Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2011, 21:03
Minou
Minou is offline
Ik heb een probleem waar ik me heel erg voor schaam...

Mijn ouders hebben namelijk een afspraak gemaakt met mij toen ik 10/11 was ofzo, en ik wist niet goed wat ik eigenlijk deed toen...

Ze hadden namelijk bedacht dat ze mijn rijlessen zouden betalen als ik voor mijn 18e niet zou roken én drinken....

Ik weet echt niet wat ik moet doen, ben nu 15 en heb het allebei al gedaan, stiekem dan... Maar heb echt geen zin om zelf mijn rijlessen te gaan betalen want het is zo duur, maar ik ga me ook niet 2 jaar lang inhouden...

Heeft iemand misschien tips?

Oja mijn moeder ruikt ook nog eens ALLES dus als ik het stiekem zou doen zou ze het zo doorhebben. En ze zouden het ook wel aan me merken denk ik....

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2011, 21:06
MTpower
MTpower is offline
Lijkt me vrij simpel: Doen als je er zin in heb en je bereid bent je eigen rijlessen te betalen. En zo niet, dan niet.
Oud 25-07-2011, 21:10
Em.
Em. is offline
Citaat:
Lijkt me vrij simpel: Doen als je er zin in heb en je bereid bent je eigen rijlessen te betalen. En zo niet, dan niet.
Inderdaad.

Ik kan het trouwens niet echt erg voor je vinden, dat je je rijlessen 'verliest' als je gaat drinken of roken. Imo zijn dat geen dingen die je ouders móeten betalen, dus mag je blij zijn als ze je een mogelijkheid bieden om het voor jou te betalen. Als jij drank en sigaretten dan toch leuker vindt, dan is het jammer maar helaas voor je rijlessen.

En ik weet niet of je het nou stom moet vinden dat je die afspraak gemaakt had, denk je dat je ouders je rijlessen wel hadden betaald én je hadden laten drinken/roken als je die afspraak niet had gemaakt? Dan hadden ze dat wel later gevraagd of gewoon in het geheel je rijlessen niet betaald, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 21:22
Minou
Minou is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik snap jullie wel hoor. Alleen zijn mijn ouders best wel streng (vind ik zelf dan) en als ik me niet aan de 'regel' zou houden dan zouden die rijlessen niet de enige 'straf' zijn denk ik...

En ik vind het denk ik niet zo erg om geen alcohol te drinken, alleen als al mn vrienden het doen... Dan is het echt zo stom om in je eentje aan de cola te zitten ofzo. Daar heb ik echt geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 22:01
honestsmile
honestsmile is offline
Nou, je kan ook gewoon aan je vrienden laten zien dat je zonder alcohol ook wel ''cool'' bent hoor... Alhoewel ik het wel begrijpen kan dat je ook mee wilt doen.
Maar je moeder hoeft het niet te merken als je je niet helemaal bezopen drinkt hoor... Als je het gewoon bij het normale houd, dan valt er niks aan te merken. En sigaretten zou ik gewoon laten, is toch ook duur en onnodig
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 11:13
Thinus
Thinus is offline
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik snap jullie wel hoor. Alleen zijn mijn ouders best wel streng (vind ik zelf dan) en als ik me niet aan de 'regel' zou houden dan zouden die rijlessen niet de enige 'straf' zijn denk ik...

En ik vind het denk ik niet zo erg om geen alcohol te drinken, alleen als al mn vrienden het doen... Dan is het echt zo stom om in je eentje aan de cola te zitten ofzo. Daar heb ik echt geen zin in.
Je ouders hebben er gewoon aan te wennen dat je volwassen wordt en er zelf voor kiest alcohol te drinken als je dat zelf wilt. Je bent dan wel pas 15 en je mag pas drinken vanaf je 16e dus daar hebben ze nog wel het recht om het je enigszins te verbieden/ je te straffen.

Maar waarom willen ze eigenlijk zo graag dat je niet drinkt? Vertrouwen ze je niet en zijn ze bang dat je geen maat weet te houden met alcohol? Vinden ze je vrienden en hun ouders ook onverantwoordelijk omdat zei wel gewoon alcohol drinken.

Als je je eigen rijbewijs niet wilt betalen heb je je gewoon aan de afspraak te houden die je zelf hebt gemaakt en moet je niet whinen dat je zelf je rijbewijs moet betalen. Maar als je liever drinkt moet je ook zo mans zijn om te zeggen dat je dat toch liever doet. Je hebt toch een duidelijke afspraak met je ouders gemaakt? Waarom zouden ze je nog meer sancties opleggen als je toch gaat drinken tegen hun zin in, dat kun je dan tegen hen zeggen en stel ze ook gelijk een beetje gerust dat je je niet elke week naar de tering zal gaan zuipen en dan zullen ze het wel enigszins begrijpen lijkt mij. Ze zullen wel moeten.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 11:16
Thinus
Thinus is offline
Hetzelfde geldt voor sigaretten trouwens maar daar hebben ze nog wel het recht je een idioot voor te noemen want dat kun je ook beter laten.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 19:25
Verwijderd
Tja. Tot je 18e geen druppel alcohol vind ik ook wat extreem, ik zou dan eerder iets afspreken als tot je 18e niet dronken thuiskomen, maargoed. Zij hebben je deze keuze gegeven, en het blijft jouw keuze. 't Is niet alsof je van je ouders kunt verwáchten dat ze je rijlessen betalen.
Om je een gefundeerde keuze te laten maken: Gemiddeld 35 uur rijlesles à 35,00/uur, plus een examen à 200 euro, plus een theoriecertificaat à 35 euro, maakt samen 1460 euro. Als je dat zelf moet betalen van een bijbaantje van laten we zeggen 12 uur per week à 5 euro per uur, kost je dat ongeveer een half jaar werken.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Als je trouwens alleen maar gaat drinken omdat je vrienden het doen, ben je trouwens sowieso wel een faalhaas wel props voor dat je zo makkelijk toegeeft dat je een meelopertje bent
Met citaat reageren
Oud 30-07-2011, 11:23
django023
django023 is offline
Jij hebt deze deal gemaakt, dus kan je kiezen of je liever je rijlessen betaald, of dat je je aan de deal houdt met je ouders.
Oud 30-07-2011, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Als je trouwens alleen maar gaat drinken omdat je vrienden het doen, ben je trouwens sowieso wel een faalhaas wel props voor dat je zo makkelijk toegeeft dat je een meelopertje bent
Haha wat een onzin! Als je inlevingsvermogen zo 0,0 is dat je niet in kan zien waarom dat vervelend is ben je zelf een faalhaas.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 15:48
Verwijderd
Ik begrijp best dat je zo aventoe gewoon wat wilt drinken, en mischien kun je nieuwe afspraken daarover maken met je ouders ? Wie weet verbazen ze je nog

Over roken kan ik wel begrijpen dat ze dat liever niet hebben ( niet dat drinken veel gezonder is)

En anders kun je alvast een baatje zoeken voor te sparen voor je rijbewijs.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Haha wat een onzin! Als je inlevingsvermogen zo 0,0 is dat je niet in kan zien waarom dat vervelend is ben je zelf een faalhaas.
Ik denk ook wel dat dat 'normaal' is op die leeftijd dan je dan gewoon mee wilt doen met de rest van de groep
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 16:33
Verwijderd
ik had een hele lange reactie getypt over hoe je je ouders misschien over zou kunnen halen en bla maar toen deed ik iets stoms en nu is alles weg laat maar, geen zin om opnieuw te typen, sorry
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 16:34
Verwijderd
Citaat:
ik had een hele lange reactie getypt over hoe je je ouders misschien over zou kunnen halen en bla maar toen deed ik iets stoms en nu is alles weg laat maar, geen zin om opnieuw te typen, sorry
waarom zou ze dr ouders overhalen als ze pas vijftien is?
ja sorry hoor
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 17:05
Verwijderd
Citaat:
waarom zou ze dr ouders overhalen als ze pas vijftien is?
ja sorry hoor
Omdat ze aangeeft dat ze niet blij is met de situatie nu. En ik bedoelde overhalen niet in de zin van dat ze alles maar ineens moeten toestaan omdat dochterlief dat wil, maar overhalen om eens verder te kijken dan deze - naar mijn mening best wel harde - maatregel.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze aangeeft dat ze niet blij is met de situatie nu. En ik bedoelde overhalen niet in de zin van dat ze alles maar ineens moeten toestaan omdat dochterlief dat wil, maar overhalen om eens verder te kijken dan deze - naar mijn mening best wel harde - maatregel.
alcohol is verboden onder de 16, waarom zouden dr ouders het dan opeens wel goedvinden als ze ze overhaalt?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 18:54
Verwijderd
Citaat:
alcohol is verboden onder de 16, waarom zouden dr ouders het dan opeens wel goedvinden als ze ze overhaalt?
weet ik veel, misschien omdat ze hun dochter nu wel genoeg vertrouwen om haar toch een beetje alcohol te laten leren drinken. en ik begrijp niet wat je wilt zeggen met dat alcohol verboden is onder de 16. dat het daarom ook per definitie altijd slecht is om een zekere hoeveelheid alcohol te drinken onder je 16e?
En over haar leeftijd heb ik nog helemaal niets gezegd en die is ook niet direct belangrijk. Misschien is ze geestelijk al wel veel verder en verstandiger, dat kun je uit haar posts hier niet echt uit opmaken.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 18:55
Verwijderd
Citaat:
weet ik veel, misschien omdat ze hun dochter nu wel genoeg vertrouwen om haar toch een beetje alcohol te leren drinken. en ik begrijp niet wat je wilt zeggen met dat alcohol verboden is onder de 16. dat het daarom ook per definitie altijd slecht is om een zekere hoeveelheid alcohol te drinken onder je 16e?
Misschien ligt het daar juist aan, dat de ouders te beschermend zijn, en bang zijn dat ze verslaafd raakt, en als ze ze daarvan wilt overtuigen zal ze moeten zorgen dat ze niet dronken thuiskomt van haar vrienden zodat ze zien dat ze te vertrouwen is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Misschien ligt het daar juist aan, dat de ouders te beschermend zijn, en bang zijn dat ze verslaafd raakt, en als ze ze daarvan wilt overtuigen zal ze moeten zorgen dat ze niet dronken thuiskomt van haar vrienden zodat ze zien dat ze te vertrouwen is.
Je vergeet dat ze helemaal geen alcohol mag drinken. Al komt ze niet dronken thuis, ze heeft wel alcohol gedronken, dat mag niet en daarmee zou ze dus haar rijbewijs verspillen.
Het lijkt me beter om eerst proberen er over te praten, daarmee toon je een beetje goede wil en laat je zien dat je er het liefst gewoon eerlijk over wilt zijn. Als je achteraf pas begint "ja maar..", kan dat als een grote smoes overkomen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Je vergeet dat ze helemaal geen alcohol mag drinken. Al komt ze niet dronken thuis, ze heeft wel alcohol gedronken, dat mag niet en daarmee zou ze dus haar rijbewijs verspillen.
Het lijkt me beter om eerst proberen er over te praten, daarmee toon je een beetje goede wil en laat je zien dat je er het liefst gewoon eerlijk over wilt zijn. Als je achteraf pas begint "ja maar..", kan dat als een grote smoes overkomen.
Ik bedoelde ook dat ze erover praat en als ze dan wat mag drinken dat ze dan niet dronken thuiskomt, want dan weet je zeker dat ze niks meer mag.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 21:11
bierkoning
bierkoning is offline
Als je zometeen 16 bent, en misschien een beetje uitgaat, en dat gaat een tijdje goed dan zullen je ouders vast wel wat losser worden, en je in ieder geval laten drinken denk ik?

Verder roken ehh tja... als je dan zometeen uitgaat stink je naar rook. dat is al 279563846583476 jaar zo. dus dat is niet echt te merken... Waar ik woon doen ze niet aan rookvrije kroeg... gewoon binnen roken dus. Maar ook in andere steden waar ik uitga is meer dan de helft gewoon asbak op tafel. Dus mocht je echt willen roken kun je zeggen dat het van de kroeg is... en ja kauwgom nemen voor je thuis komt.

Maar roken is wel slecht en behoorlijk prijzig.... dus niet echt nuttig om aan te beginnen...
Oud 02-08-2011, 21:54
hellyfish
hellyfish is offline
als je te veel zuip en blijf zuipen mag je niet eens 8ter het stuur
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten