Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2011, 10:06
jdju
jdju is offline
Hoi,

Vraagje. Ik heb tot mijn bijna 18e bij m`n ma gewoond. Ik ben daar net voor m`n 18e vertrokken omdat ik vond dat ik te veel in huis moest doen en ik irriteerde me mateloos aan m`n zus. Nu ben ik ondertussen 18. Mijn vader betaalde altijd kinderalimentatie aan m`n ma. Nu ik bij hem woon omdat ik vertrokken ben bij m`n ma vind hij dat ik daar maar alimentatie aan moet vragen. kan dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2011, 10:56
Martiño
Martiño is offline
Zaken als alimentatie worden geregeld tijdens de echtscheiding, dus het staat ergens op papier wat in deze situatie van toepassing is. Je ouders zijn verplicht zich hier aan te houden, wat zij vinden is irrelevant.

Overigens moet alimentatie die bedoeld is voor jouw levensonderhoud na je achttiende in principe ook aan jou toekomen, m.a.w. dan moet je die dus zelf ontvangen.
Oud 07-06-2011, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Mja, hangt van het vonnis af. Als daar een bewoording staat dat de partner zonder zorg voor de kinderen betaald aan die met kinderen, ja. Als het als het ware statisch is geregeld, in de bewoording dat de vader de moeder betaald omdat die toen de kinderen had, zou het vonnis herzien moeten worden. Ik weet niet wat daar voor rechtbanken gebruikelijk is, en hoe snel zoiets aan te passen is. Maar zoals gezegd: moet dat niet gewoon naar jou toe?

En omdat Nederland qua familierecht nog steeds een achterlijk gristelijk land is, moet je ook nog steeds alimentatie betalen voor een gezonde ex-vrouw die prima een eigen inkomen kan verdienen. Dat deel van de alimentatie zal hij sowieso niet onderuit komen omdat het niet aan kinderen gekoppeld is.
Oud 07-06-2011, 15:13
Tamara
Tamara is offline
Hoi jdju,

Als jij nu bij je vader woont, dan zijn de zaken inderdaad veranderd. Als het goed is er bij de scheiding gekeken wat jullie als kinderen kosten, daarnaast is er gekeken wat de draagkracht van je ouders is. Dus hoeveel zij zouden kunnen bijdragen. Omdat je bij je moeder woonde moest je vader dan alimentatie betalen, nu je bij je vader woont kan het zijn dat hij geld van je moeder zou kunnen krijgen. Maar het kan ook zijn dat omdat je nog een zus hebt, dan je vader voor jouw alle kosten betaald en je moeder voor je zus. Het hangt van de bedragen af en van de leeftijd van je zus.

Het klopt dat je vanaf je 18de mag vragen dat de alimentatie rechtstreeks naar jou wordt overgemaakt. Het hoeft niet, je kan er ook voor kiezen om dat gewoon aan je ouders te laten betalen.

Ik zou echter niet tussen je ouders in gaan zitten. Zij kunnen inderdaad het beste in de echtscheidingsconvenant kijken wat de afspraken zijn.
Oud 07-06-2011, 20:52
jdju
jdju is offline
Hoi!

Mijn vader moest volgens het convenant betalen aan mijn moeder. Nu dus aan mij? En als hij dat niet doet? Kan ik dan bij mijn moeder aankloppen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 20:54
jdju
jdju is offline
Grr..ik wordt een beetje moe van dit gezeik... En als mijn pa de ali wel betaalt... moet m`n ma dan ook nog bijdragen...ik las op verschillende forums over ouderbijdrage? Ik heb hier de ballen evrstand van..wil gewoon graag studeren..
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 20:54
xx-Joyce-xx
xx-Joyce-xx is offline
aangezien mijn ouders ook zijn gescheiden, heb ik dit alvast opgezocht op internet.
de regel is dat de ouder bij wie je niet woont, jou van je 18e tot je 21e de alimentatie moet betalen.
maar dit geldt dan weer niet als je nog thuiswonende bent.
Dus inprincipe moet je moeder het geld aan jou afstaan, of je vader moet het rechtstreeks aan jou overmaken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten