Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2011, 13:53
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Hallo allen,

Ik zit zelf in 3H/V en was van plan naar een andere school te gaan. De reden is om dat ze daar (zogenaamd) Spaans aanbieden. Ik zelf ben erg geïnteresseerd in die taal. Er staat echter letterlijk op de website dat Spaans in de tweede fase gekozen kan worden. Het kan zelfs gekozen worden als een 'volledige vak' (dus in plaats van een van de verplichte talen Frans en Duits). Vervolgens mail ik naar die school om te willen inschrijven om die reden. Ik geef aan dat ik Spaans wil kiezen als moderne vreemde taal (VWO). Vervolgens krijg ik een reactie terug dat je wel Frans of Duits moet kiezen en dat ze Spaans niet in de bovenbouw aanbieden.
Wie is er nou gek?
Ben ik gek? Het staat echter letterlijk op hun website dat het kan. (zie link, onder het kopje 'vreemde talen').

Link: http://www.edithsteincollege.nl/inde...ge=voorbeelden

Hoe zit het nu? Erg bedankt voor de hulp.
Groeten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2011, 14:35
Verwijderd
Ik zelf zit niet op die school, maar ik zou op het mailtje geloven en/of nog even duidelijkheid vragen van die school. Zoals jij het hier zegt is het wel erg tegenstrijdig.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 16:15
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Bedankt voor de reactie. Ik ga ze een mail weer terug sturen....
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 17:33
Verwijderd
Ik zou het ook maar geloven, misschien kan je zeggen dat er dan verkeerde informatie op hun site staat. Gewoon een nette mail terug schrijven dat je dat op hun site gelezen hebt.
Ken je ook nog anderen die op die school zitten? Misschien kunnen ze het bevestigen.

En is het niet zo dat je éérst wel Spaans gehad moet hebben? In de onderbouw ofzo. Ik kan me namelijk voorstellen dat je in 2 jaar niet even goed Spaans leert.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 17:40
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Bij mij op school is het zo dat:

Je kunt Spaans kiezen in plaats van Frans of Duits als je al Spaans hebt gehad in de onderbouw. Als je geen Spaans hebt gehad in de onderbouw kan je alleen Spaans-elementair kiezen als vak in het vrije deel. Niet als vervanging voor Frans of Duits. Misschien bedoelen ze dat hier ook wel maar bieden ze geen Spaans-elementair aan.

Het is in ieder geval niet zo dat je kunt instromen bij Spaans in klas 4 als je dat in klas 2 en 3 niet hebt gehad.
Oud 26-04-2011, 18:06
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
En is het niet zo dat je éérst wel Spaans gehad moet hebben? In de onderbouw ofzo. Ik kan me namelijk voorstellen dat je in 2 jaar niet even goed Spaans leert.
Citaat:
Het is in ieder geval niet zo dat je kunt instromen bij Spaans in klas 4 als je dat in klas 2 en 3 niet hebt gehad.
Citaat:
internationalisering en Europese ontwikkelingen vragen om meer aandacht voor verschillende talen. Daarom wordt op het Edith Stein behalve de moderne vreemde talen Frans, Duits en Engels, ook Spaans gegeven. Dit vak kan als startersvak gekozen worden in de vrije ruimte van de tweede fase. Het is ook mogelijk deze taal als 'volledige vak' (dus in plaats van een van de verplichte talen Frans of Duits) in de tweede fase te kiezen. Dit is vooral interessant voor de leerlingen, die in de basisvorming geen Frans of Duits gevolgd hebben.
bron: http://www.edithsteincollege.nl/inde...ge=voorbeelden

De door mij vetgedrukte zin, suggereert dat de mensen die naar de 4de klas willen stromen en in de onderbouw geen Frans/Duits hebben gehad, als nog verder kunnen gaan doordat Spaans in plaats van een van de verplichte vakken Frans of Duits gekozen kan worden. Met andere woorden, je kan Spaans kiezen als een volwaardig moderne vreemde taal (in plaats van Frans of Duits), ook al je het niet eerder gehad hebt.

Laatst gewijzigd op 26-04-2011 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 18:12
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wat voor talen heb jij gehad in klas 1 t/m 3?
Oud 26-04-2011, 18:17
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
Wat voor talen heb jij gehad in klas 1 t/m 3?
Nederlands, Engels, Frans en Duits.
(Ik heb mijn een-na laatste bericht even aangepast.)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 18:26
Verwijderd
Ik heb hetzelfde gelezen. Dus: Gewoon in je mailtje zetten dat je dit op de schoolsite gelezen had. Misschien was je eerste mailtje naar hen toe wel niet helemaal duidelijk waardoor zij aangaven dat het niet kon? Ook een optie natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 18:33
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
Ik heb hetzelfde gelezen. Dus: Gewoon in je mailtje zetten dat je dit op de schoolsite gelezen had. Misschien was je eerste mailtje naar hen toe wel niet helemaal duidelijk waardoor zij aangaven dat het niet kon? Ook een optie natuurlijk .
Kan je dat aan mij uitleggen?

Edit: Ik heb een reactie terug gekregen. Wat blijkt is dat ze Spaans niet meer aanbieden in de tweede fase.

Laatst gewijzigd op 26-04-2011 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 20:36
Verwijderd
Jammer, dan maar verder kijken voor een andere school? Of gewoon een losse cursus volgen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 21:07
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Zijn er wel andere scholen die het aanbieden? Dus zeg maar in plaats van Frans en Duits als moderne vreemde taal (VWO). Ik hou zelf namelijk niet van Frans en Duits.
Spaans vind ik wel cool.
Ik weet ook niet hoe ik scholen kan vinden die het aanbieden. Scholen in Den haag zoek ik, of in de buurt van Zoetermeer. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 07:53
Verwijderd
Ik woon in Schiedam, en ik weet dat ze het hier op een school wel aanbieden. Maar ik weet niet of ze dat uiteindelijk ook echt als eindexamenvak doen, ze doen het daar in ieder geval sowieso in de onderbouw als extra vak.
Nu ik het zo lees, lees ik ook dat het in de tweede fase kan. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je eerst een beetje Spaans gehad moet hebben. Misschien bij de school langs gaan om je hele verhaal te vertellen? Of een anders persoon mailen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 15:35
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
Ik woon in Schiedam, en ik weet dat ze het hier op een school wel aanbieden. Maar ik weet niet of ze dat uiteindelijk ook echt als eindexamenvak doen, ze doen het daar in ieder geval sowieso in de onderbouw als extra vak.
Nu ik het zo lees, lees ik ook dat het in de tweede fase kan. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je eerst een beetje Spaans gehad moet hebben. Misschien bij de school langs gaan om je hele verhaal te vertellen? Of een anders persoon mailen ofzo?
Veel spaanse woorden lijken toch wel op Engelse, Franse en Nederlandse woorden.

voorbeeld:

velocidad - velocity
agresivo - aggressive/agressief
universo - universe/universum
internacional - international/internationaal
archivo - archive/archief
eliminar - eliminate
terminar - terminate

En nog veel meer.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 15:58
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
klopt, maar het is niet louter woordkennis dat je nodig hebt. Ook grammatica en daarbij loop je sowieso dus een jaar mee achter.
Oud 27-04-2011, 16:57
Caviamax
Caviamax is offline
Ik heb Spaans op school, nu al vier jaar. Het is leuk om te lezen dat je enthousiast bent, dat is echt heel belangrijk! Ik wil je niet ontmoedigen ofzo maar vergis je niet, Spaans is best een lastige taal. Vooral het grammaticale gedeelte. Het spreken is niet ontzettend ingewikkeld, dat zal je -zeker als je gemotiveerd bent- snel leren. Maar grammaticaal kan het wel een tegenslag zijn.

Maar nogmaals, als je echt gemotiveerd bent lukt het zeker!

Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 17:45
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
Ik heb Spaans op school, nu al vier jaar. Het is leuk om te lezen dat je enthousiast bent, dat is echt heel belangrijk! Ik wil je niet ontmoedigen ofzo maar vergis je niet, Spaans is best een lastige taal. Vooral het grammaticale gedeelte. Het spreken is niet ontzettend ingewikkeld, dat zal je -zeker als je gemotiveerd bent- snel leren. Maar grammaticaal kan het wel een tegenslag zijn.

Maar nogmaals, als je echt gemotiveerd bent lukt het zeker!

Succes!
Heb je ook Frans gehad? Zo ja, Wat vind je moeilijker qua grammatica? Ik lees en hoor wel eens overal dat Spaans makkelijker is dan Frans. Als het inderdaad dus makkelijker is, dan zit ik sowieso op de goede weg. Bovendien ben ik niet gemotiveerd bij Frans en Duits. Ik zie het als een dwang. Ik denk ook vaan van waarom ik dit perse moet leren.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 21:39
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Heb je ook Frans gehad? Zo ja, Wat vind je moeilijker qua grammatica? Ik lees en hoor wel eens overal dat Spaans makkelijker is dan Frans. Als het inderdaad dus makkelijker is, dan zit ik sowieso op de goede weg. Bovendien ben ik niet gemotiveerd bij Frans en Duits. Ik zie het als een dwang. Ik denk ook vaan van waarom ik dit perse moet leren.
Heb nooit echt goed Frans gehad, dus ik kan het niet echt vergelijken. Als ik moet kiezen tussen deze twee talen, ja, dan is Spaans toch wel beter. Makkelijker weet ik niet, ik denk dat Spaans wel makkelijker is dan Frans maar de vervoeging, en dan heb ik het over alles wat je moet weten, daar zou ik zo vroeg mogelijk mee beginnen want dat is echt lastig. Het centraal eindexamen is trouwens volgens mij (!) alleen begrijpend lezen maar weet dat niet zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten