Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2011, 18:23
Eigenhuis
Eigenhuis is offline
Hoi,

Ik wil heel graag op mezelf, maar ik geloof niet dat dit er financiëel inzit. Maar omdat ik dit niet zeker weet, ben ik aan het uitzoeken op wat voor bijkomende kosten ik kan rekenen, maar dat is lastig te vinden. Vooral omdat het bij iedereen anders is. Maar als ik hier wat reacties krijg, weet ik wel waar ik gemiddeld op kan rekenen.

Ik bedoel dus niet de huurprijs, maar juist wat daar nog bij komt. Denk dan aan G/W/E, verzekeringen, rioolrechten, boodschappen en ik vergeet vast nog wel iets.
Per maand natuurlijk.

En als iemand nog handige sites weet, do tell!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bedankt vast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2011, 19:08
Adore
Adore is offline
Wat je inderdaad zegt, het kan per persoon, per regio en zelfs per huis verschillen.
Wat heb je in gedachten? Een appartement? Ook de kwaliteit van de woning kan bepalen wat je vaste lasten worden.

Nodig heb je sowieso (tussen haakjes is wat ik schat gemiddeld):

- Huur (€400-€450)
- G/L (€50-€70)
- Water (€10)
- Gemeente- en rioolbelastingen (€240,-), is dus ongeveer €20,- per maand
- TV, internet, telefonie (prijs kun je zo duur maken als je zelf wil, ik kijk via kabel en heb simpel internet, €38,-. Via KPN Digitenne of Tele2 zou je goedkoper uit kunnen zijn)
- WA-verzekering (paar euro)
- Inboedelverzekering (aan te raden, kost mij ook een paar euro). Kijk of je via bijvoorbeeld je bank pakketvoordeel kunt krijgen op je verzekering.

Bedenk je dat er meer komt kijken bij op jezelf wonen, zoals ook de zorgverzekering, voeding, kleding, inrichting e.d.
Daar staat tegenover dat je zorgtoeslag hebt en onder voorwaarden ook huurtoeslag.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2011, 19:35
Balance
Balance is offline
Ik woon in een slecht geďsoleerde hoekwoning (vandaar hoge G/W/L).

Ik had in 2010 gemiddeld de volgende kosten:
G/L: 150 euro
Water: 14 euro
Boodschappen: 125 euro
Belastingen: 70 euro (bij een huurwoning is dit wel veel lager!)
Ziektenkostenverzekering: 110 (+ evt. je eigen risico + zaken die niet vergoed worden)
Overige verzekeringen: 18 euro (is wel ietsje goedkoper bij een huurwoning)
TV/Internet/telefonie: 32 euro

En verder dingen die je zo duur kan maken als je wil: kleding, sport, uitgaan, abonnementen (incl. mobiel), cadeautjes, kapper, etc.
Oud 28-07-2011, 08:43
Tamara
Tamara is offline
Hoi,

Voor de gemeentelijke belasting en de waterschapbelasting kun je het beste kijken op de website van de gemeente waar je wil gaan wonen. Een handige site voor de andere kosten is het persoonlijk budgetadvies. Je voert je eigen situatie in en dan komt er een begroting uit, de eerste wat je minimaal aan kosten kwijt bent en een tweede begroting met gemiddelde kosten van iemand die een vergelijkbaar huishouden heeft.
www.nibud.nl/persoonlijkbudgetadvies
Oud 28-07-2011, 08:59
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik woon ik een redelijk goed geisolleerde beneden woning, samen met mijn vriend. Onze bedragen zijn:

Huur: 365 euro - 150 huurtoeslag, dus 215.
-Gas en licht: 70 euro per maand (maar wat we verbruiken is ongeveer 50 euro wat we tot nu toe berekenden)
-Water: 10 euro per maand
-Inboedelverzekering: 5 euro pppn
-Belastingen gemeente / water: 40 euro per maand
-Internet: aanbieding van telfort, 25mb voor 10 euro per maand (eerste 6 maanden, daarna 25 euro per maand)
-Tv kijken we nog gratis ziggo heeft het signaal van de oude bewoners er nog niet afgehaald dus wij kunnen nog gewoon gratis via de kabel kijken. Zou, als je niet per se digitale tv wilt, altijd eventjes afwachten bij een nieuw huis of je niet nog een tijdje gratis kunt kijken

Boodschappen zijn wij per maand ongeveer 150-200 euro voor kwijt voor samen. Toen ik alleen woonde was dat ongeveer 100 euro voor mijzelf. Dan letten wij wel redelijk goed op en krijgen nog wel eens iets van onze ouders en eten daar ook nog ongeveer 1x per week.

Wij sparen ook automatisch 100 euro per maand als buffertje.
Oud 28-07-2011, 18:41
Eigenhuis
Eigenhuis is offline
Super bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik denk dat ik voor een appartement ga, aangezien hier de kortste wachttijd staat. En daarbij ben ik maar alleen, dus veel ruimte heb ik niet perse nodig.

Het valt toch nog mee met die kosten. Had ze hoger verwacht.

En Tamara, bedankt voor de site.

Meer reacties zijn altijd welkom!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 20:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik woon in Rotterdam in een benedenwoning met boven en aan beide kanten buren, redelijk geďsoleerd. Mijn vriend is het grootste deel van de tijd bij me.

Huur: 340 euro
Gas en elektriciteit: 75 euro (toen ik alleen was ongeveer 50 euro, heb nu ook een losse vriezer)
Water: 10-15 euro
Gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting: 500 euro per jaar (maar dat is voor één persoon, voor twee personen betaal je vaak gebruiksrecht voor drie personen)
Internet en vaste telefoon: 25-30 euro per maand (afhankelijk van belkosten)
Mobiele telefoon: 5-10 euro per maand
Ziektekostenverzekering: 125 euro per maand (maar let ook op je eigen risico!)
Tv: heb Digitenne van KPN, 9 euro per maand
Boodschappen: 150-200 euro per maand (maar eet ook wel een keer per week bij m'n schoonouders)
Treinabonnement en reiskosten: 150 euro per maand (of andere reiskosten als je die hebt natuurlijk)
Verzekeringen (WA, inboedel, doorlopende reis- en annuleringsverzekering: 16 euro per maand.
Oud 30-07-2011, 12:29
Eigenhuis
Eigenhuis is offline
Thnx.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 18:23
Eigenhuis
Eigenhuis is offline
Nou, ik ben bang dat het er voorlopig niet in zit.
Ben uitgegaan van een gemiddelde, maar zónder huur meegeteld, hou ik net €200,- over en ik heb geen recht op huurtoeslag dus ik ga het niet redden.
Ik geloof tenminste niet dat ik kan huren voor minder dan €200 per maand. (anti-kraak is geen optie)

Toch bedankt voor jullie hulp, nu weet ik tenminste zo ongeveer op wat voor kosten ik kan rekenen. Als ik nog ooit het huis uit kan.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 20:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hmm, 200 euro is érg weinig vooral omdat je dan ook nog geen reserve hebt of wat kunt sparen voor als er iets kapot gaat (koelkast, wasmachine, etc). Daarbij denk ik niet dat je voor minder dan 200 euro een huis vindt.
Oud 03-08-2011, 11:31
Eigenhuis
Eigenhuis is offline
Nee, daarom. Erg jammer, maarja. Dan wacht ik nog maar een tijdje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten