Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2011, 08:33
Annabel95
Annabel95 is offline
Moeten er facultatieve lessen komen op middelbare scholen?
En waarom wel/niet?
Vermeld aub. leerjaar en niveau erbij als je nog op de middelbare school zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2011, 16:19
Verwijderd
Lijkt me een goed idee, vooral in de bovenbouw. Leerlingen kunnen dan zelf bepalen of ze naar een les gaan. Hierdoor zit je alleen maar met gemotiveerde leerlingen in de klas. Je kunt beter en persoonlijker uitleg krijgen. Het zou wel verplicht moeten zijn voor iedereen om examens/toetsen te maken. Als mensen die niet halen, maar ook niet naar de les komen, kunnen ze tenminste verantwoordelijk gehouden worden voor hun eigen gedrag. Ook zit je niet meer nutteloos in de les, wanneer je al alles snapt. Vaak leer ik ook veel efficiënter als ik thuis iets doe. Dat kan vaak in een half uur, terwijl daar op school 100 minuten voor staan.
Ik zit nu in 5vwo.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 18:23
Jarich
Jarich is offline
Dat werkt op een universiteit/HBO, maar van middelbare scholieren kun je denk ik niet verwachten dat ze volwassen genoeg zijn om zich te realiseren dat een les belangrijker is dan een middagje vrij. Het zal er dan vooral op neer komen dat er ontzettend veel niet naar de les wordt gegaan, ook als de les wel degelijk nuttig is.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:13
DiceGFX
DiceGFX is offline
Ja, ik doe toch niets tijdens te lessen en huiswerk schrijf ik toch over. Dan kan ik net zo goed alleen tijdens de toetsen op school komen. Ik haal voor wiskunde altijd 8en en 7s en soms 9's terwijl ik niets doe tijdens de les en ik schrijf zelfs mijn huiswerk over van internet. Eigenlijk doe ik tijdens elke vak niets omdat het toch niet boeiend is.

Havo4.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Dat werkt op een universiteit/HBO, maar van middelbare scholieren kun je denk ik niet verwachten dat ze volwassen genoeg zijn om zich te realiseren dat een les belangrijker is dan een middagje vrij. Het zal er dan vooral op neer komen dat er ontzettend veel niet naar de les wordt gegaan, ook als de les wel degelijk nuttig is.
Dat er dan ontzettend veel niet naar de les wordt gegaan, daar zul je gelijk in krijgen. Maar als ze nu zelf de gevolgen ervaren op een toets of iets dergelijks, dan gaat er toch wel een belletje rinkelen? Zeker voor een bovenbouw vwo lijkt het me geschikt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:55
Jarich
Jarich is offline
Bij een deel van de scholieren zal zeker een belletje gaan rinkelen ja, maar bij een deel ook niet. Hangt er een beetje vanaf hoe volwassen je in die periode al bent. Mijn inschatting is dat scholieren van die leeftijd echt niet de discipline kunnen opbrengen om naar een les te gaan waar je pas drie weken later een toets over hebt. Op die leeftijd denk je nog te veel op de korte termijn.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 20:11
Verwijderd
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, maar wordt een beetje beïnvloed door het feit dat ik het zelf heel prettig zou vinden. En ik denk een groot gedeelte van mijn klas met mij. Moet dan maar de leerplicht gehandhaafd worden omdat een deel van de leerlingen niet volwassen genoeg is?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 20:19
Em.
Em. is offline
Ik denk dat ik het persoonlijk wel prettig zou vinden. Mijn cijfers zouden misschien iets omlaag gaan, maar ik zit nu vrij vaak me te vervelen in de les of probeer iets anders te doen (zoals een toets voorbereiden als we weer eens iets doen wat minder nuttig is) dat het misschien zelfs wel beter is. Of in ieder geval: effectiever. En het idee dat je zelf een beetje meer verantwoordelijk bent spreekt me ook wel aan.

Alleen weet ik niet of ik hetzelfde van al mijn klasgenoten zou kunnen zeggen. En in principe is het natuurlijk een ideale reden nooit meer naar dingen als CKV of LO te gaan. En er zullen er altijd wel een aantal tussen zitten die dan niet meer komen opdagen/waarvan hun cijfers zullen kelderen. En sowieso lijkt het me vooral iets voor bovenbouw vwo en misschien (in mindere mate?) voor bovenbouw havo, maar daar ben ik niet zo bekend mee.

Maar misschien dat het ook niet hélemaal vrije keus kan zijn, maar meer gebonden aan voorwaarden. Sowieso zul je natuurlijk je toetsen moeten maken/verslagen inleveren, maar misschien ook 'je moet minimaal een 6,0 staan' en 'bij de lessen CKV/LO moet je in ieder geval x keer aanwezig zijn' of zoiets? Of misschien geen zes, maar een zeven of zoiets, kan er minder fout gaan als cijfers kelderen en het is misschien een motivatie om goede cijfers te halen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 20:33
Jarich
Jarich is offline
Ik denk inderdaad dat het beter is om de leerplicht te handhaven voor de groep die er baat bij heeft, zeker omdat die groep (denk ik) best wel groot is.

Ik bedoel, vlak voor de eindexamens werden er bij ons op school ook 'facultatieve lessen' gegeven waarbij je de leraar eigenlijk alles mocht vragen. Daar kwam bijna niemand opdagen. Als 6VWO-leerlingen voor zo'n nuttige les al niet komen opdagen, waarom zouden andere bovenbouwleerlingen dat dan wel doen?

Citaat:
Maar misschien dat het ook niet hélemaal vrije keus kan zijn, maar meer gebonden aan voorwaarden. Sowieso zul je natuurlijk je toetsen moeten maken/verslagen inleveren, maar misschien ook 'je moet minimaal een 6,0 staan' en 'bij de lessen CKV/LO moet je in ieder geval x keer aanwezig zijn' of zoiets? Of misschien geen zes, maar een zeven of zoiets, kan er minder fout gaan als cijfers kelderen en het is misschien een motivatie om goede cijfers te halen?
Dat lijkt me dan ook weer niet helemaal eerlijk, want er zijn scholieren die heel hard werken voor een 6 en scholieren die gemakkelijk hoge cijfers halen. De eerste groep wordt dan gewoon gestraft terwijl ze keihard aan het werk zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 20:43
Em.
Em. is offline
Citaat:

Dat lijkt me dan ook weer niet helemaal eerlijk, want er zijn scholieren die heel hard werken voor een 6 en scholieren die gemakkelijk hoge cijfers halen. De eerste groep wordt dan gewoon gestraft terwijl ze keihard aan het werk zijn.
Ja, dat was ook een beetje mijn bezwaar. Maar aan de andere kant, de mensen díe keihard werken voor zo'n 6 willen waarschijnlijk toch wel naar de les komen. En mensen die uit hun neus zitten te eten (bij wijze van spreken ) hoeven dan niet per se meer naar de les/kunnen iets nuttigers doen. En als mensen die niet gemotiveerd zijn en óf al een goed cijfer hadden dan wel een goed cijfer gaan halen om weg te blijven, zijn de lessen zelf waarschijnlijk ook een stuk minder rommelig en dat is dan ook weer ten voordele van mensen die met moeite een 6 halen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 21:17
Tink*
Tink* is offline
Lijkt me ook een slecht plan. Dan houd je in het gunstigste geval een tweetal mensen over die wel wil komen. Ik weet niet hoor, maar het lijkt mij niet dat leraren les mogen geven voor een heel erg klein aantal. Natuurlijk mag het in het geval van profielkeuze etc., maar het lijkt mij niet kunnen dat een leraar Nederlands op een dag maar 4 leerlingen ziet. En gezien de kennis van de meeste kinderen zou ik meer heil zien in pogingen om ze te motiveren tijdens de les dan door maar te zorgen dat ze niet naar de les hoeven.
Oud 23-05-2011, 21:28
Annabel95
Annabel95 is offline
Wat als bepaalde vakken leerplichtig worden. Maar dat de mensen vooral op atheneum/gymnasium hun eigen verantwoordelijkheid leren nemen om te kiezen naar welke lessen ze gaan. Zodat ze hier al kennis mee maken voordat ze eventueel naar de universiteit zullen gaan. Er zullen veel leerlingen zijn die moeite hebben met bepaalde vakken, en waarbij andere vakken ze weer heel makkelijk afgaan. Door facultatieve lessen in te plannen, zullen de leerlingen extra tijd in de moeilijke vakken kunnen steken. Zo blijven de makkelijkere vakken ook leuk, en krijg je niet allemaal dingen te horen die je toch allemaal al wel weet. Bij toetsen etc. zullen zij gewoon aanwezig moeten zijn! Het is bij een school ook zo dat topsporters bepaalde lessen mogen missen, omdat zij een bepaald status hebben. En het is ook zo dat mensen met hele hoge cijfers, bepaalde uren mogen snipperen en hier een extra opdracht als uitdaging voor mogen maken. Zo leren zij meer nieuwe dingen, en zitten ze niet voor niets in de les. Het zou goed zijn als dit op meerdere middelbare scholen mogelijk werd gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 22:57
piraat013
piraat013 is offline
CKV is de meest nutteloos vak bij mij op school ik sta er een onvoldoende voor.Maar dat je blijft zitten voor dat vak is 100% onzin na de laatste toetsweek heb je nog kans om een vervangende opdracht te maken zodat je toch een v staat en over kunt.Als ik dus door ckv blijf zitten blijft 14 man van 60 ook zitten kan toch niet
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 06:08
Silvano08
Silvano08 is offline
Lijkt mij wel een goed plan, kan je gelijk zien wie er verstandig genoeg is te komen naar de les als je moeite met de stof hebt of zwaar achterloopt. De mensen die er geen behoefte aan hebben/geen moeite met de stof hebben hoeven natuurlijk niet te komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten