Ik dacht echt even een moment dat je gewoon niet doorhad dat iemand die kennis overbrengt op mensen een leraar is, maar het gaat wat verder dan dat zie ik.
Ik heb zelf eerlijk gezegd nog nooit van mensen met dyslexie gehoord dat ze daarvoor behandeld werden bij iemand. Ik vermoed dat jullie met 'dyslexie-mens' dan ook eigenlijk gewone leraren bedoelen die er misschien veel ervaring mee hebben. Die personen kunnen vast kinderen met dyslexie helpen. Dus ik denk ook dat er niet apart mensen / studies bestaan die zich richten op het helpen lezen. Maar je kunt natuurlijk wel gewoon een lerarenopleiding doen of in ieder geval informeren of er bijvoorbeeld extra vakken zijn die je daarvoor kan volgen of iets dergelijks.
Verder, als ik een heel eind weg redeneer zou een orthopedagoog ook daarbij kunnen helpen, volgens mij houden die zich namelijk bezig met ontwikkeling van kinderen. Misschien dat die heel vaag ook wel iets met dyslexie doen. Ik weet dat niet zeker.
Logopedie is natuurlijk wel anders, daarbij help je mensen met spreken maar volgens mij ook met gewoonweg kauwen enzo. Aangezien zij ook wel degelijk iets doen met ontwikkeling kom je daar misschien ook wel in aanraking met dyslexie.