Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2011, 13:45
Verwijderd
Mijn vriend rookt, maar hij wil stoppen. Het kost hem teveel geld en hij merkt dat zijn conditie achteruit gaat. En als ik tegen hem zeg: stop dan, dan gaat hij dingen zeggen zoals; het is veelste gezellig, al mijn vrienden roken of dat hij alleen op verjaardagen wil roken of in gezelschap.

Wie van jullie rookt er hier? Hoe oud waren jullie toen jullie zijn begonnen en hoe je verslaafd geraakt? Wat is de reden waarom je rookt? Wat vinden jullie een normale hoeveelheid sigarretten per dag? En het belangrijkste, hoe zijn jullie gestopt?

Bedankt alvast, misschien hebben jullie nog een goed tips!

Laatst gewijzigd op 08-06-2011 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2011, 13:48
Verwijderd
Ikke, hele tabaksplantages per dag. Met één pakje shag van 40g doe ik drie dagen. Een normale hoeveelheid kan ik niet definiëren.

Ik ben niet gestopt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:00
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik rook uiteraard niet.

Een normale hoeveelheid sigaretten per dag is nul sigaretten per dag.
Oud 08-06-2011, 14:03
Volk
Volk is offline
Ik rookte, ongeveer een shagbuil per week of anderhalve week. Van wat ik toen om me heen zag was dat vrij weinig (maar toen zat er wel veel meer in dan in die dunne builtjes van nu. Ik denk dat ik rond mijn 16de ben gaan roken, dat was omdat mijn wiet op was en ik toch iets met mijn handen te doen wilde hebben. Ik ben gestopt door niet meer te roken. Ik was het gewoon zat op een dag.

Mijn vriend had het een stuk lastiger met stoppen, hij rookte ook veel meer en langer en alleen zware shag. We zouden eigenlijk tegelijk stoppen maar uiteindelijk is hij pas 2 jaar later gestopt. Dat heeft hij een jaar volgehouden en nu rookt hij weer.

Punt met stoppen is dat je er zelf helemaal achter moet staan. Alles wat men tegen een stopper zegt over de schadelijkheid of slechtheid van roken weet hij ook allang en is dus zinloos of zelfs heel irritant en vervelend. En uitendelijk is het vooral een kwestie van wilskracht en discipline. Vooral als je erg verslaafd bent. Voor mij was het stoppen een eitje, gewoon geen sigaretten meer kopen en roken. Maar voor mijn vriend bijvoorbeeld was het veel zwaarder en het kostte hem veel meer moeite om te stoppen. Af en toe een terugval is dan ook helemaal niet raar. En de kunst is om niet moeilijk te doen over een kleine terugval. Zo'n terugval is vaak nodig om met hernieuwde moed verder te gaan met het stoppen.

Maar uiteindelijk, als hij er niet voor de volle 100% achter staat, als hij niet bereid is te lijden voor het doel zal het stoppen niet lukken.

Steun je vriend waar mogelijk, maar ga niet moeilijk doen als hij een keer weer rookt of als hij stopt met stoppen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
Wie van jullie rookt er hier?
Ik.
Citaat:
Hoe oud waren jullie toen jullie zijn begonnen
Twintig.
Citaat:
en hoe je verslaafd geraakt?
Niet.
Citaat:
Wat is de reden waarom je rookt?
Lekker.
Citaat:
Wat vinden jullie een normale hoeveelheid sigarretten per dag?
Nul tot tien.
Oud 08-06-2011, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Steun je vriend waar mogelijk, maar ga niet moeilijk doen als hij een keer weer rookt of als hij stopt met stoppen.
Ja maar hóé?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:17
Martiño
Martiño is offline
Roken is fies. Nooit gedaan, niet van plan om te beginnen.
Oud 08-06-2011, 14:20
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ja maar hóé?
Overtuig hem van het feit dat wanneer hij wel wíl stoppen met roken, maar het niet lukt, hij een zwakke persoonlijkheid heeft.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:22
Rationeel
Rationeel is offline
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:24
Verwijderd
Hij zegt dat hij niet verslaafd is, want hij is gaan mínder gaan roken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:30
Schrödinger
Schrödinger is offline
Goeie smoes.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:30
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ja maar hóé?
Veel complimentjes als hij het goed doet en aanmoedigen als hij het slecht doet. En niet moeilijk doen als hij dan toch besluit om te stoppen met stoppen. Zijn leven, zijn keuzes.

Citaat:
Hij zegt dat hij niet verslaafd is, want hij is gaan mínder gaan roken.
Als hij niet verslaafd was had hij net zo makkelijk kunnen stoppen. Wat hij zegt is een typisch verslaafden-antwoord.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:48
Verwijderd
een keer gedaan maar vond het vies nooit meer gedaan, maar vrienden van mij roken wel
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:51
Verwijderd
@Volk: mee eens. Maar zelf ben ik ook pas gestopt met roken. (heb een krap jaar lang gerookt, niet veel maar voldoende om een roker te heten) Maar helaas, toen ik hem telkens weer een Javaanse Jongen zag draaien ben ik weer begonnen. Maar niet veel. Soms een sigaretje na schooltijd met de rokers die daar ook staan en op mijn werk zaterdags. En ik het weekend een paar. Zo bij elkaar opgeteld een half pakje per week. Heb met mijn vriend gepraat over het stoppen van roken, voor ons allebei. Want als hij stopt, stop ik ook. En dan echt definitief. Nu is het zo dat hij op een avond 8 sigaretjes rookt en ik helemaal niet. Of soms eentje. Maar ik maar me meer druk om mijn vriend. Hij rookt echt veel: drie pakjes shag in de week en dan nog een pakje klare. Pas hoestte hij zich de longen uit zijn lijf, had keelontstekingen en maar doorroken die gek. En als hij een shaggie opsteekt voelt hij soms pijn in zijn nek. (weet niet hoe dat te verklaren is, maar dat heeft hij alleen als hij een sigaret opsteekt en inhaleert) Om mezelf maak ik me niet zo druk, ik rook te weinig om er aan dood te kunnen gaan. Maar mijn vriend rookt al vanaf zijn 16e en hij is nu negentien en hij rookt veelste veel. Hij blijft maar roepen dat hij wil stoppen, niet verslaafd is en dat het hem teveel geld kost. En dan zegt hij: als die pakje shag op is, stop ik. En dan koopt hij er weer een en halverwege zegt hij: Nu stop ik echt. Ik voel dat mijn lichaam achteruit gaat en ik weet dat het slecht is. Als dit pakje shag op is, stop ik. Maar dan weet ik al dat hij er weer eentje gaat kopen.

Roken is gewoon iets waar je nóóit aan moet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 15:47
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik rook, omdat roken lekker is. Rook een pakje per dag, maar als ik met mijn moeder ben, rook ik veel minder, want zij vindt het vies. Maar als ik uit ben of op een feestje, dan gaat het heel hard.

Ik kan niet echt een goede stoptip geven, behalve vreten. Het gaat namelijk meer om de beweging dan de nicotine. Dan heeft hij wel gelijk een goede reden om naar de sportschool te gaan en aan zijn conditie te werken.
Nicotinekauwgom is heel smerig en pleisters geloof ik niet in.

Ouders van mijn beste vriend zijn gestopt door middel van acupunctuur. Misschien heb je daar iets aan.
Oud 08-06-2011, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Om mezelf maak ik me niet zo druk, ik rook te weinig om er aan dood te kunnen gaan.

Nou, ik rook soms sigaren (sigarillo's maar dat klinkt zo stom) en nog somser een joint. Dat doe ik nu een jaar of drie, vier, bij gelegenheden en heel soms een ''gewoon'' op de fiets. Gemiddeld twee doosjes per jaar denk ik? Ik zal er niet verslaafd aan zijn want ik denk er zo máánden niet aan, dus tips uit ervaring heb ik net voor die man van je. Wat ik weet van andere ex-rokers is dat het er op neerkomt dat ie niet zo moet zeiken en het gewoon moet dóen. Ook zware rokers kunnen in één keer stoppen, ze moeten het alleen heel graag willen en een beetje streng voor zichzelf zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:12
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:

Ouders van mijn beste vriend zijn gestopt door middel van acupunctuur. Misschien heb je daar iets aan.
Acupunctuur werkt niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:15
Verwijderd
Vrienden van mijn grootouders zijn gestopt door elke keer dat ze wilden roken te gaan bidden.

Dat was ook mijn enige bijdrage aan dit topic verder, want ik rook niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:17
Verwijderd
Ik was toen ik twaalf was erg nieuwsgierig naar roken, en toen ik mijn vader dat vertelde bood hij me een sigaret aan. Ik heb een keer diep geïnhaleerd, en toen heb ik een paar minuten staan hoesten. Eerste en laatste keer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:21
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Ik ben intens gaan minderen, als ik stres rook ik, als ik bier drink rook ik.

Daarnaast niet meer.
Oud 08-06-2011, 16:29
Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Acupunctuur werkt niet.
Maar het placebo-effect misschien wel.
Oud 08-06-2011, 16:31
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
placebo-effect is le awesome
Oud 08-06-2011, 16:37
Carn
Carn is offline
nooit gedaan.
Oud 08-06-2011, 16:40
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik rook niet. Ik vond het vroeger toen ik trekjes nam van anderen, nooit lekker, en sindsdien eigenlijk nooit meer gedaan. Misschien dat ik het nu wel lekker zou vinden, maar ik vind het nogal zonde van het geld en je gezondheid gaat er ook niet bepaald op vooruit.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 18:41
Rivka
Rivka is offline
Ik rook niet omwille van mijn gezondheid en mijn portemonnee.
Oud 08-06-2011, 18:44
Verwijderd
Ik rook wel omdat ik het vroeger heel stoer vond staan! Als ik met vrienden ben kan ik de één na de andere roken maar bij mensen die niet roken doe ik het niet. Of ééntje na het eten op het balkon hooguit. Verder rook ik zelden voor het middaguur.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 00:29
Verwijderd
Ik rook niet, tis ook gewoon vies natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2011, 00:58
Verwijderd
Ik ben nu 2 maanden gestopt na ongeveer 9 jaar gerookt te hebben. Een paar keer eerder gestopt maar dan begon ik weer als ik me heel slecht voelde. Nu is mijn voornemen om gewoon niet meer zo depressief te worden . Ik rookte ongeveer 15 sigaretten per dag denk ik. In het begin rookte ik sigaretten, maar al snel shag. Toen jarenlang shag gerookt maar de laatste 2 jaar(?) sigaretten.

Ik wilde wel al langer stoppen, maar heb gewacht tot ik me weer goed voelde en thuis woonde.

TIP: Bereid het goed voor! Het boek "Nederland Stopt!" heeft mij wel geholpen en dan vooral het invullen van de vragenlijst. Verder heb ik een weekje pleisters geplakt.

Ik vond/vind het eigenlijk niet zo heel moeilijk. Ik ben 1 dag super chagrijnig geweest en verder heb ik niet eens veel trek gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten