Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2011, 15:07
Straquadaini
Straquadaini is offline
Hallo,

Ik zit in 4 Havo, en op school werken wij voor economie met de methode 'LWEO plus'. We zijn nu bij het laatste boekje 'werk' en ik snap 1 vraag totaal niet. Dit is de opdracht:

"De voetbalclub Fortroda uit Heerlen heeft een grote fanclub 'Fort' die vooral leuke dingen organiseert. Er is ook een kleinere actieve groep die 'Fortroda Keihard Vooruit', afgekort FKV heet. FKV heeft 50 leden van wie er 35 actief zijn tijdens wedstrijden: de zogenaamde hooligans. De overige leden zijn slaapleden, die wel contributie betalen en alleen morele steun aan de actieve leden geven.
De jaarlijkse contributie van de leden is €203. Daarmee worden de activiteiten tijdens wedstrijden en de reiskosten betaald. Als er een tekort is, wordt dit omgeslagen over alle 50 leden van FKV.

A. Bereken het aantal slaapleden per 100 hooligans (=s/h-ratio) van FKV.
Dit snap ik wel: er zijn 15 slaapleden. Dus 15:35 x 100 = 42,9

Fortroda speelt 34 wedstrijden per jaar. FKV is actief bij 20 wedstrijden. Alleen interessante wedstrijden, tegen clubs uit de regio en tegen de top van de competitie worden onveilig gemaakt. Per jaar kost dit inclusief voorbereidingstijd 600 uur aan activiteiten per jaar.

B. Bereken het gemiddeld aantal activiteitsuren per hooligan per jaar.
Dit ook: er zijn 35 hooligans. Dus 600:35 = 17,1

De glorietijden van Fortroda liggen in een ver verleden. Nostalgisch droomt men van de tijden dat wel 500 FKV'ers elke week hun club kwamen aanmoedigen. Dit jaar word de groep actieve hooligans weer kleiner. Vijf hooligans hebben aangegeven dat ze verder als slaaplid door het leven willen gaan.

C. Bereken met hoeveel procent de s/h-ratio is gestegen
20:30 x 100 = 66,7.
66,7 - 42,9 : 42,9 x 100 = 55,5%

D. Bereken met hoeveel procent de activiteitstijd voor iedere hooligan in de nieuwe situatie is gestegen ten opzichte van de oude situatie bij vraag b.
600 : 30 = 20.
20 - 17,1 : 17,1 x 100 = 17%

Maar nu komt de vraag waar ik maar NIET uitkom:

Onder de FKV'ers zitten ook getrouwde mannen en vrouwen, die al een dagje ouder zijn. Ze vinden dat de jaarlasten te hoog gaan worden. Daarom werven ze nieuwe leden bij de fanclub Fort die de leuke uitstapjes organiseert. Het lukt om tien nieuwe gefortuneerde leden te strikken voor FKV, die bereid zijn om naast de contributie voor Fort, een evengrote contributie te betalen aan FKV.

E. Bereken hoeveel euro de jaarlijkse contributie van een gefortuneerde wordt, uitgaande van evenveel totale kosten per jaar als in de beginsituatie.
[i]Wat????! In het antwoordenboekje staat:

De totale kosten en opbrengsten waren 50 x 203 = 10.150. Er zijn nu 60 FKV'ers, waarvan 10 nieuwe gefortuneerden die dubbel contributie betalen & 50 'oude' FKV'ers die enkel betalen.
Noem de contributie C. Dan geldt: 10 x 2C + 50 x C = 10.150 ---> 70C = 10.150 (????????) --> C = 145 (hoe kom je hierbij? Waarom opeens 70C?).
Een gefortuneerde betaalt twee keer contributie dus; 2 x 145 = € 290 contributie aan FKV.

-----------------

Ik snap E echt niet, zou iemand me alsjeblieft kunnen helpen? Ik heb de andere vragen erbij gezet zodat het in het geheel wat begrijpelijker is. Sorry als het een beetje rommelig is,

Groetjes Straquadaini

Laatst gewijzigd op 27-06-2011 om 15:08. Reden: Spelfoutjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2011, 15:40
Het kwaad
Het is simpel. Je moet zorgen dat de inkomsten gelijk zijn aan die 10150, waarbij geldt dat de gefortuneerde leden 2 keer zoveel betalen.

Je had 50 leden die enkel contributie betalen = 50C.
Daarnaast had je ook nog mensen die dubbel betaalde, de gefortuneerden. Zij betalen 2C (2 * de contributie) per persoon = 10 * 2 = 20C.

Dus wordt de formule: 10150 = 70C

10150/70 = C

C = 145

De gefortuneerde leden betalen 2C = 2 *145 = 290. Zo vind je je antwoord
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 15:41
Het kwaad
Hier is wel een klein beetje wiskunde voor vereist, heb jij dit vak?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 15:43
Het kwaad
Als het niet duidelijk is, wil ik je nog wel verder helpen!

Gegroet,

Het kwaad
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 17:15
the economist
the economist is offline
Citaat:
. Sorry als het een beetje rommelig is,

Groetjes Straquadaini
Maar dat is nou PRECIES wat je moet doen.Bij wiskunde, en ook bij de verhaaltjessommen economie, wordt veel info gegeven. Je kunt hier op zich moeilijk op trainen, omdat de verhaaltjes iedere keer anders zijn.
Je moet de info ordenen, mooi onder elkaar zetten. Maak een tabel
Zo van:

............................oude situatie:.....nieuwe situatie
aantal FKV leden........200....................230
aantal hooligans ...........30.....................50
etc.
Als het aantal gegevens nog veel meer wordt, doet echt iedereen dat. Nu, bij deze beperkte info, kunnen sommigen het nog overzien (o.a. de maker van het antwoordboekje),
en wordt het wel voorgedaan, maar echt veel helpt het je niet om volgende keer iets totaal anders wel zelf op te lossen.
Dus: schrijf zoveel mogelijk in een tabel. Jaartallen krijgen een eigen kolom. Procenten of euro's of kilo's etc krijgen ook een eigen kolom.
Soms blijft een vakje leeg, dat weet je dan niet. Dat is extra mooi, want je kunt er vergif op nemen dat ze juist dit vakje (soms lastig gesteld) vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten