Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2011, 16:09
Winstanley
Winstanley is offline
Ik zit nu in VMBO 4 en wil naar de havo. Alle vakken gaan mij goed af, behalve wiskunde. Dit komt door een stoornis die ik heb.
Maar in economie ben ik wel weer erg goed en de rest van de vakken ook.

Het profiel wat ik zou willen doen is economie en maatschappij. Maar zonder wiskunde kan dit niet. En ik ga wiskunde echt niet halen vanwege mijn probleem.

Kan hierin geen uitzondering gemaakt worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2011, 16:42
Verwijderd
Ik weet niet wat voor stoornis je hebt, maar bij leerlingen die dyslexie hebben kan er ook een uitzondering worden gemaakt voor extra talen op het VWO. Misschien kan je het navragen op je (toekomstige) school? En volgens mij, verbeter me als het fout is, ben je bij het profiel CM niet verplicht om wiskunde te kiezen. Misschien kan je dat dan nemen op de HAVO?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 16:47
Em.
Em. is offline
Op havo is extra wiskunde niet verplicht (alleen op vwo is dat zo).
Oud 27-09-2011, 17:02
Winstanley
Winstanley is offline
Ik wil de richting van economie op. Dus economie en maatschappij is wel noodzakelijk denk ik. Economie gaat me heel makkelijk en de rest van de vakken ook.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 17:08
Verwijderd
Je hebt een reden voor waarom je wiskunde moeilijk vindt. Ga naar de school toe en vraag naar de mogelijkheden. Ik kan je hier niet verder mee helpen, omdat ik niet weet wat voor stoornis je hebt en of je wel een uitzondering mag/kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2011, 18:37
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik wil de richting van economie op. Dus economie en maatschappij is wel noodzakelijk denk ik. Economie gaat me heel makkelijk en de rest van de vakken ook.
Als je op hbo-niveau iets gaat doen met economie, wordt wiskundig inzicht wel belangrijk(er), geloof ik. Tenminste, op universitair niveau is het hebben van wiskunde B belangrijker dan het hebben van economie en/of M&O. Ik kan me voorstellen dat hbo nog wel een stukje makkelijker is (wat betreft wiskunde), maar ik kan me ook voorstellen dat het wiskundige niveau daar al weer heel wat hoger ligt dat het wiskundige niveau van economie op het vmbo. Dus misschien kun je hier je economie prima aan, omdat je heel goed bent in theorie en de rekensommen die erin zitten, nog heel makkelijk zijn. Op vwo-niveau is het rekenwerk in economie ook veel makkelijker dan dat in wiskunde (tenminste, dan mijn wiskunde) maar een beetje inzicht heb je wel nodig - het lukt in ieder geval niet iedereen even goed.

Niet dat je dat nu meteen niet meer moet doen, maar misschien kun je even kijken of het klopt wat ik zeg / wat andere mensen (bijvoorbeeld mensen van zo'n opleiding) ervan denken als jij het zonder wiskunde / wiskundig inzicht probeert.

En E&M is met wiskunde, ja, en dan kun je economie én M&O kiezen (economie zit er standaard in), maar volgens mij kun je ook wel C&M doen en dan als keuzevak economie of M&O. En misschien kun je zowel economie als M&O in je C&M profiel stoppen (één als keuzevak en één in het vrije deel).
Oud 28-09-2011, 09:54
Verwijderd
Op sommige scholen hoef je niet voor elk vak een voldoende te hebben om naar de havo te gaan, maar is het voldoende als je eindexamengemiddelde van het vmbo boven de 7 is. Heb je al op jouw school nagevraagd of dat kan?

En verder is het jaar pas net begonnen, je hebt dus alle tijd om met bijles proberen om er wat meer van te maken . Is het dyscalculie? Want in dat geval kom je een heel eind door gewoon goed te controleren hoe je de som hebt opgeschreven en een rekenmachine te gebruiken. Dan hoef je alleen nog te leren wat je op je rekenmachine moet intoetsen en waarom, maar daar hoeft dyscalculie geen hindernis voor te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten