoer niet overeenkomt met het rekeningnummer krijg ik een bericht dat de transactie om die reden is geweigerd.
Oud 22-03-2011, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Hmm, dan werkt dat anders dan bij de Rabobank. Wanneer de naam die ik invoer niet overeenkomt met het rekeningnummer krijg ik een bericht dat de transactie om die reden is geweigerd.
Nee, idd, ik ken dat ook van Rabobank zo, maar bij ABN Amro is het nooit een probleem.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ja maar zijn er ook mensen die een rekening hebben met 6 cijfers dat bestaat toch niet?
Mijn gironummer uit de begin jaren '90 heeft zeven cijfers, dus mij lijkt dat oudere rekeningen dan dat, uit zes zouden kunnen bestaan.

Je hebt in ieder geval wel direct duidelijkheid over welke bank het ontving.
Reageren

Regels voor berichten