Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ken het verschijnsel wel, maar ik heb het niet heel sterk/weet niet of ik het wel heb. Het is een beetje een tinteling aan de oppervlakte van je hoofd, alsof iemand met lange nagels door je haar kriebelt. Ik ervaar het alleen bij indirecte vormen van aandacht, waarbij iemand bezig is met iets voor jou en je wacht tot het af is. Het sterkste heb ik het als ik zelf bezig ben met iets groots en plezierigs (zoals een uitgebreide tekening) en tussendoor pauzeer om te kijken naar hoe het is geworden. Het gevoel hangt bij mij meer samen met anticipatie dan met aandacht, volgens mij. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Het komt overigens ook voor bij het luisteren naar bepaalde (fluister)stemmen die iets uitleggen, als er aan het haar wordt gezeten, of als iemand toestemming geeft aan iemand om iets te gebruiken, en dat dan vervolgens gebruikt zien worden ( ![]() ![]() Citaat:
Ik heb het overigens totaal niet. Laatst gewijzigd op 18-08-2011 om 13:21. |
![]() |
|
Ja, hier heb ik wel last van. Ben er ook voor in therapie. Ik heb overigens ook last van het VBTZ-syndroom (Verdriet Bij Treurige Zaken). Mensen ervaren dan bijvoorbeeld een brok in hun keel, of tranen in hun ogen bij dingen als
* het overlijden van een dierbare * iemand die onaardig tegen hen is * een relatie die over gaat
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Het volledige lijstje dat wiki geeft (ik heb even dikgedrukt wat ik het meest opmerkelijk vind): - Exposure to slow, accented, or unique speech patterns - Viewing educational or instructive videos or lectures - Experiencing a high empathetic or sympathetic reaction to an event - Enjoying a piece of art or music - Watching another person complete a task, often in a diligent, attentive manner - examples would be filling out a form, writing a check, going through a purse or bag, inspecting an item closely, etc. - Close, personal attention from another person - Haircuts, or other touch from another on head or back - Exposure in various forms to a topic or sensory input that creates a sense of awe or overwhelms the individual - Discussions on ASMR experiences - Listening and/or watching another person eating/chewing food or swallowing - Listening to someone whisper Ook Bob Ross werd genoemd, en hoewel zijn stem heel rustgevend en ontspannend op je inwerkt als ie uitlegt, ervaar ik geen tintelend gevoel in m'n hoofd. Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik en een hele hoop anderen ervaren in ieder geval geen tintelingen als iemand iets voor me invult. Jij wel? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap Freyja en snoopy wel hoor, het is ook gewoon irritant dat alles tegenwoordig een syndroom is en dat er veel mensen zijn die denken dat dat automatisch betekent dat ze een special snowflake zijn. En dan heb je ook nog allemaal benamingen die niet eens wetenschappelijk zijn, zoals 'hooggevoeligheid' en 'een beelddenker zijn' enzo. Maar dat dergelijke zaken een beetje misbruikt worden ligt aan de mensen, niet aan het verschijnsel of de benaming. TL;DR: syndromen, prima ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat snoopy misschien niet helemaal begreep wat het inhield, gezien haar reactie. Ik ben ook wel benieuwd wie dit ervaart. Omdat ik het zelf dus totaal niet herken. |
![]() |
|
Mensen nogmaals, het wordt nergens een syndroom genoemd. Orgasmes zijn ook geen syndromen, maar dat gevoel heeft wel een naam gekregen. Dit is ook een verschijnsel dat meerdere mensen (naar eigen zeggen) ervaren, bij bepaalde gebeurtenissen. Dit topic is alleen maar om te kijken of hier mensen zijn die het ervaren om te peilen hoe geloofwaardig dit verschijnsel is en of het ook daadwerkelijk zo is als hier omschreven wordt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Er zijn hele sites aan gewijd, dus dat het iets bestaands is lijkt me buiten kijf staan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Als ik bij de balie sta en iemand scant mijn ID, of iemand pakt in een winkel een cadeautje voor me in, dan kijk ik wat verveeld om me heen en kan ik niet wachten tot diegene klaar is.
Dan sta ik niet de hele tijd ZO in de winkel: ![]() ![]() Maar ik vraag me af of dat gevoel dan alleen bij bepaalde typen mensen voorkomt, bijv bij mensen die normaal nooit aandacht krijgen en zich dan ineens heel bijzonder voelen. Dat er iemand is die eindelijk eens iets voor hun doet ofzo ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het gevoel kan ik op zich wel herkennen, maar ik geef het meestal het etiket 'opgelaten' en niet euforisch.
Dat is dan meer als iemand je een compliment geeft ofzo, dat je niet weet hoe je moet reageren en dat je dat weldegelijk ook in je lijf kan voelen. Maar het overkomt me alleen in situaties waarin ik dat passend vindt. Als je het ook al hebt bij dingen zoals het uitlenen van een pen en het vervolgens gebruikt zien worden, vraag ik me af of dat misschien te maken heeft met een hele lage zelfwaardering ofzo. Dat je haast niet kan geloven dat iemand iets van jou wil gebruiken en dat het je euforisch maakt ![]()
|
![]() |
|
|