Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2011, 04:37
javieraua
javieraua is offline
Ik moet een betoog maken .. Er moet een stelling in zijn maar weet niet wat dat is..

Kan iemand mij mischien uitleggen?

Laatst gewijzigd op 11-09-2011 om 03:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2011, 07:16
Groentensoep
Groentensoep is offline
Schrijf je mening over de inhoud van de tekst. Zoek eventueel op google naar het woord 'betoog' voir uitleg en voorbeelden
Met citaat reageren
Oud 15-09-2011, 18:22
.elianne.
.elianne. is offline
hi, ik kan wel helpen (denk en hoop ik). Een stelling is gewoon een soort onderwerp van een betoog. In een betoog moet je een onderwerp/stelling bedenken en dan een inleiding over het onderwerp/stelling en dan verschillende voor- en tegen argumenten en uiteindelijk een conclusie. Een stelling is meestal een vraag. Als voorbeeld de stelling (wel een heel kort voorbeeld) : Moeten buitenlanders die in Nederland komen werken verplicht Nederlands spreken?

Inleiding: steeds meer buitenlanders komen in Nederland werk zoeken en vinden dat. Maar als bijvoorbeeld een Turk in Nederland komt werken mmoet hij dan nederlands spreken?

Voor: -Ja, anders is het lastig om met ze te communiceren
-Ja, ze zijn toch in Nederland en daar spreken ze Nederlands.
-Ja, ze moeten zich maar aanpassen aan de cultuur van dit land.

Tegen: -Nee, Nederlands is een heel moeilijke taal voor de meeste buitenlanders om te leren.
-Nee, wij spreken toch ook onze eigen taal dan mogen zij toch ook hun eigen taal spreken.
-Nee, bij sommige beroepen hoef je niet nederlands te praten bijvoorbeeld als een engelsman Engels wil gaan geven hier in nederland hoeft hij tog niet persé nederlands te spreken.

Conclusie: Je hoeft nie persé nederlands te spreken mar het is wel veel handiger, zowel voor de buitenlander als voor de nederlanders waarmee je communiceert.

ik hoop dat ik een beetje heb geholpen...
xxxxxxxxElianne
Met citaat reageren
Oud 16-09-2011, 18:26
chiara_
chiara_ is offline
Volgens mij is een stelling juist geen vraag (wat het woord zelf ook eigenlijk al zegt; er wordt iets gesteld). Ik zou eerder zeggen dat het een bewering is, of het formuleren van een standpunt.
Om bij jouw voorbeeld te blijven, zou de stelling dan moeten zijn: buitenlanders die in Nederland komen werken moeten verplicht Nederlands spreken (of juist: buitenlanders die in Nederland komen werken hoeven niet verplicht Nederlands te spreken).

In een betoog begin je meestal met een inleiding, waaruit dan logischerwijs je stelling voortvloeit. Dan werk je je argumenten uit, noem je de mogelijke tegenargumenten, die je weer verwerpt, en eindig je met een korte samenvatting/conclusie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten