Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2011, 09:29
Schipper
Schipper is offline
Hallo,

Sinds ongeveer twee weken stuurt mijn e-mailadres naar al mijn contactpersonen mailtjes met virussen. Ik vind dit heel vervelend. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Ik heb mijn wachtwoord net veranderd en mijn computer al op virussen gescant, maar de scanner heeft nog geen virussen gevonden.

Help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2011, 16:05
ILUsion
ILUsion is offline
Ben je zeker dat je antivirus up-to-date is? Welke software gebruik je als anti-virus?

Heb je bij je webmail ook eventuele geheime vragen veranderd? Want vaak zijn het die geheime vragen die onveilig zijn en dus gekraakt worden.

Daarnaast is het ook gewoon mogelijk dat er wel jouw mailadres als afzender staat, maar dat wilt nog niet zeggen dat je wachtwoord gekraakt is of dat er een virus op je computer staat. Het is kinderspel om het mailadres van de afzender van een mail te vervalsen. Maar spijtiggenoeg kan je daar niet veel tegen uithalen (nu ja, je zou het kunnen proberen te traceren, maar dat levert in de meeste gevallen niet veel op).
Oud 26-08-2011, 07:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Het is kinderspel om het mailadres van de afzender van een mail te vervalsen.
Dat wist ik niet, maar dan nog zou de vervalser jouw contactenlijst moeten hebben wil je er zelf (of je vrienden) last van hebben.
Één van de mogelijkheden is blijkbaar het gebruik van een openbare computer; laatst terug van vakantie waar mijn partner Facebook en hotmail gebruikt heeft in een hotel. De dag erna had een aantal contacten in Facebook en hotmail een paar vunzige berichten..

Na het wachtwoord gewijzigd te hebben was het weer rustig. Goeie tip om ook de geheime vraag te wijzigen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 11:08
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dat wist ik niet, maar dan nog zou de vervalser jouw contactenlijst moeten hebben wil je er zelf (of je vrienden) last van hebben.
Één van de mogelijkheden is blijkbaar het gebruik van een openbare computer; laatst terug van vakantie waar mijn partner Facebook en hotmail gebruikt heeft in een hotel. De dag erna had een aantal contacten in Facebook en hotmail een paar vunzige berichten..

Na het wachtwoord gewijzigd te hebben was het weer rustig. Goeie tip om ook de geheime vraag te wijzigen.
Je hebt inderdaad gelijk dat ze ergens een contactenlijst moeten halen. Maar zoiets kan ook bv. via Facebook of gewoon via de contactenlijst van een van je vrienden. Kans is groot dat jullie wel wat mensen gemeenschappelijk kennen en dat zij dus bv. die berichten krijgen. Al geef ik wel toe dat het makkelijker is om dan gewoon het mailadres van de gehackte persoon te misbruiken daarvoor, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Misschien nog een leuke denkpiste: heb je de afgelopen tijd ergens op een website ingeschreven die wou verbinden met je MSN-account om je vrienden op de hoogte te stellen? Daar kan het natuurlijk ook vandaan komen (alleen kan je er dan weinig meer tegen uithalen: ze hebben je contactpersonen en jouw mail toch al; maar wachtwoord veranderen zorgt er wel voor dat ze niet aan meer gegevens geraken).

Op openbare computers zou je eigenlijk steeds moeten uitloggen en zo mogelijk ook cookies verwijderen en waar mogelijk enkel via HTTPS inloggen op de websites (gewoon http vervangen door https in de URL, bij heel wat sites werkt dat). Dat helpt niet tegen loggers op die computer zelf, maar wel tegen onveiligheden op het netwerk (als je wireless internet gebruikt, bv.).
Oud 27-08-2011, 15:28
hookee
hookee is offline
En uiteraard controleren vóór het inloggen bij MSN of "wachtwoord onthouden" niet aangevinkt staat...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten