Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2011, 17:54
timveen
timveen is offline
Hoi,

Weet je wat het apostolisch genootschap is?
heb je er een mening over?

Ik ben zelf lid hier van en krijg vaak de vraag wat het is. Dus heb met vrienden een filmpje er over gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZeS1NdLgIeA

Wat vind je er van? is het duidelijk?
Wat kan beter?

Graag hoor ik je reactie.

groetjes Tim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2011, 19:01
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Een soort studentenvereniging dus? Gewoon een groep mensen die bij elkaar is omdat dat gezellig is.
Oud 10-05-2011, 21:07
SJP
SJP is offline
Ik vind het een duidelijk filmpje! Er wordt duidelijk, op een vrij simpele manier uitgelegd wat er bedoeld wordt en waarom dat gedaan wordt. Ik ben zelf Jehovah's Getuige, maar ik vind het interresant om over andere geloven dingen te weten te komen. Duidelijk!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 21:17
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik vind het een duidelijk filmpje! Er wordt duidelijk, op een vrij simpele manier uitgelegd wat er bedoeld wordt en waarom dat gedaan wordt. Ik ben zelf Jehovah's Getuige, maar ik vind het interresant om over andere geloven dingen te weten te komen. Duidelijk!
Ik vind dit eigenlijk weinig te maken hebben met geloof. Ik heb het idee dat de mensen daar alleen maar erheen gaan omdat zij zelf de wereld willen en denken te kunnen verbeteren en 'God' is een bovennatuurlijke kracht, het 'mooie' van de natuur.

Het lijkt mij meer wat New Age achtigs.

Er komt in ieder geval niet naar voren wat het met Jezus te maken heeft, alleen dat de naam afgeleid is van de volgers van Jezus maar iedereen kan zich zo noemen.
Oud 11-05-2011, 02:14
Verwijderd
Mooi stukje als de camera inzoomt op zo'n kerel die gaapt, net op het moment dat dat kind zegt dat mensen daar zijn om tot rust te komen.

Wel duidelijke boodschap hoor. Verder een irrelevant clubje.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 15:53
timveen
timveen is offline
Dank je wel voor de reacties. Interessant om te lezen!

Je kan het er mee of oneens zijn dat maakt niet uit.
Maar ik merk dat er weinig vragen overblijven.

Thx!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 17:07
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Heeft het apostolisch genootschap iets met de bijbel te maken?
Oud 11-05-2011, 17:18
Volk
Volk is offline
Is het nou wel of geen religie? Ik vind het maar vaag allemaal...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 17:49
timveen
timveen is offline
Citaat:
Heeft het apostolisch genootschap iets met de bijbel te maken?
Ja, het apostolisch genootschap ziet de bijbel als een mooie bundeling van verhalen die ons ook nu nog steeds iets te zeggen hebben. Wel worden deze verhalen in de context van de tijd gezien waarin ze zijn geschreven en is het onbelangrijk of iets wel of niet gebeurd is. De bijbel wordt niet gezien als een geschiedenisboek maar boek vol wijsheden en waar je (als het je aanspreekt) inspiratie uit kan halen (dit is per persoon ook wel verschillend).
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 21:51
SJP
SJP is offline
Geloven jullie dan ook dat je je aan de wetten, die in de Bijbel beschreven staan, moet opvolgen?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 21:52
SJP
SJP is offline
Citaat:
Ik vind dit eigenlijk weinig te maken hebben met geloof. Ik heb het idee dat de mensen daar alleen maar erheen gaan omdat zij zelf de wereld willen en denken te kunnen verbeteren en 'God' is een bovennatuurlijke kracht, het 'mooie' van de natuur.

Er komt in ieder geval niet naar voren wat het met Jezus te maken heeft, alleen dat de naam afgeleid is van de volgers van Jezus maar iedereen kan zich zo noemen.
Het woord geloof gebruikte ik meer in de zin van "religie"
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 22:34
DAH
DAH is offline
Het is dus geloven in God, maar zonder de Bijbel, en de Bijbel alleen maar gebruiken voor levenslessen, en niet als een boek waarvan alles waar is. Als het dit dus is, vind ik het perfect!
Oud 11-05-2011, 22:42
T_ID
T_ID is offline
Ik zou aanraden niet zo te smijten met termen als 'werken in liefde'. Zowat elke kerk en elke sekte gebruikt dat soort retoriek, van vrijzinnig tot debiel. Als je zoiets hoort, zegt dat nog steeds niks.

Mensen die een allergie voor 'biblespeak' hebben ontwikkeld ben je daarmee sowieso al direct kwijt.
Oud 12-05-2011, 10:05
timveen
timveen is offline
Citaat:
Het is dus geloven in God, maar zonder de Bijbel, en de Bijbel alleen maar gebruiken voor levenslessen, en niet als een boek waarvan alles waar is. Als het dit dus is, vind ik het perfect!
Ja dat is het dus :-)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 10:16
timveen
timveen is offline
Citaat:
Ik zou aanraden niet zo te smijten met termen als 'werken in liefde'. Zowat elke kerk en elke sekte gebruikt dat soort retoriek, van vrijzinnig tot debiel. Als je zoiets hoort, zegt dat nog steeds niks.

Mensen die een allergie voor 'biblespeak' hebben ontwikkeld ben je daarmee sowieso al direct kwijt.
Is dat niet altijd met oneliners? Het is natuurlijk beperkt in de uitleg. Daarom hebben we in het filmpje het geprobeerd te ontleden zodat het wat duidelijker wordt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 10:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het filmpje duurde mij wat te lang, maar maakte me wel nieuwsgierig, dus ondertussen heb ik wat erover gegoogeld. Het is een vorm van het Christendom (daar hoort het toch nog wel bij....) die mij wel aanspreekt. Ik vind het wel heel duidelijk een religie, met al die bijeenkomsten en de conformatie en alles, trouwens. En de naam klinkt veel enger dan bedoeld, volgens mij.
Oud 12-05-2011, 12:08
DAH
DAH is offline
Citaat:
Het filmpje duurde mij wat te lang, maar maakte me wel nieuwsgierig, dus ondertussen heb ik wat erover gegoogeld. Het is een vorm van het Christendom (daar hoort het toch nog wel bij....) die mij wel aanspreekt. Ik vind het wel heel duidelijk een religie, met al die bijeenkomsten en de conformatie en alles, trouwens. En de naam klinkt veel enger dan bedoeld, volgens mij.
Ik vind 'het Apostolisch Genootschap' een beetje een naam voor een sekte, maar ik hoef er dan niks mee te maken te hebben.
Oud 12-05-2011, 12:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat vind ik dus ook, en dan ook nog zo'n sekte die actief aan het bekeren is geslagen. Niet echt uitnodigend dus.
Oud 12-05-2011, 16:09
timveen
timveen is offline
Ja die naam is inderdaad heel vervelend. Er is ook intern een discussie over of deze veranderd moet worden. Zeker voor externe mensen kan het afschrikken en het dekt tegenwoordig ook niet meer de lading. verder zijn leden ver van bekeringsdrang hoor de meeste leden hebben hier een allergie tegen. Maar waarom zou jou je zelf schamen en het er niet over hebben?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 16:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar waarom zou jou je zelf schamen en het er niet over hebben?
Je probeert mensen een zeer destructief fabeltje op te dringen zonder dat ze daarom gevraagd hebben. Da's behoorlijk beschamend zou ik zeggen. Net alsof je voor Tell Sell werkt, maar de schade is een stuk groter dan een paar euro's uitgegeven aan een slecht product.

Niet dat willekeurig welke missionaris dat ooit zal erkennen omdat ze overtuigd zijn van hun eigen superioriteit, en de gevolgen van religie in de brede zin van het woord al helemaal ontkennen.
Oud 13-05-2011, 08:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja die naam is inderdaad heel vervelend. Er is ook intern een discussie over of deze veranderd moet worden. Zeker voor externe mensen kan het afschrikken en het dekt tegenwoordig ook niet meer de lading. verder zijn leden ver van bekeringsdrang hoor de meeste leden hebben hier een allergie tegen. Maar waarom zou jou je zelf schamen en het er niet over hebben?
Als buitenstaander zeg ik dan: veranderen! In iets wat open, toegankelijk en vrijzinnig klinkt, dat is toch wat jullie willen uitstralen?

Zo'n filmpje posten kan trouwens ook als bekeringsdrang gezien worden! Maar ik ben het met je eens dat schamen nergens voor nodig is. Integendeel, je geloof wordt gevormd door het er met anderen over te hebben, dus in die zin is communicatie ook noodzakelijk.
Oud 13-05-2011, 22:50
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Citaat:

Het heeft heel veel te maken met geloof, alleen is het een ander geloof dan jou geloof. Waarom jou interpetatie van het Christendom meer zou zijn dan die van dit genootschap ontgaat mij ook. New age is zelf ook een geloof btw.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2011, 23:33
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Het heeft heel veel te maken met geloof, alleen is het een ander geloof dan jou geloof.
Dit is een beetje een vreemde zin. Het heeft veel te maken met geloof, het is een geloof?

Citaat:
Waarom jou interpetatie van het Christendom meer zou zijn dan die van dit genootschap ontgaat mij ook. New age is zelf ook een geloof btw.
Maar ik bedoel eigenlijk meer religie in plaats van geloof. Verkeerde bewoording.

+ de link met het Christendom werd mij, naast de naamgeving, niet echt duidelijk aan de hand van dit filmpje. Daarom is het onterecht om te zetten dat ik stel dat mijn interpretatie meer zou zijn dan die van dit genootschap. Er wordt in het filmpje simpelweg niks gezegd over de Bijbel behalve dat het apostolisch genootschap afgeleid is van de volgelingen van Jezus, apostelen.

Laatst gewijzigd op 13-05-2011 om 23:42.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 08:31
hookee
hookee is offline
Dus
I.p.v. kerk noemen jullie het gebouw.
I.p.v. dominee noemen jullie het eem apostel.
i.p.v. god noemen jullie het "de natuur".
I.p.v. geloofsbelijdenis noemen jullie het confirmatie.
Maar ja, beter goed gejat dan...

Ik moet eerlijk zeggen, het is beter dan religie gebaseerd op een paar bij elkaar geraapte gerelateerde boeken van 2000 jaar geleden. Echter, pas na 7 minuten kreeg ik te horen wat jullie nou eigenlijk zo "bespreken".
Het lijkt mij het meest op een wekelijkse lezing van een psychiater of maatschappelijk medewerker. Dat klinkt gezond maar mag van mij gewoon zonder het religieuze sausje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2011, 13:18
DAH
DAH is offline
Ik doe TTO, en heb godsdienst in het Engels, dus ik wist meteen wat confirmatie (confirmation) is, maar geloofsbelijdenis laat geen belletje rinkelen.
Oud 15-05-2011, 15:19
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Ik doe TTO, en heb godsdienst in het Engels, dus ik wist meteen wat confirmatie (confirmation) is, maar geloofsbelijdenis laat geen belletje rinkelen.
Ik heb communie gdaan, dus ik wist meteen wat conformatie is Geloofsbelijdenis is toch boetedoening? Dat katholieke biechten, bidden en doorgaan. Misschien een aflaatje erbij..

Maar nee, dat genootschap is 'm niet voor mij.we leuk voor jullie hoor, daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 22:36
Tazer
Tazer is offline
Hoe denken jullie eigenlijk over homoseksualiteit en andere dingen die de bijbel ''afkeurt''?
Oud 20-05-2011, 21:00
timveen
timveen is offline
Citaat:
Hoe denken jullie eigenlijk over homoseksualiteit en andere dingen die de bijbel ''afkeurt''?
De geaardheid van iemand doet binnen het apostolisch genootschap niet ter zaken. Ieder mens is goed zoals hij is.

verder weet ik niet welke "dingen" je verder bedoeld? De 10 gebonden zijn wel weer belangrijk binnen het apostolisch genootschap. (maar dat is bijna bij elke religie het geval)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 21:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De geaardheid van iemand doet binnen het apostolisch genootschap niet ter zaken. Ieder mens is goed zoals hij is.
Dus als een man met zijn vriend binnen komt, is dat goed, en veel geluk gewenst met hun relatie?

Andere zaken kun je denken aan een relatie met iemand van een ander geloof (Korinthiërs), of willekeurig welke zaak waar iets op tegen te hebben is. Ik ken een stelletje refo's die al paniekerig deden dat iemand door een demoon bezeten zou zijn omdat zij een of twee aan SM heeft gedaan en dat haar nogal beviel.
Oud 23-05-2011, 09:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tsja, ik kan ook iemand die gereformeerd is en homoseksueel en die gewoon binnen de kerk getrouwd is, het hoeft niet altijd zo negatief te zijn, hè T_ID Maar fijn om te horen dat het binnen het apostolisch genootschap sowieso geen probleem is, iemands geaardheid
Oud 23-05-2011, 17:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tsja, ik kan ook iemand die gereformeerd is en homoseksueel en die gewoon binnen de kerk getrouwd is, het hoeft niet altijd zo negatief te zijn, hè T_ID
Ik stel die vraag omdat er heel veel figuren zijn die claimen akkoord te zijn met homoseksualiteit. En dan opeens komt de aap uit de mouw en wordt diegene wel geacht zijn geaardheid te onderdrukken en netjes voor de kerk te trouwen, met iemand van het andere geslacht that is.

Het stompzinnige excuus voor homohaat, dat ze zogenaamd homoseksualiteit niet afkeuren, maar homoseksueel gedrag wel. Ik vind dat alsof iemand zegt dat hij geen negers haat, maar het wel afkeurt als iemand ervoor kiest om zijn zwarte huidskleur te laten zien.
Oud 24-05-2011, 08:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet het, ik vind de vraag ook wel gelegitimeerd en ben ook wel benieuwd naar het antwoord, maar het is misschien ook goed om de positieve dingen niet uit het oog te verliezen, soms zijn er ook wél goede geluiden vanuit religies te horen als het gaat om homo-acceptatie e.d. Het lijkt me goed om die te benadrukken in plaats van altijd maar direct in de aanval te gaan
Reageren

Regels voor berichten