Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2011 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2011, 12:22
bellamilano
Wisten jullie dat van elke school van de eerste 5 deelnemers (alfabetische volgorde) van elk examen de scores worden verzonden en op basis van die gegevens de normering wordt bepaald? Dit is voor onze school echt ongunstig aangezien de eerste 5 mensen waarvan hun achternaam met een A (of B) begint allemaal 'nerds' zijn en dus zeer hoge scores hebben Grr dus hoeveel zin heeft klagen als ze zulke scores binnen krijgen!
Advertentie
Oud 19-05-2011, 12:35
Tazer
Tazer is offline
Bron?
Oud 19-05-2011, 12:36
Hansie18
Hansie18 is offline
Onzin?
Oud 19-05-2011, 13:31
brands
brands is offline
Citaat:
Wisten jullie dat van elke school van de eerste 5 deelnemers (alfabetische volgorde) van elk examen de scores worden verzonden en op basis van die gegevens de normering wordt bepaald? Dit is voor onze school echt ongunstig aangezien de eerste 5 mensen waarvan hun achternaam met een A (of B) begint allemaal 'nerds' zijn en dus zeer hoge scores hebben Grr dus hoeveel zin heeft klagen als ze zulke scores binnen krijgen!
Volgens mij klopt dit inderdaad niet. Hoe het precies zat weet ik niet precies, maar in de tijd dat ik eindexamen deed waren volgens mij de eerste 10 waar wat mee gedaan werd.
Oud 19-05-2011, 13:34
bellamilano
Dit klopt voof 100%. Ten eerste heb ik het aan een Docent gevraagd hoe dat nou precies ging dat normeren, daarnaast staat in de correctievoorschriften van de leraren dat het zo is:

in correctievoorschrift van m&o 2011 bijvoorbeeld:

5 Inzenden scores
Verwerk de scores van de alfabetisch eerste vijf kandidaten per school in het
programma WOLF.
Zend de gegevens uiterlijk op 27 mei naar Cito.
Oud 19-05-2011, 16:47
Kesa
Kesa is offline
Wat je zegt klopt inderdaad. Van alle examens worden van de eerste 5 leerlingen de scores naar het Cito doorgestuurd d.m.v. het programma WOLF. Aan de hand daarvan worden de landelijke gemiddeldes gemaakt en als dat tegenvalt gaat de normering wellicht omhoog. Verder heb je nog factoren zoals de landelijke besprekingen onder docenten met elkaar over de examens en het College, die nog invloed kunnen uitoefenen met de n-term.

Wat je in je beginpost schrijft, is dus inderdaad juist en geen onzin . Toch zou ik me er niet druk om maken als de eerste vijf van de lijst 'nerds' zijn; ten eerste zijn de lijsten bij de meeste vakken anders omdat maar weinig mensen echt hetzelfde vakkenpakket hebben, en daarnaast zijn het er 'maar' vijf van vele andere scholen.
Oud 19-05-2011, 16:53
Em.
Em. is offline
Hey, dat betekent dat de normering van de vakken waar ik volgend jaar eindexamen in doe, dus ook op mij wordt gebaseerd.

Maar het maakt inderdaad niet zoveel uit hoe goed de 5 van jouw school zijn, want bij alle weet ik veel hoeveel scholen worden dan die eerste vijf opgestuurd en die zijn misschien wel weer wat slechter dan gemiddeld, dan weer gemiddeld, dan weer iets beter. Tenzij toevallig blijkt dat mensen die een A- of B-achternaam hebben hoger scoren op eindexamens lijkt het me geen oneerlijke methode.
Advertentie

Regels voor berichten