Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2011, 20:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het Rotterdamse stadsbestuur moet de hoogte van een boete afstemmen op de ergernis die de overlast veroorzaakt. Dat stellen Leefbaar Rotterdam en de PvdA.
bron en meer

De twee partijen in de Rotterdamse raad vinden dat het onduidelijk is waar de hoogte van een boete op gebaseerd is. Ze stellen voor om de mate van ergernis die een overtreding (zoals fout parkeren, troep op straat gooien) veroorzaakt, als leidraad te nemen voor de hoogte van de boete. De grootste ergernis zou dus de hoogste boete opleveren.

De Rotterdammers zouden zelf eerst mogen stemmen om te bepalen welke overtredingen de meeste overlast veroorzaken.

Goed plan of niet?
Oud 20-03-2011, 20:38
Verwijderd
Tsja,de een heeft n hekel aan zwart gemaakte autoramen en n ander vind Het kunst....

Ik vind dit een vage actie...
Zou logischer zijn als het gebaseerd werd op kans op ongelukken ofzo.....
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 21:12
Verwijderd
Opzich niet verkeerd als het gaat om dit soort boetes. Het moet natuurlijk wel bij overtredingen blijven die geen directe schade toebrengen aan anderen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 21:18
ganralph
ganralph is offline
Ja, er moet bijgezegd worden dat het alleen draait om overtredingen waarvoor de gemeente zelf de hoogte van de boete kan bepalen. Dit zijn over het algemeen kleine zaken; voor grotere overtredingen gelden landelijk vastgestelde boetes.

Denk dus aan foutparkeren, troep op straat gooien, hondenpoep niet opruimen, zwartrijden in het openbaar vervoer, etc.
Oud 20-03-2011, 22:06
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik vraag me af, hoeveel Rotterdammers de moeite nemen om voor zoiets onbenulligs te gaan stemmen. Misschien is een steekproef een redelijke indicatie?
Oud 20-03-2011, 22:24
Uice
Uice is offline
Ik zou niets beters kunnen verzinnen om de hoogte van dit soort boetes op te baseren. Nou ja, misschien hoe vaak misdrijven voorkomen, en daarmee hoeveel geld te opleveren. De belangrijkste functie van boetes blijft toch dat de ontvanger vrijwillig extra belasting betaalt.
Oud 21-03-2011, 20:40
Verwijderd
T is te verwachten dat niemand zich dan nog aan iets ergert bij zon stemronde, zijn ze zelf tenminste ook goedkoop uit..
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:33
ganralph
ganralph is offline

Wat zouden trouwens jullie eigen grootste ergernissen zijn?

Ik erger me gruwelijk aan mensen die te lui zijn om even naar een afvalbak te lopen met hun rommel en het dus maar gewoon op straat gooien. Niet alleen is het storend an sich, maar het kan ook onveiligheid en verloedering in de hand werken. Die mag van mij dus op 1 in de top-zo-veel van "kleine" overtredingen.
Oud 21-03-2011, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Ik erger me gruwelijk aan mensen die te lui zijn om even naar een afvalbak te lopen met hun rommel en het dus maar gewoon op straat gooien.
Dit inderdaad. Ik woon midden in de stad; om de 5 meter staat een prullenbak, en toch zie ik nog altijd mensen die hun zooi gewoon maar op straat flikkeren. Heeft denk ik ook niet zozeer met luiheid te maken, maar meer met stoer doen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:42
Verwijderd
Hondenpoep!!!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:47
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb er geen bezwaar tegen, zolang het maar een leidraad blijft voor de gemeente.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hondenpoep!!!
Dat is nou een typisch voorbeeld dat heel erg licht beboet moet worden. Verreweg de meeste gemeentes bieden onvoldoende mogelijkheden om honden uit te laten, en denken dat elke hond op commando kan schijten op een kleine uitlaatstrook, is een utopie. Mensen moeten dus wel de regels overtreden, daartoe worden ze gedwongen door de gemeente, oftewel, overmacht.

Daarnaast betaal je al hondenbelasting vanwege de kosten voor opruimen. Eigenlijk hoort er als er hondenbelasting geheven wordt, helemaal geen boete op te staan.
Oud 22-03-2011, 23:13
Verwijderd
Nonsens Ik heb echt een enorme keuteldraaier en die doet het alleen waar ik het hem geleerd heb, bovenop struiken, in goten en the likes. Honden opvoeden is nog makkelijker dan je handen wassen na het pissen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 07:29
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Dat is nou een typisch voorbeeld dat heel erg licht beboet moet worden. Verreweg de meeste gemeentes bieden onvoldoende mogelijkheden om honden uit te laten, en denken dat elke hond op commando kan schijten op een kleine uitlaatstrook, is een utopie. Mensen moeten dus wel de regels overtreden, daartoe worden ze gedwongen door de gemeente, oftewel, overmacht.

Daarnaast betaal je al hondenbelasting vanwege de kosten voor opruimen. Eigenlijk hoort er als er hondenbelasting geheven wordt, helemaal geen boete op te staan.
Of je neemt gewoon geen hond. Die beesten zijn er toch al veel te veel.
Oud 23-03-2011, 11:47
Joostje
Joostje is offline
Er zijn er ook te veel, het overschot komt in het asiel terecht. Lijkt me niks mis mee als je daar een uit neemt en het weer ruimte en een leukere omgeving gunt
Oud 23-03-2011, 12:06
Schrödinger
Schrödinger is offline
Teveel voor wie of wat?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 13:09
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Spugen op straat
Afval niet weggooien maar op de grond gooien
Geen richting aangeven

Dat zou mijn persoonlijke top 3 zijn.
Oud 23-03-2011, 13:41
Lorelei
Lorelei is offline
Geen richting aangeven is geen gemeentelijke kwestie toch?
Reageren

Regels voor berichten