Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2011, 12:25
sean_b
sean_b is offline
Dag scholieren,

Ik zit met een vraagstuk, ik heb sinds een aantal weken mijn Propedeuse van Technische Informatica behaald, uiteraard moet ik nu nog 3 jaar om me volledige diploma te halen.

Het probleem is als volgt, ik wil graag een jaar op reis, aangezien ik 22 ben en nog maar heel weinig van de wereld heb gezien. Ik zal daar eerst een jaar voor moeten werken (waarschijnlijk offshore i.v.m. $$) en daarna dus een jaar op reis.

Dit zou betekenen dat ik als 24 jarige alsnog weer naar school moet, wat op zich geen probleem is, maar mijn vraag is nu, als ik dan dus als 27 jarige van school kom en nog geen ervaring heb in de IT maar alleen een bachelor diploma, hoe moeilijk word het dan om een baan te vinden ?

De reden dat ik heb besloten om het nu te doen en niet over 3 jaar is dat ik nu nog de luxe heb om bij me broer in te wonen en geen vaste lasten hoef te betalen, waardoor ik het geld wat nodig is voor de reis in een jaar tijd bij elkaar kan grabbelen.

Dus, 27, bachelor diploma Technische Informatica, geen ervaring.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2011, 15:20
fib
fib is offline
Je kunt het ook combineren: studeren en reizen.

Je kunt vakken, minors, masters ed in het buitenland halen
Oud 13-03-2011, 11:47
sean_b
sean_b is offline
dag fib, bedankt voor de tip, maar ik ben van plan echt alleen maar te reizen en tot rust te komen.

Ik had de hoop dat er op het forum wel een aantal mensen waren die hetzelfde hebben doorlopen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 16:58
T_ID
T_ID is offline
Als het gaat om een universitaire opleiding Informatica komt dat wel goed denk ik.

Andersom geredeneerd; als je wilt reizen, is het dan geen idee gewoon eerst dat diploma te halen? Op universitair niveau werken levert veel meer geld op (semi-)ongeschoold. Met dat geld kan je daarna gaan reizen.
Oud 13-03-2011, 17:46
arPos
arPos is offline
Citaat:
(waarschijnlijk offshore i.v.m. $$)
Lol succes met daarin komen zonder officierspapieren
Oud 14-03-2011, 09:08
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Andersom geredeneerd; als je wilt reizen, is het dan geen idee gewoon eerst dat diploma te halen? Op universitair niveau werken levert veel meer geld op (semi-)ongeschoold. Met dat geld kan je daarna gaan reizen.
Oud 14-03-2011, 10:35
sean_b
sean_b is offline
Citaat:
Als het gaat om een universitaire opleiding Informatica komt dat wel goed denk ik.

Waarschijnlijk draait het daar nu ook op uit , had het gewoon graag binnen nu en een jaar gedaan, het lijkt er op dat dit niet in de kaarten zit. Niet geschoten is altijd mis.

Citaat:
Lol succes met daarin komen zonder officierspapieren
Zou je mij verder toe kunnen lichten waarom je dit denkt ?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 13:14
Daboman
Daboman is offline
Ligt er helemaal aan wat voor toegevoegde waarde de reis heeft voor de baan waar je op solliciteert. Als je op een positieve manier kunt uitleggen waarom je iets gedaan hebt, kun je met een hoop wegkomen. Ook lijkt het me nogal afhankelijk van de krapte op de arbeidsmarkt wanneer je daadwerkelijk gaat solliciteren. Maar daarover heb je toch geen controle, dus om je daar nou door te laten tegenhouden.
Oud 14-03-2011, 17:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Arpos refereert aan de zeevaart geloof ik. En in de EU mag je zonder opleiding nog geen lekke badkuip varen.
Oud 14-03-2011, 21:39
Malossi
Malossi is offline
Citaat:

Daar kon je je best wel 'ns in vergissen... Werken in de offshore, volgens mij bedoelt de TS hier een boorplatform mee, verdient gruwelijk goed. Bedenk wel dat je daar niet zomaar bij komt, je moet jezelf bewijzen en aantonen dat je graag wilt en meerwaarde bent op zo'n platform en weet ik het wat al niet meer ...

Verder zou ik zeggen: Gewoon doen. Technisch geschoolde mensen zit de hele wereld de komende tientallen jaren toch nog om te springen, dus die baangarantie zou ik niet over inzitten...
Oud 15-03-2011, 17:57
arPos
arPos is offline
Citaat:
Omdat de offshore een dermate hechte club is dat je zelfs met officiers papieren alle schepen er nog maar moeilijk bijkomt, meestal moet je jezelf er via via inpraten, en zonder nautische opleiding zou je louter als matroos meekunnen en daar ben je te duur voor.

Citaat:
Arpos refereert aan de zeevaart geloof ik. En in de EU mag je zonder opleiding nog geen lekke badkuip varen.
Er is geen aparte "offshore opleiding", nouja, dwz, je hebt MBO 3 bagger waarmee je meestal iets eerder in de offshore terecht kan komen maar qua functie aan boord is de opleiding niet anders, slechts specifiek toegericht op de baggersector.

Laatst gewijzigd op 15-03-2011 om 18:09.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Waarschijnlijk draait het daar nu ook op uit , had het gewoon graag binnen nu en een jaar gedaan, het lijkt er op dat dit niet in de kaarten zit. Niet geschoten is altijd mis.

Als ik jou was zou ik gewoon eerst je studie afmaken en tijdens je studie ook al flink gaan werken, en dan in de zomervakantie lekker goedkoop een maand of twee op vakantie gaan Liften door Europa bijvoorbeeld, maar als je een vliegticket bij elkaar kunt sparen, kun je voor vrijwel geen geld in Zuid-Amerika en Zuid-Oost-Azië ook echt een heel eind komen. Kun je flink reizen en veel ervaringen opdoen en het geld daarvoor krijg je gemakkelijk bij elkaar met een bijbaantje.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:00
Miek
Miek is offline
Als jij je druk maakt dat je niet genoeg ervaring hebt in de IT kun je toch tijdens je studie hier een bijbaantje en/of stage voor zoeken??

En inderdaad, het is misschien het verstandigst om nu je studie af te maken en daarnaast veel te werken zodat je je reis alsnog kunt maken (en eventueel er niet eerst een jaar voor hoeft te werken). Ik kan me zelf niet zo goed voorstellen dat ik na 1 jaar werken en 1 jaar reizen veel zin heb om terug te gaan naar studeren maarja dat kan bij jou natuurlijk anders zijn.

Ik begrijp ook wel dat het idee van die reis zo'n leuk vooruitzicht is maarja dat gaat niet altijd zo makkelijk. Ik heb er toen voor gekozen om mijn stage in het buitenland te doen en daarnaast daar ook wat te reizen.
Reageren

Regels voor berichten