Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2011, 09:41
Shebaa
Shebaa is offline
Heey people!

Je hoort heel vaak de uitspraak soort zoekt soort in de zin van: mensen die dezelfde eigenschappen hebben en dingen delen elkaar aantrekken.

Maar je hoort ook vaak van: Tegenpolen trekken elkaar aan. Dus in de zin van; ze zijn totaal verschillend en dat maakt hun band sterk.

Maar wat is het nou eigenlijk? Wat komt het meeste voor?
Wat is jou mening en waar heb je zelf ervaring mee?

Natuurlijk is het goed als je veel dingen met elkaar gemeen hebt, maar word dat niet na een tijdje saai? Maar als je op elkaar lijkt heb je meerdere gespreksonderwerpen waar je lang over door kan gaan.

Dus wat word het?

xxShebaa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2011, 09:53
Verwijderd
Nou, mijn vriend en ik lijken in veel dingen niet op elkaar, maar ook in veel dingen wel. Beiden zijn we liever lui dan moe, zijn vrij positief ingesteld, vinden vrienden en familie belangrijk, houden van muziek (maar dat uit zich op een andere manier) en vinden vertrouwen in elkaar heel belangrijk. Daar staat tegenover dat hij niet genoeg vriende om zich heen kan hebben, terwijl ik meer een einzelgänger ben. Hij gaat er graag op uit, terwijl ik het net zo lekker vind om een avondje op de bank te zitten met kaarsjes en wijn. Ik ben heel explosief en kan - als ik niet goed in mijn vel zit - om het kleinste dingetje een heel erg groot drama maken en vind ruzie in een relatie belangrijk, hij is heel introvert en zegt liever niks dan dat hij wel iets zegt en er ruzie van komt.
Mijn algemene ervaring is dat ik niet zo goedop kan schieten met mensen die (te) veel op mij lijken. In onze relatie zijn het de verschillen die zorgen dat het goed gaat en spannend blijft. Als ik iemand zou hebben die om alles ruzie zou maken en er nooit eens uit zou gaan, zou ik gestoord worden. Daar staat tegenover dat hij ook niet iemand moet hebben die nooit iets uitspreekt of ook áltijd de hort op is, dat zou ook niet werken.

Ik weet van mezelf dat ik in vriendschappen helemaal gestoord word van mensen die te veel op mij lijken, meestal gaat dat niet goed.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 10:31
igfy
igfy is offline
Een mix van dingen die overeenkomen en dingen waarin je verschilt is naar mijn mening het fijnst. Mijn eerste vriendje was in ongeveer alles mijn tegenpool, dat liep uiteindelijk niet goed af. Met mijn tweede vriendje had ik ontzettend veel overeenkomsten, dat was heel leuk, maar op een gegeven moment ging het meer over in vriendschap. Mijn huidige vriendje is wat dat betreft een betere mix. We hebben ongeveer hetzelfde intelligentieniveau, zelfde soort humor, maar hij is in de omgang met mensen veel directer, terwijl ik vaak subtieler ben. Hij is een beetje lui, terwijl ik best hard kan werken.Hij is impulsief en ik iets meer gereserveerd. Maar dit zorgt er wel voor dat we elkaar kunnen aanvullen, en af en toe kunnen tegenhouden als het nodig is.
Oud 26-09-2011, 11:26
Verwijderd
Ik denk ook dat je een mix moet hebben. Overeenkomsten in interesses/gevoel voor humor/intelligentie vind ik nogal belangrijk, want dan kun je tenminste samen dingen doen, samen genieten van dingen, samen lachen, samen praten, etcetera. Maar wat persoonlijkheid betreft is het ook wel fijn als je verschillend bent, omdat je dan in mijn ervaring gemakkelijker met elkaar omgaat dan wanneer je allebei precies hetzelfde reageert. Als je zoals SA zegt allebei explosief bent, dan heb je continu knallende ruzie, terwijl als je allebei alles binnenhoudt, je waarschijnlijk veel te veel onuitgesproken laat, waardoor er op een gegeven moment een muur tussen jullie in staat.

Ook is het fijn om elkaar aan te vullen, zodat je meer een balans hebt. Ik ben bijvoorbeeld de stresskip waardoor hij me rustig kan houden, maar hij is degene die kan doemdenken, zodat ik hem dan weer positief kan krijgen. Wel is het dan belangrijk dat je je niet ergert aan elkaars andere eigenschappen Als je zelf heel stipt bent en je doodergert aan mensen die altijd te laat komen, dan kun je beter een stipt vriendje hebben. Maar als je je daar niet aan ergert, dan maakt zo'n vriendje je misschien wat meer relaxt, terwijl je vriendje op zijn beurt op belangrijke afspraken wel op tijd is, dankzij jou
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 12:58
Verwijderd
Natuurlijk een mix. Maar iets heel anders is natuurlijk wel heel interessant en het eens zijn over wat essentiële zaken doet het natuurlijk wat beter op lange termijn.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 18:11
asianfever
asianfever is offline
Mix is goed, dr moet een beetje balans zijn. Echter hangt dit uiteraard per persoon af.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 18:15
honkballertje
honkballertje is offline
Zoals de rest ook al genoemd heeft, moet het naar mijn mening een mix zijn.
Als je te veel van elkaar verschilt kan je je niet in de ander inleven en schiet het niet op. Als je te veel op elkaar lijkt, heb ik zoals eerder al genoemd werd eerder het ideen van dikke maatjes met elkaar zijn, maar niet echt geschikt als relatiemateriaal.
Qua intresses vind ik het heel belangrijk dat ze voor een deel dezelfde intresses heeft (qua hobby's bijvoorbeeld, niet perse alles hetzelfde, maar wel een deel als overeenkomst). Verder moet het toekomstbeeld ook wel redelijk overeen komen. Als dit totaal verschilt gaat het ook niet goed komen.
Voor de rest kan je elkaar vaak mooi opvullen door de verschillen. Als je precies hetzelfde zou zijn, zou het een beetje saai zijn.
Oud 26-09-2011, 19:37
AzN
AzN is offline
't Zijn twee extremen en ik denk dat de meesten 't liefst 'n "mix/combi van" willen, maar als ik moest kiezen: soort zoekt soort .
Oud 26-09-2011, 19:46
Schrödinger
Schrödinger is offline
Beide vrij betekenisloze clichés.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2011, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Beide vrij betekenisloze clichés.
Niet zo zeuren, jij.

Ik denk dat je het toch wel eens moet zijn over bepaalde dingen, of omdat sommige dingen nu eenmaal niet te verenigen zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om religie, of hoe je over de toekomst denkt (wel of geen kinderen, bijvoorbeeld). En op seksueel gebied moet je niet te ver uit elkaar liggen qua wensen en verlangens. Dus eigenlijk denk ik dat je aardig overeen moet komen als het gaat om belangrijke dingen..

Maar als het om triviale dingen gaat is het denk ik ook wel leuk om enigszins verschillend te zijn, zodat je allebei iets kunt toevoegen aan elkaars leven (bijvoorbeeld nieuwe muziek, hobbies, interesses, etc). Dat houdt het wel zo gezellig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten