Even een update: mijn vriend was begonnen met opgraven, toen er een zeer schappelijke man van de gemeente langs kwam. Die hebben het zootje nog een keer uitgemeten, mbv de tekening. Maar op ruim een meter diepte geen ontstoppingspunt, natuurlijk.

Uiteindelijk na wat zoeken toch gevonden, hij bleek bijna twee meter meer naar rechts te liggen dan de tekening (en dat houdt inderdaad in dat er nu een gaat van 50 breed en bijna 3 meter lang voor ons huis ligt wat maandag pas wordt dichtgegooid). Het goede nieuws is wel dat op het moment dat ze het ding opendraaiden, daar ook al het water omhoog kwam, omdat het niet weg kon richting de gemeente. Ze hebben de boel doorgespoeld en als het goed is, zou het nu opgelost moeten zijn..
Echter, ik blijf het raar vinden dat wij als huurder van een huis, de stoep op hebben moeten graven. Ik weet dat het met een koophuis zo is dat de eerste 2/2enhalve tegel nog bij het huis horen, maar in geval van huren dacht ik van niet. Maar goed, het is opgelost en nu maar hopen dat het opgelost blijft.

Bedankt voor jullie meedenken, in ieder geval.