Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2011, 19:48
Verwijderd
Ik heb nog een paar vragen uit over natuurkunde, VO 3 klas vwo. (moet dus kunnen )

Voor een huiswerk opdrachtje moet ik de gemiddelde snelheid weten en kunnen bereken en lezen door middel van de ST diagram. (zie bijlage)
Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen, maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen. (de schaal begint ook niet bij 0 sec)

En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?

Alvast bedankt,

hopeloze gymnasiast.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg ST DIAGRAM.jpg (38.5 KB, 632x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2011, 21:37
Infidel
Infidel is offline
ds/dt is toch gewoon te berekenen? En hoezo begint je grafiek niet op 0, volgens de tekening wel. De delta voor de s en de t betekent niets meer dan 'verschil'. Dus stel je wil op jouw hoekpunt (th) de gemiddelde snelheid weten, dan neem je voor ds (s2-s1)/2 met s2 op t=th en s1 op t=0 en voor dt (th-0)/2.
Ik heb het gevoel dat je bij je tweede opdracht een gegeven mist, trouwens.
Oud 11-05-2011, 21:16
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Als je de gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand of tijd moet berekenen deel je inderdaad de afgelegde weg door de tijd en komt zo op de snelheid die je zoekt. Als je in 100 seconden 500 meter aflegt is je snelheid v = s/t = 500/100 = 100 m/s. Bij een grafiek doe je eigenlijk precies hetzelfde alleen lees je het dan af.

De versnelling is weer de afgeleide van de snelheid. Als je de versnelling wilt bepalen op een bepaald tijdstip in een v,t diagram teken je de raaklijn van de grafiek op dat punt en berekent de richtingscoefficient van die raaklijn, die is dan weer gelijk aan de versnelling.

Op je 2de vraag kan ik geen antwoord geven aangezien die veels te onduidelijk geformuleerd is en er zo te zien variabelen ontbreken(Zoals je al aangaf). Wat ik je wel kan meegeven als het gaat om krachten is F = m*a, ofwel x N is de kracht die nodig is om een object van 1 kg te versnellen tot x m/s^2. Daarbij verwaarloos je wel elke vorm van wrijving moet ik erbij zeggen. En als ze het hebben over een massa dan vermenigvuldig je die met 9,81 en dan heb je de kracht die de aarde op die massa uitoefent te pakken.Het gewicht van dat blokje kan niet bepaald worden met de gegevens die je presenteerd, dat lijkt me dus gewoon een foute vraagstelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten