Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2011, 10:37
Indietro
Indietro is offline
Hallo!

Ik vraag me het volgende af;

Is het legaal om hacks tegen betaling online aan te bieden?

In Duitsland, Spanje en de VS is er al een aantal keer een discussie over los gebarsten, maar in Nederland valt dat naar mijn mening nog wel mee. Weet iemand hoe de regels hierover zijn?

Alvast bedankt!
Joost
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2011, 11:02
freyk
freyk is offline
Software is software, maar ik weet niet waar hier de grens ligt.
Daarnaast raad ik je aan om je met iets anders bezig te houden. Want ik heb andere mensen dit ook zien doen en kregen er problemen/schulden van.
Oud 18-08-2011, 12:25
Indietro
Indietro is offline
Citaat:
Software is software, maar ik weet niet waar hier de grens ligt.
Daarnaast raad ik je aan om je met iets anders bezig te houden. Want ik heb andere mensen dit ook zien doen en kregen er problemen/schulden van.
Probleem is dat er enorm wordt verdient op dit vlak. Mag ik vragen over welke problemen je het hier hebt?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:21
Verwijderd
Het zal vast legaal zijn op één of andere (grijze) manier. Maar los daarvan vind ik het absoluut onethisch om dat op die manier aan te bieden; je pleegt in mijn ogen hoogverraad aan de mores.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:42
Indietro
Indietro is offline
Citaat:
Het zal vast legaal zijn op één of andere (grijze) manier. Maar los daarvan vind ik het absoluut onethisch om dat op die manier aan te bieden; je pleegt in mijn ogen hoogverraad aan de mores.
Ik denk dat je hoogverraad pleegt, als je daadwerkelijk software gebruikt om jezelf beter te maken op spellen via een onnatuurlijke wijze (hacks).

Echter ben ik van mening, dat software voor bijvoorbeeld MSN, waarmee je anderen meerdere malen dezelfde tekst kunt sturen weinig te maken hebben met hoogverraad.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je hoogverraad pleegt, als je daadwerkelijk software gebruikt om jezelf beter te maken op spellen via een onnatuurlijke wijze (hacks).

Echter ben ik van mening, dat software voor bijvoorbeeld MSN, waarmee je anderen meerdere malen dezelfde tekst kunt sturen weinig te maken hebben met hoogverraad.
Nee, hoor. Je zou het kunnen vergelijken, wat mij betreft, met een wapenhandelaar die willens en wetens warlords voorziet van arsenaal, met het bekende "vraag en aanbod"-dogma als rechtvaardiging. Hacks verkopen is gewoon onethisch en praktisch iedereen met clue en ethisch besef zal je -terecht- veroordelen. Er zijn genoeg boards waar je hacks kunt posten met een PoC; daar heb ik niets op tegen. Er geld mee willen verdienen, however, door scriptkiddies uit te buiten is mij echt een brug te ver.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 19:15
Indietro
Indietro is offline
Citaat:
Nee, hoor. Je zou het kunnen vergelijken, wat mij betreft, met een wapenhandelaar die willens en wetens warlords voorziet van arsenaal, met het bekende "vraag en aanbod"-dogma als rechtvaardiging. Hacks verkopen is gewoon onethisch en praktisch iedereen met clue en ethisch besef zal je -terecht- veroordelen. Er zijn genoeg boards waar je hacks kunt posten met een PoC; daar heb ik niets op tegen. Er geld mee willen verdienen, however, door scriptkiddies uit te buiten is mij echt een brug te ver.
Een wapenhandelaar en webmaster die producten verkoopt, vind ik nogal een verschil! Daarnaast zeg je dat "scriptkiddies" worden uitgebuit, ik vraag me serieus af waar je dit op baseert?

Allereerst worden de scripts door bekenden gemaakt die hier gewoon hun centjes voor krijgen, daarnaast gaat het in dit geval om heel lage bedragen voor de koper, die nodig zijn om de site in de lucht te houden.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Een wapenhandelaar en webmaster die producten verkoopt, vind ik nogal een verschil! Daarnaast zeg je dat "scriptkiddies" worden uitgebuit, ik vraag me serieus af waar je dit op baseert?

Allereerst worden de scripts door bekenden gemaakt die hier gewoon hun centjes voor krijgen, daarnaast gaat het in dit geval om heel lage bedragen voor de koper, die nodig zijn om de site in de lucht te houden.
Uitbuiten is inderdaad een ongelukkige zo niet verkeerde woordkeus. Maak daar "faciliteren" van; dan klopt het.

En waar heb je het nou precies over? Je wilt hacks/exploits (die nog (relatief) onbekend zijn in Het Wereldje) verkopen voor geld. Dat is toch de insteek? Dan ben je gewoon verkeerd bezig in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 19:48
Indietro
Indietro is offline
Citaat:
Uitbuiten is inderdaad een ongelukkige zo niet verkeerde woordkeus. Maak daar "faciliteren" van; dan klopt het.

En waar heb je het nou precies over? Je wilt hacks/exploits (die nog (relatief) onbekend zijn in Het Wereldje) verkopen voor geld. Dat is toch de insteek? Dan ben je gewoon verkeerd bezig in mijn ogen.
Ik wil software aanbieden, niet alles is direct een hack, waarmee mensen meer uit hun pc kunnen halen. En ik snap dat ik het hiermee indirect opneem voor de hackers/cheaters, dat is dan weer niet mijn bedoeling. Het is de bedoeling dat kopers het gebruiken voor hun plezier en niet om anderen te benadelen.

De vraag was of dit legaal is, gezien het feit dat er altijd mensen zijn die er dan alsnog misbruik van maken..
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 19:53
Verwijderd
Wat voor code ga je dan aanbieden? Wees eens concreet. Want nu heb je het, voor mijn gevoel, over de welbekende "boost your PC"-applicaties waar er al duisentmiljard van zijn (en allemaal even kut zijn). Of heb je A-Patch-dingetjes voor ogen? Of bedoel je exploits met een PoC van de allerlaatste versie van Apache? Be. More. Specific.

Laatst gewijzigd op 18-08-2011 om 20:01.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 21:51
Indietro
Indietro is offline
Citaat:
Wat voor code ga je dan aanbieden? Wees eens concreet. Want nu heb je het, voor mijn gevoel, over de welbekende "boost your PC"-applicaties waar er al duisentmiljard van zijn (en allemaal even kut zijn). Of heb je A-Patch-dingetjes voor ogen? Of bedoel je exploits met een PoC van de allerlaatste versie van Apache? Be. More. Specific.
Het zijn meerdere zaken, zoals; MSN-bots, Anti-virus, maar ook hacks voor spellen.

Op de site staat duidelijk aangegeven dat het bedoelt is voor educatieve doeleinden en privegebruik, in principe zijn wij dus nergens aansprakelijk voor.

De vraag is of dit is toegestaan?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 22:18
Donny Donowitz
Donny Donowitz is offline
Denk serieus eens even na of je denkt dat het legaal is. Ik denk dat je zelf het antwoord best weet.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 08:13
hookee
hookee is offline
Niet helemaal mee eens. Neem nou een hack voor de Wii die de mogelijkheden uitbreidt. Daar kan de fabrikant hoogstens de garantie van laten vervallen. Lijkt me niets illegaals aan. Dat er daarna ook illegale spellen mee gespeeld kunnen worden is een andere zaak, daar hoeft de hack niet voor gebruikt te worden.
Hetzelfde zou moeten gelden voor aanpassingen/uitbreidingen voor (betaalde) software. Ik heb 't gekocht, wie doet me wat als ik die software verander? Het wordt anders als ik de aangepaste software ga verkopen want dan zit er nog een deel origineel bij. Daar verwacht de softwareschrijver zijn deel van. (Daarom verbaast het me ook dat er zo makkelijk samples in muziek gebruikt worden)

Komen we op het gebied van software waarmee we andere internetters lastig vallen; blijf daarvan weg. Dat wil je toch zelf ook niet? Zie de tonnen spam, popups, virussen en andere rotzooi die we dagelijks ontvangen en het www vertragen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 10:43
Verwijderd
Nja als het echt van die knullige VB-projectjes zijn zal er niet veel aan de hand zijn.

Ik zat meer aan het "echte" werk te denken. Maar dat is natuurlijk wat naïef
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 11:51
Daantjer
Daantjer is offline
Hacks aanbieden is volledig legaal. Ze gebruiken is legaal tot aan de eigen voordeur. Bijv. Hackintosh is volledig legaal, als je een legitieme Apple-licentie gebruikt voor het OS. Een hack om de licentie niet te hoeven gebruiken is dan weer legaal om te verkopen, maar illegaal om te gebruiken, namelijk inbreuk op de rechten van Apple. Een hack voor een game (als SoF) is legaal als je met vriendjes speelt, maar online is het verboden, want dan maak je inbreuk op de voorwaarden van dat spel. Als je het binnen de perken houdt, en dan ook enkel 'fun'-hacks, dan is er niets aan de hand.
Oud 22-08-2011, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit een hele slechte vergelijking...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Hacks aanbieden is volledig legaal. Ze gebruiken is legaal tot aan de eigen voordeur. Bijv. Hackintosh is volledig legaal, als je een legitieme Apple-licentie gebruikt voor het OS. Een hack om de licentie niet te hoeven gebruiken is dan weer legaal om te verkopen, maar illegaal om te gebruiken, namelijk inbreuk op de rechten van Apple. Een hack voor een game (als SoF) is legaal als je met vriendjes speelt, maar online is het verboden, want dan maak je inbreuk op de voorwaarden van dat spel. Als je het binnen de perken houdt, en dan ook enkel 'fun'-hacks, dan is er niets aan de hand.
Hier klopt helemaal niets van. Als hacks aanbieden legaal was dan zou je ook je PS3 mogen modden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit een hele slechte vergelijking...
Dat mag natuurlijk, maar dat is wel hoe ik 't zie. Natuurlijk is de schade van een volstrekt ander kaliber (huhu see what I did there?), maar het faciliteren van n00bs en wannabe's kan wanneer het op grote schaal wordt "geadopteerd" enorme schade veroorzaken bij derden, op zowel financieel gebied als imago.

That being said; ik begrijp heel goed dat het (in eerste instantie) de verantwoordelijkheid van het voorbeeldbedrijf is er voor te zorgen dat de boel relatief secure is, hoor. Maar dat is nog geen vrijbrief om los te gaan met pas verworven "codeskills".
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 19:29
Verwijderd
Precies om je tweede alinea heb ik geen problemen met black hats
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Precies om je tweede alinea heb ik geen problemen met black hats
Nja maar hier gaat het niet om blackhats maar om knoeiers.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten