Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2011, 14:33
Maanmeisje
Maanmeisje is offline
Hoi allemaal,

Hopelijk heeft iemand hier een beetje verstand van, dingen die ik op internet vind zijn zo moeilijk uitgelegd dat ik er niets van snap!

..Gisterenavond ben ik naar de bloedbank gegaan voor bloeddonatie. Is allemaal prima gegaan en ik heb ongeveer een halve liter bloed gegeven. Vannacht ben ik ongesteld geworden, aangezien ik de prikpil gebruik word ik bijna nooit ongesteld. Het is dus nu ook heel hevig, veel helderrood bloed.

Ik voel me eigenlijk de hele dag al niet zo lekker, gewoon een beetje moe terwijl ik wel goed en lang geslapen heb. Vanaf een uur of 2 vanmiddag ging het eigenlijk pas 'fout', hoofdpijn, duizelig, misselijk, zweten, beetje flitsen voor m'n ogen, moeite om uit m'n woorden te komen. Heb vrij snel daarna wat gegeten, in eerste instantie dacht ik dat het daar aan lag maar het is niet echt beter geworden. Paracetamol en ibuprofen werken ook niet echt.

Zou het kunnen dat het te maken heeft met bloedverlies? Dat je dus 'teveel' bloed kwijt raakt? Heb geen idee hoe dit werkt dus mss kan iemand daar iets over uitleggen?

Bedankt alvast!
Oud 30-08-2011, 14:42
Em.
Em. is offline
Bij een ongesteldheid is het bloed dat vrijkomt, bloed dat zich gedurende een maand opgehoopt heeft in de baarmoeder en dan in één keer los komt. Als het goed is, zou je dus op het moment dat je ongesteld bent, niet veel bloed kunnen verliezen (tenminste, niet het bloed dat je actief gebruikt en in je bloedvaten zit), lijkt me?

Maar verder heb ik er niet zoveel verstand van.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Bij een ongesteldheid is het bloed dat vrijkomt, bloed dat zich gedurende een maand opgehoopt heeft in de baarmoeder en dan in één keer los komt. Als het goed is, zou je dus op het moment dat je ongesteld bent, niet veel bloed kunnen verliezen (tenminste, niet het bloed dat je actief gebruikt en in je bloedvaten zit), lijkt me?

Maar verder heb ik er niet zoveel verstand van.
Het is slijmvlies dat is opgebouwd, en dat bevat deels ook wel bloed dat je dus niet meteen mist, maar bij het afstoten van het slijmvlies raak je ook nieuw bloed kwijt, dus dat kun je wel voelen. Dat het helderrood is, maakt het wel waarschijnlijk dat er nu veel nieuw bloed bij zit.

Sowieso kun je je naar voelen de dag na een bloeddonatie. Ze zorgen natuurlijk wel dat je vóór donatie genoeg reserve hebt om ná donatie geen bloedarmoede te hebben, maar dan nog is het wel een aanzienlijk verschil in rode bloedcellen dat je hebt en dat zomaar in een kwartier is opgetreden. Je lichaam heeft tijd nodig om daar aan te wennen, bij de één gaat dat sneller dan bij de ander. Zeker als je dan ook nog ongesteld bent, kan het wat langer duren dan normaal voordat je er aan went.
Het kan ook zijn dat je licht uitgedroogd bent doordat het natuurlijk ook een halve liter vocht is, inclusief alle zouten die daar in zitten, die je kwijtraakt. Dus het is de moeite waard om twee grote bekers bouillon te drinken en kijken of dat helpt. En verder maar even rustig aan doen, op de bank gaan zitten en vannacht goed slapen.
Als het nou morgenochtend nog niet beter gaat kun je ook wel naar de huisarts om te kijken of je niet écht te veel bloed bent verloren, doordat je nu zo hevig ongesteld bent. Maar meestal komen klachten na bloeddonatie door het plotselinge verschil, en niet door een absoluut tekort.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 13:52
Willemien2
Willemien2 is offline
Na bloed geven kan je altijd een beetje slapjes zijn. En dan nog ongesteld. Neem een goede biefstuk als avond eten en neem een soepje met een beetje extra zout.

Beterschap

Regels voor berichten