Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2011, 01:12
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik hoor net van iemand dat er schijnbaar veel mensen zijn die het verschijnsel ASMR ervaren: het Autonomous Sensory Meridian Response.

Het houdt in dat je een tintelend gevoel ervaart vanuit je hoofd, en een warm gevoel van euforie, wanneer je bijv.

- wordt geholpen door iemand, die bijv een formulier voor je invult, of een cadeautje voor je inpakt of iets aan je uitlegt
- persoonlijke aandacht krijgt van een ander
- het zien van educatieve of informatieve films of lezingen

Het is niet seksueel van aard, maar het wordt ook wel een Attention Induced (Head) Orgasm of Braingasm genoemd.

Ik ken het echt niet, maar blijkbaar zijn er mensen bij wie dat heel erg bekend klinkt? Dus ik wil even peilen of dat hier ook het geval is.
Oud 18-08-2011, 01:18
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nooit van gehoord! Nouja, ik heb wel eens de uitspraak "orgasme in mijn hersenen/hoofd" gehoord, maar niet in de letterlijke zin.

Ik denk dat deze best op L&G past, maar aangezien we op DK medische mensen hebben die er misschien wel van gehoord hebben of ermee te maken hebben gehad, laat ik hem nog wel even staan
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 01:22
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ja, ik ben geen L&G-ganger, en dit is verder niet zozeer iets medisch ofzo, maar gewoon even peilen of de DK-mensen het kennen. Beschouw het maar als een topic over iets willekeurigs.
Oud 18-08-2011, 01:35
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik vind het prima
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 02:36
Pierrot
Pierrot is offline
Neen.
Oud 18-08-2011, 09:34
Verwijderd
Is dit niet weer een poging om een medisch/psychologisch fenomeen te maken van iets heel normaals, namelijk dat mensen het fijn vinden om geholpen te worden en kadootjes, aandacht en interessante informatie te krijgen
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 09:38
Verwijderd
Nooit van gehoord, en volgens mij ook nooit gehad. Euforie ken ik wel, maar dat is meestal om iets grotere dingen en bovendien gaat het dan niet tintelen in m'n hoofd.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 09:43
Verwijderd
Ik heb er nog nooit tintels in mijn hoofd van gehad, maar wel dat ik dan helemaal vlinders in mijn buik krijg van geluk en persoon in kwestie het liefst helemaal plat wil zoenen. Ook krijg ik de onbedwingbare neiging om als een idioot te glimlachen. Dat is vooral als mensen mijn naam gebruiken waarvan ik dacht dat ik veeeel te onbelangrijk voor ze was om mijn naam te weten, maar ook wel in andere situaties.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 09:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Is dit niet weer een poging om een medisch/psychologisch fenomeen te maken van iets heel normaals, namelijk dat mensen het fijn vinden om geholpen te worden en kadootjes, aandacht en interessante informatie te krijgen
Dat denk ik. Het klinkt als het gevoel dat je krijgt als er voor je geapplaudiseerd wordt of inderdaad als iemand waarvan je dacht dat die zich jou niet zou herinneren ineens je naam blijkt te weten of zo, maar dan wat heftiger/ anders.
Oud 18-08-2011, 09:50
Martiño
Martiño is offline
Dit klinkt als euforie, en ja, dat heb ik wel eens gehad, en dat tintelende gevoel is voor mijn gevoel een soort kippenvel.
Oud 18-08-2011, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Alle onze psychologische fenomenen zijn toch medisch van aard, inclusief de normale dingen? Dat iets benoemd wordt of een label krijgt betekent niet dat het opeens raar of bijzonder is. Net als met deslyxie en (sommige) persoonlijkheidsstoornissen, dat mag dan wel een naam hebben maar het is in 95% van de gevallen nog steeds 'gewoon slecht zijn in spelling' of 'gewoon een gauw geëmotioneerd persoon zijn'.

Ik ken het verschijnsel wel, maar ik heb het niet heel sterk/weet niet of ik het wel heb. Het is een beetje een tinteling aan de oppervlakte van je hoofd, alsof iemand met lange nagels door je haar kriebelt. Ik ervaar het alleen bij indirecte vormen van aandacht, waarbij iemand bezig is met iets voor jou en je wacht tot het af is. Het sterkste heb ik het als ik zelf bezig ben met iets groots en plezierigs (zoals een uitgebreide tekening) en tussendoor pauzeer om te kijken naar hoe het is geworden. Het gevoel hangt bij mij meer samen met anticipatie dan met aandacht, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Dit klinkt als euforie, en ja, dat heb ik wel eens gehad, en dat tintelende gevoel is voor mijn gevoel een soort kippenvel.
dat meer inderdaad.
Maar inderdaad meer bij heftig applaus als in staande ovatie die wél gemeend is, of een enorm gaaf compliment ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 10:00
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
dat meer inderdaad.
Maar inderdaad meer bij heftig applaus als in staande ovatie die wél gemeend is, of een enorm gaaf compliment ofzo.
Idd, of een film of voorstelling waardoor je geraakt wordt, of als je een fijne ervaring hebt met een leuk persoon ofzo.
Oud 18-08-2011, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Alle onze psychologische fenomenen zijn toch medisch van aard, inclusief de normale dingen? Dat iets benoemd wordt of een label krijgt betekent niet dat het opeens raar of bijzonder is. Net als met deslyxie en (sommige) persoonlijkheidsstoornissen, dat mag dan wel een naam hebben maar het is in 95% van de gevallen nog steeds 'gewoon slecht zijn in spelling' of 'gewoon een gauw geëmotioneerd persoon zijn'.
Ja okee, maar dat vind ik dus stomvervelend. Natuurlijk vinden mensen het leuk als zulke dingen gebeuren. Je kunt het wel uitleggen met endorfinen en amfetaminen, maar moet het nou per se een syndroom worden
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Het gaat verder dan dat. Mensen die ASMR 'hebben' die ervaren bij schijnbaar willekeurige zaken als iemand die een cadeautje voor ze inpakt, of iemand die iets met aandacht voor ze doet (dus indirecte persoonlijke aandacht, zoals Paranoide al zei) aangename tintelingen in het hoofd, en dat heeft lang niet iedereen.
Het komt overigens ook voor bij het luisteren naar bepaalde (fluister)stemmen die iets uitleggen, als er aan het haar wordt gezeten, of als iemand toestemming geeft aan iemand om iets te gebruiken, en dat dan vervolgens gebruikt zien worden ( )

Citaat:
Je kunt het wel uitleggen met endorfinen en amfetaminen, maar moet het nou per se een syndroom worden
Het is geen syndroom in de negatieve zin van het woord, in de zin van dat iemand er last van zou ondervinden ofzo, maar lang niet iedereen ervaart dit, dus het heeft wel een naam gekregen.

Ik heb het overigens totaal niet.

Laatst gewijzigd op 18-08-2011 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 13:16
snoopy
snoopy is offline
Ja, hier heb ik wel last van. Ben er ook voor in therapie. Ik heb overigens ook last van het VBTZ-syndroom (Verdriet Bij Treurige Zaken). Mensen ervaren dan bijvoorbeeld een brok in hun keel, of tranen in hun ogen bij dingen als
* het overlijden van een dierbare
* iemand die onaardig tegen hen is
* een relatie die over gaat
Oud 18-08-2011, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Ja, hier heb ik wel last van. Ben er ook voor in therapie. Ik heb overigens ook last van het VBTZ-syndroom (Verdriet Bij Treurige Zaken). Mensen ervaren dan bijvoorbeeld een brok in hun keel, of tranen in hun ogen bij dingen als
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:08
Verwijderd
Citaat:
ja, hier heb ik wel last van. Ben er ook voor in therapie. Ik heb overigens ook last van het vbtz-syndroom (verdriet bij treurige zaken). Mensen ervaren dan bijvoorbeeld een brok in hun keel, of tranen in hun ogen bij dingen als
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:21
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ja okee, maar dat vind ik dus stomvervelend. Natuurlijk vinden mensen het leuk als zulke dingen gebeuren. Je kunt het wel uitleggen met endorfinen en amfetaminen, maar moet het nou per se een syndroom worden
Het wordt nergens een syndroom genoemd, dacht ik. Het is gewoon een verschijnsel, een respons op iets een bepaalde gebeurtenis. Dat mag best een naam hebben (al klinkt het wat belachelijk ).

Het volledige lijstje dat wiki geeft (ik heb even dikgedrukt wat ik het meest opmerkelijk vind):

- Exposure to slow, accented, or unique speech patterns
- Viewing educational or instructive videos or lectures
- Experiencing a high empathetic or sympathetic reaction to an event
- Enjoying a piece of art or music
- Watching another person complete a task, often in a diligent, attentive manner - examples would be filling out a form, writing a check, going through a purse or bag, inspecting an item closely, etc.
- Close, personal attention from another person
- Haircuts, or other touch from another on head or back
- Exposure in various forms to a topic or sensory input that creates a sense of awe or overwhelms the individual
- Discussions on ASMR experiences
- Listening and/or watching another person eating/chewing food or swallowing
- Listening to someone whisper

Ook Bob Ross werd genoemd, en hoewel zijn stem heel rustgevend en ontspannend op je inwerkt als ie uitlegt, ervaar ik geen tintelend gevoel in m'n hoofd.

Citaat:
Oud 18-08-2011, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Je ridiculiseert het nu wel, en dat is allemaal prima, maar het gaat verder dan alleen 'een blij gevoel krijgen' ofzo hè?
Ik en een hele hoop anderen ervaren in ieder geval geen tintelingen als iemand iets voor me invult. Jij wel?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:23
Verwijderd
Citaat:
- Discussions on ASMR experiences
O noh, ik wilde net zeggen dat ik het bij dit topic ook de hele tijd heb.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:35
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Zeg, als jullie niet serieus kunnen reageren, gooi ik hem dicht
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:35
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
O noh, ik wilde net zeggen dat ik het bij dit topic ook de hele tijd heb.
Echt? Kun je verklaren waarom? En is dat een continu gevoel wanneer je dit topic opent of krijg je af en toe een orgasmo-shot?
Oud 18-08-2011, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Je ridiculiseert het nu wel, en dat is allemaal prima, maar het gaat verder dan alleen 'een blij gevoel krijgen' ofzo hè?
Ik en een hele hoop anderen ervaren in ieder geval geen tintelingen als iemand iets voor me invult. Jij wel?
Ik en een hele hoop anderen houden niet zo van zoete dingen, en dat gaat verder dan 'geen blij gevoel krijgen van chocola'. Dat heeft ook ongetwijfeld een of andere neuropsychologische oorzaak, maar als iemand die oorzaak vindt en het 'niet zo van zoete dingen houden-syndroom' noemt dan maakt dat het nog niet opeens een bijzonder verschijnsel ofzo.

Ik snap Freyja en snoopy wel hoor, het is ook gewoon irritant dat alles tegenwoordig een syndroom is en dat er veel mensen zijn die denken dat dat automatisch betekent dat ze een special snowflake zijn. En dan heb je ook nog allemaal benamingen die niet eens wetenschappelijk zijn, zoals 'hooggevoeligheid' en 'een beelddenker zijn' enzo. Maar dat dergelijke zaken een beetje misbruikt worden ligt aan de mensen, niet aan het verschijnsel of de benaming.

TL;DR: syndromen, prima Denken ze allemaal per definitie bijzonder zijn, minder prima
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Zeg, als jullie niet serieus kunnen reageren, gooi ik hem dicht
Ik zie geen enkele offtopic reactie afgezien van die van jou (en nu ook die van mij). Zelfs snoopy's schetsende post in ontopic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2011, 14:39
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik zie geen enkele offtopic reactie afgezien van die van jou (en nu ook die van mij). Zelfs snoopy's schetsende post in ontopic.
Ik heb het ook niet over offtopic.
Oud 18-08-2011, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Ik en een hele hoop anderen houden niet zo van zoete dingen, en dat gaat verder dan 'geen blij gevoel krijgen van chocola'. Dat heeft ook ongetwijfeld een of andere neuropsychologische oorzaak, maar als iemand die oorzaak vindt en het 'niet zo van zoete dingen houden-syndroom' noemt dan maakt dat het nog niet opeens een bijzonder verschijnsel ofzo.

Ik snap Freyja en snoopy wel hoor, het is ook gewoon irritant dat alles tegenwoordig een syndroom is en dat er veel mensen zijn die denken dat dat automatisch betekent dat ze een special snowflake zijn. En dan heb je ook nog allemaal benamingen die niet eens wetenschappelijk zijn, zoals 'hooggevoeligheid' en 'een beelddenker zijn' enzo. Maar dat dergelijke zaken een beetje misbruikt worden ligt aan de mensen, niet aan het verschijnsel of de benaming.
Oh ik zie het zelf niet in de categorie hooggevoeligheid of dyslexie of interessantdoenerij hoor, ik vind het zelf gewoon heel erg opmerkelijk, dat mensen blijkbaar een tintelend gevoel krijgen in hun hoofd van zoiets schijnbaar willekeurigs als 'iemand pakt een cadeautje voor me in, of vult een formulier voor me in' omdat ik dat zelf helemaal niet herken.
Ik denk dat snoopy misschien niet helemaal begreep wat het inhield, gezien haar reactie.
Ik ben ook wel benieuwd wie dit ervaart. Omdat ik het zelf dus totaal niet herken.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:42
Noedelhap
Noedelhap is offline
Mensen nogmaals, het wordt nergens een syndroom genoemd. Orgasmes zijn ook geen syndromen, maar dat gevoel heeft wel een naam gekregen. Dit is ook een verschijnsel dat meerdere mensen (naar eigen zeggen) ervaren, bij bepaalde gebeurtenissen. Dit topic is alleen maar om te kijken of hier mensen zijn die het ervaren om te peilen hoe geloofwaardig dit verschijnsel is en of het ook daadwerkelijk zo is als hier omschreven wordt.
Oud 18-08-2011, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Echt? Kun je verklaren waarom? En is dat een continu gevoel wanneer je dit topic opent of krijg je af en toe een orgasmo-shot?
Nee, ik heb geen verklaring. Het is gewoon een doorlopend gevoel als ik in dit topic aan het lezen ben, zoals ik al zei alsof iemand over je kruin kriebelt met z'n nagels. Maar dan nog iets zachter/subtieler. Wel prettig Het zal wel zoiets zijn als gapen, dat gebeurt je ook automatisch als je dat iemand ziet doen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Mensen nogmaals, het wordt nergens een syndroom genoemd. Orgasmes zijn ook geen syndromen, maar dat gevoel heeft wel een naam gekregen. Dit is ook een verschijnsel dat meerdere mensen (naar eigen zeggen) ervaren, bij bepaalde gebeurtenissen. Dit topic is alleen maar om te kijken of hier mensen zijn die het ervaren om te peilen hoe geloofwaardig dit verschijnsel is en of het ook daadwerkelijk zo is als hier omschreven wordt.
Ffft inderdaad Iedereen valt meteen over het hele 'syndroom'gegeven, terwijl je alleen vraagt of iemand dit ook ervaart.
Er zijn hele sites aan gewijd, dus dat het iets bestaands is lijkt me buiten kijf staan.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:50
Verwijderd
Er zijn ook hele sites gewijd aan God.

badum_tssh.wav
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:52
Verwijderd
FFS ik snap echt niet wat je nu wil zeggen hoor Paranoide

Het enige wat hij vraagt is: ervaar jij dit, ja of nee?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:52
Verwijderd
nee!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:56
Verwijderd
Citaat:
FFS ik snap echt niet wat je nu wil zeggen hoor Paranoide

Het enige wat hij vraagt is: ervaar jij dit, ja of nee?
Ik kon de verleiding van dat grapje niet weerstaan. Verder heb ik al gezegd dat ik het zelf ook in lichte mate ervaar, en ging ik in op de volledig gerechtvaardigde discussie over of het nuttig is om dergelijke dingen te benoemen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 14:58
Noedelhap
Noedelhap is offline
Als ik bij de balie sta en iemand scant mijn ID, of iemand pakt in een winkel een cadeautje voor me in, dan kijk ik wat verveeld om me heen en kan ik niet wachten tot diegene klaar is.

Dan sta ik niet de hele tijd ZO in de winkel:

Maar ik vraag me af of dat gevoel dan alleen bij bepaalde typen mensen voorkomt, bijv bij mensen die normaal nooit aandacht krijgen en zich dan ineens heel bijzonder voelen. Dat er iemand is die eindelijk eens iets voor hun doet ofzo
Oud 18-08-2011, 15:01
Verwijderd
Sterker nog, ik ervaar eerder een licht gevoel van irritatie als iemand achter de balie langzaam en met aandacht een cadeautje voor me inpakt, omdat ik er ongeduldig van word, laat staan dat het aangenaam voor me is ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:04
Noedelhap
Noedelhap is offline
Haha ja, idd.

En mensen die hoorbaar kauwen of slikken zijn ook vervelend. Maar irritatie is ook een respons! Alleen niet tintelend.
Oud 18-08-2011, 15:06
Verwijderd
het is juist een beetje ongemakkelijk als iemand dat soort dingen voor je doet. Alsof ze je een beetje opvoeden!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 15:08
Verwijderd
de raarste ASMR-ervaring die ik heb gelezen vind ik nog wel 'iemand vraagt of hij iets van me mag lenen, en als ik dat geleende vervolgens gebruikt zie worden dan ervaar ik het hoofdgevoel'.

Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 16:00
Vice
Vice is offline
Citaat:
TL;DR: syndromen, prima Denken ze allemaal per definitie bijzonder zijn, minder prima
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een syndroom en een eigenschap.
Oud 18-08-2011, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een syndroom en een eigenschap.
Ja, ik gebruikte 'syndroom' meer als verzamelnaam voor medische benamingen van (karakter)eigenschappen. Omdat Freyja zich hardop afvroeg waarom alles een syndroom moest worden, voor zo ver dat wel serieus gebruik van dat woord was.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 21:27
Balance
Balance is offline
Het gevoel kan ik op zich wel herkennen, maar ik geef het meestal het etiket 'opgelaten' en niet euforisch.
Dat is dan meer als iemand je een compliment geeft ofzo, dat je niet weet hoe je moet reageren en dat je dat weldegelijk ook in je lijf kan voelen.
Maar het overkomt me alleen in situaties waarin ik dat passend vindt. Als je het ook al hebt bij dingen zoals het uitlenen van een pen en het vervolgens gebruikt zien worden, vraag ik me af of dat misschien te maken heeft met een hele lage zelfwaardering ofzo. Dat je haast niet kan geloven dat iemand iets van jou wil gebruiken en dat het je euforisch maakt
Reageren

Regels voor berichten