Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Als je weet hoe een akkoord is opgebouwd obv de chromatische toonladder, zou je niet veel moeite moeten hebben om deze op een piano te vinden.
Je hoeft dan alleen maar de grondtoon te vinden en het correcte aantal stappen te tellen, afhankelijk van je akkoord. Cm bestaat uit de grondtoon (C), de kleine terts (D#/Eb) en de reine kwint (G). Zodra je die drie tonen vindt op je piano, heb je een Cm gespeeld. C# is dezelfde grap, maar met een andere grondtoon (C# ipv C). Het is een majeur akkoord dus je pakt als tweede noot de grote terts ipv de kleine terts en de derde noot blijft de reine kwint: dus C# + F + G# is jouw C# akkoord. Op de plaatje op deze pagina is de eerste stip de C# (je grondtoon), tweede de F, derde de G#. Bij een sus4 akkoord is de terts verwijderd en vervangen door een (reine) kwart. Een Asus4 akkoord bestaat dus uit de noten A, D en E. Zie hier voor een piano schema ervan. Zie ook dit plaatje om te zien hoe de noten die ik noemde in relatie staan met je piano en vergeet niet dat wanneer de ladder 'rond is' je gewoon weer opnieuw begint, maar dan een octaaf hoger (oftewel 12 toetsen naar rechts).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Akkoorden gezocht Verwijderd | 1 | 29-04-2009 15:00 | |
Muziek |
akkoorden sountrack amelié *_*LoLllyS*_* | 3 | 29-11-2007 21:14 | |
Muziek |
Akkoorden Pisvlekje | 26 | 14-04-2006 20:09 | |
Muziek |
Akkoorden/bladmuziek Seperated - Usher oOAnGeLOo | 0 | 13-04-2006 18:11 | |
Muziek |
Akkoorden theorie lucy48 | 2 | 17-03-2003 19:23 | |
Muziek |
akkoorden van hero/guus meeuwis - Toen ik je zag Verwijderd | 4 | 16-09-2002 19:05 |