Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2011, 22:04
Trouble...
Trouble... is offline
Ik heb een moedervlek op m'n arm die best groot is, ik schat anderhalve cm diameter. Die moet worden weggehaald, maar nu is mijn vraag:

Krijg je daar een litteken van, en groeit daar later weer haar?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 22:22
Diamera
Diamera is offline
Ik weet het niet zeker, maar mij lijkt dat er wel gewoon weer haar groeit, aangezien een haarzakje in een van de onderste huidlagen zit en een moedervlek onstaat door pigmentcellen, die in een van de bovenste huidlagen zitten. Bij het verwijderen wordt de huidlaag met de haarzakjes dus intact gelaten.

Een permanent litteken krijg je misschien. Als ze niet zo diep je huid ingaan, kan je huid zichzelf nog wel herstellen zonder dat daarbij te veel huid weg is gehaald en er dus bindweefsel wordt gebruikt waardoor je een litteken krijgt. Zolang ze maar boven je lederhuid blijven, volgens mij. Dit denk ik omdat ik een keer een heel stuk huid per ongeluk heb weggehaald met voor het eerst mijn benen scheren, zo erg dat je een heel wit stuk kon zien, maar het litteken na twee jaar ofzo al weer weg was.

Als ik het fout heb, is er vast wel iemand hier die er meer van weet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 01:01
Ieke
Ieke is offline
Dat is wel afhankelijk van hoe hij verwijderd wordt. Maar in principe worden de meeste moedervlekken verwijderd door een ovaal (met in het dikste stuk de moedervlek) uit te snijden en de 2 randen dan weer aan elkaar te hechten. Het is dan normale huid wat tegen elkaar ligt en waar dus ook gewoon haar groeit. Je zal daar wel een streepvormig (in sommige gevallen zelfs ovaalvormig, als je pech hebt dat je van dat soort littekens maakt) litteken van overhouden en in het litteken zelf groeit geen haar.
Indien het een opliggende moedervlek is willen ze die soms oppervlakkig weghalen (gaat niet door alle huidlagen heen) en dan is het afhankelijk op welke manier en hoe jou huid evt littekens maakt. Meestal groeit er dan wel haar.
Het kan ook nog op andere manieren, maar dat is afhankelijk van hoe groot het is en of het gaat met die techniek van een ovaal.
Verder maakt het ook nog uit waarom hij weg moet. Dat maakt dan uit voor de manier waarop en of het eventueel extra groot moet worden weggehaald.

Ik zou het dus aan de dokter vragen die het gaat doen. Die is de gene die echt meer van weet omdat die het waarom weet. Maar goed, als je gevoelig bent voor snel littekens en lelijke littekens worden ze vaak minder mooi dan als je iemand bent die dat niet heeft (logisch!)
Oud 05-04-2011, 21:07
Verwijderd
Je hebt ook litteken zalf, van biodermal volgens mij...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 09:55
Verwijderd
Ja bij gezondheidswinkels heb je zalf waarmee je litteken (bijna) onzichtbaar van word.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten