Citaat:
Hoh hoh GEEN WoW spelen. Het is enorm verslavend en het is doodsoorzaak nummer 1 in Azie!
|
Grappig dat je dat zo zegt. Natuurlijk is dat complete onzin, en ik vrees dat ik dat vertel uit ervaring.
Uiteindelijk is WoW net als andere spellen: een manier om te tijd door te komen. Dat betekent niet dat het niet KAN verslaven, en misschien het risico eventueel hoger is dan bij andere spellen (bijv. tetris).
Belangrijk blijft bij elk spel om je te realiseren dat je het moet spelen omdat je het leuk vindt, of omdat je wat tijd te doden hebt. Het is een probleem op het moment dat je gaat spelen, omdat je de realiteit waarin wij allen leven gaat wegzetten ten behoeve van de (pseudo-)realiteit van het spel.
Gelukkig is dat voor de meeste mensen geen enkel probleem. De meeste mensen die verslavingsverschijnselen vertonen hebben al een voorbestaand probleem dat het spel verergerd. Bij mij was het probleem dat ik een lange zomer in mijn eentje thuis zat te werken aan een scriptie die niet wilde lukken. Dan is het heel aanlokkelijk om je te verdiepen in iets dat WEL leuk is, en niemand houdt je tegen. Daarvoor had ik 1.5 jaar WoW gespeeld zonder ooit een probleem te hebben.
Dus, voordat je weer zoiets doms gaat beweren, denk eerst na: Heb je te maken met feiten? Of voornamelijk dingen die je hebt horen zeggen.
Ik snap dat als je 14 bent, er nog weinig aandacht is besteed op school aan de ontwikkeling van je (wetenschappelijk-)kritisch denken, maar ik zou je aanraden wel heel goed op te letten hoe je je 'feiten' presenteert. Ik zou je daarom ook aanraden om in het komend schooljaar, dit eens te vragen aan je docenten. Vooral docenten die in de bovenbouw HAVO/VWO lesgeven (eerste graads) hebben allemaal een afgeronde master. Ze kunnen je hier vast goed bij helpen.