Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2011, 19:48
Verwijderd
hej,

ik merk de laatste tijd dat ik mij eigenlijk totaal niet (meer) kan concentreren.
Op school wordt ik door alles (hoe klein het ook is) wat om mij heen gebeurd afgeleid.
Maar thuis..... is het verschrikkelijk.
Als ik bijv. zeg dat ik om 8 uur huiswerk ga maken, dan ga ik eerst gewoon 3kwartier filpjes op YouTube kijken (Zoals vandaag), alleen dat soort dingen dan elke dag.
Op mijn kamer staat wel mijn laptop die ook een bron van afleiding voor mij vormt.

Hebben jullie tips????

alvast thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2011, 20:21
Verwijderd
Ben jij mijn verloren broer?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:31
Verwijderd
Haha, misschien wel.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:36
Verwijderd
Het helpt je misschien om vaste tijden met jezelf af te spreken. Om 8 uur ga je je huiswerk maken en je gaat niks anders doen. Als dat niet lukt dan moet je alle afleiding uit je kamer halen, of misschien kan je ergens anders je huiswerk gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:38
Verwijderd
Ik kan mijn laptop wel in m´n tas doen, doen kost het me teveel moeite om hem eruit te halen en doe ik het meestal niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:46
Verwijderd
Neem voldoende pauzes, zorg dat je geen honger of dorst hebt en geen herrie om je heen...
Begin ook niet aan je huiswerk op het moment dat je het heel druk hebt daarna
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Ik kan mijn laptop wel in m´n tas doen, doen kost het me teveel moeite om hem eruit te halen en doe ik het meestal niet.
Kan je je laptop niet even ergens anders leggen dan? Dan heb je die afleiding in ieder geval niet meer.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Kan je je laptop niet even ergens anders leggen dan? Dan heb je die afleiding in ieder geval niet meer.
Ik denk het wel, ergens in een kast is ie voorlopig wel ff veilig, en dan doe ik wat ik voor school op de pc moet doen wel ff op die van mijn vader, want hij zit daar toch steeds op zijn kamer en als hij langs mij zit kan ik me wel focussen,
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 00:20
TheEditor
TheEditor is offline
Je kunt Ritalin nemen. Goede shit. Gebruik het zelf niet meer trouwens, Om een of andere vage reden brengt het mijn suikerspiegel uit balans, krijg ik hartkloppingen etc. Ik doe het alleen nog tijdens toetsen, en dan zorg ik er voor dat ik wat chocola/dextro whatever bij me heb. Voor de occasional schooldag doe ik het niet.

Maar wat ik wel doe is mijn schoolwerk op school maken. Alles af. Op school heb ik nog net genoeg concentratie (meestal) om alles af te maken. Zodra ik thuis ben ben ik van 'fak dat shit' en kan het me vaak niet zoveel boeien.

Als je gewoon je werk af kan maken op school (of huiswerkklas/instituut/studieuren) helpt dat enorm. Bij mij wel in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 08:40
Verwijderd
Klinkt erg als ADD, heb je zelf al eens onderzocht of je meerdere kenmerken daarvan hebt?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 11:26
Verwijderd
wat is ADD?

Laatst gewijzigd op 03-04-2011 om 11:33.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 11:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
wat is ADD?
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/ADD
Oud 03-04-2011, 14:48
Verwijderd
Citaat:
wat is ADD?
Citaat:
Wat is ADD
Wat is ADD? Iemand die ADD heeft beschikt over een gebrekkig werkend filtersysteem in de hersenen waardoor het informatieverwerkingsproces ( cognitief proces) op geheel andere wijze verloopt dan het geval is bij iemand die geen ADD heeft. Gedurende het informatieverwerkingsproces ondervindt iemand met ADD een bijzonder grote moeite bij het maken van onderscheid tussen relevante en irrelevante informatie. In eerste instantie gaat de waargenomen informatie volledig op in een mist van gedachten, wordt nagenoeg elk onderdeel van deze informatie als 'even belangrijk' ervaren, en eist de verwerking van deze informatie vanaf het moment van waarneming grotendeels de aandacht op. Dit heeft als gevolg dat iemand met ADD, om tot een bruikbare conclusie te kunnen komen, op geheel andere wijze leert, interpreteert, herinnert, denkt, waarneemt en oplossingen bedenkt.

Informatieverwerking
Voor een goede informatieverwerking is iemand met ADD genoodzaakt elk onderdeel van de waargenomen informatie, in combinatie met reeds geïnternaliseerde informatie, vanuit meerdere perspectieven te bestuderen, vervolgens verbanden te leggen, te analyseren en te vergelijken; elk stukje informatie zweeft immers gefragmenteerd rond in een mist van gedachten en vereist nagenoeg alle aandacht.
Pas daarna kan iemand met ADD de resterende, en daadwerkelijk bruikbare, informatie voor zichzelf verklaren en vervolgens internaliseren. Dit proces vergt veel tijd en energie waardoor iemand met ADD regelmatig over komt als dromerig, inactief, afgeleid, vermoeid, ongeïnteresseerd, impulsief denkend, impulsief handelend (waarvan het laatste zelden hyperactiviteit kent) en vaak de neiging heeft zichzelf terug te willen trekken.
Pas daarna kan iemand met ADD de resterende, en daadwerkelijk bruikbare, informatie voor zichzelf verklaren en vervolgens internaliseren. Dit proces vergt veel tijd en energie waardoor iemand met ADD regelmatig over komt als dromerig, inactief, afgeleid, vermoeid, ongeïnteresseerd, impulsief denkend, impulsief handelend (waarvan het laatste zelden hyperactiviteit kent) en vaak de neiging heeft zichzelf terug te willen trekken.
Bron: http://addonline.nl/add/add.html
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 14:54
Roosje
Roosje is offline
Dat je je niet kunt concentreren betekent niet dat je gelijk ADD hebt. Het kost ook tijd om te leren hoe je het makkelijkst leert, hoe je je het best concentreert. Zo trek ik regelmatig de internetkabel uit m'n laptop, dan heb ik die afleiding ook niet meer. En motivatie is belangrijk: waarom ben je aan het leren, waar doe je het voor?
Oud 03-04-2011, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Dat je je niet kunt concentreren betekent niet dat je gelijk ADD hebt. Het kost ook tijd om te leren hoe je het makkelijkst leert, hoe je je het best concentreert. Zo trek ik regelmatig de internetkabel uit m'n laptop, dan heb ik die afleiding ook niet meer. En motivatie is belangrijk: waarom ben je aan het leren, waar doe je het voor?
Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat je niet meteen ADD hebt als je niet kunt concentreren, alleen ik herkende gewoon een aantal dingen in zijn verhaal en daarom vroeg ik het.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten