Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2011, 21:53
banaan_is_lekke
banaan_is_lekke is offline
Ik heb dus een vreemde gewoonte.. Als ik droom, en ik lach in mijn droom,, dan word ik lachend wakker. Als ik huil in mijn droom, dan word ik huilend wakker. Soms is mijn droom zo heftig dat ik gewoon kwartier blijf huilen en niet kan stoppen.. Ik vind dit echt gewoon niet meer leuk. Ik heb ook dat als ik iets droom,, dan word ik op het beste moment wakker,, maar de droom was nog niet klaar. Ik wil het graag verder dromen maar dat lukt niet meer. Ik zit al 4 dagen met een droom,, die ik wil afdromen (volgens mij is dat geen woord )..

Vorig jaar toen weop vakantie waren, was mijn vader even aan het slapen in de auto omdat hij moe was (hij had een hele dag gereden, en moest nog een halve dag). Iedereen was dus aan het slapen,, maar toen ik wakker werd,, keek iedereen boos naar mij,, omdat ik ze had wakker gelachen..

Vind het niet meer leuk

Iemand enig idee hoe ik dit kan stoppen..?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2011, 23:38
Em.
Em. is offline
Ik zou me niet ál te schuldig voelen omdat je mensen hebt wakker gelachen, omdat je het niet expres hebt gedaan. Ik kan er ook niets aan doen dat/als ik praat/schreeuw in mijn slaap. Of als ik snurk. Of als ik alle dekens afpak.

Verder heb ik niet echt een idee van 'dit helpt hier zeker tegen'. Wél heb ik eens gehoord van lucide dromen, dat houdt in dat je je tijdens je droom bewust bent van dat je droomt. En omdat je je bewust bent, kun je weten 'dit is niet echt, dit zijn mijn gedachten zelf, en als ik iets anders denk, dan zal dat gebeuren en niet dit' - en zodoende kun je je droom veranderen. Misschien kun je jezelf op die manier ook aanleren niet meer zo te lachen/huilen in je droom? Al heb ik verder nooit van (oplossingen van) dit soort dingen gehoord, maar misschien is het mogelijk. Je kan jezelf in ieder geval leren lucide te dromen (geloof ik, ik heb het nooit langer dan één dag volgehouden), google zal er wel meer van weten.
Oud 25-09-2011, 08:34
SweetStrawberry
SweetStrawberry is offline
Ja, dat lucide dromen heb ik ook wel eens gedaan. En dat weet ik nog heel goed Ik had de nacht ervoor een nachtmerrie gehad en mijn moeder vertelde toen dat je ook je dromen kon ''sturen''. Toen ging ik dat dus ook proberen. Ik was nog maar 9 of 10 dus ik was bang van de zwarte schim uit mickey mouse die me toen achterna zat. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment dacht: 'Oke, dit vind ik niet leuk, dus jij valt nu achterover!!' En dat deed hij

Is nog best scherp gebleven in een herinnering, maar het is me daarna nooit gelukt. Ik heb eigenlijk ook geen nachtmerries meer gehad en dat komt denk ik omdat ik nu weet dat ik mijn nachtmerrie goed kan laten aflopen.

Succes
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 11:03
banaan_is_lekke
banaan_is_lekke is offline
bedankt allebei

Ik ga het proberen ^^
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Ik zou me niet ál te schuldig voelen omdat je mensen hebt wakker gelachen, omdat je het niet expres hebt gedaan. Ik kan er ook niets aan doen dat/als ik praat/schreeuw in mijn slaap. Of als ik snurk. Of als ik alle dekens afpak.

Verder heb ik niet echt een idee van 'dit helpt hier zeker tegen'. Wél heb ik eens gehoord van lucide dromen, dat houdt in dat je je tijdens je droom bewust bent van dat je droomt. En omdat je je bewust bent, kun je weten 'dit is niet echt, dit zijn mijn gedachten zelf, en als ik iets anders denk, dan zal dat gebeuren en niet dit' - en zodoende kun je je droom veranderen. Misschien kun je jezelf op die manier ook aanleren niet meer zo te lachen/huilen in je droom? Al heb ik verder nooit van (oplossingen van) dit soort dingen gehoord, maar misschien is het mogelijk. Je kan jezelf in ieder geval leren lucide te dromen (geloof ik, ik heb het nooit langer dan één dag volgehouden), google zal er wel meer van weten.
Ja, je kunt het leren.
http://users.telenet.be/sterf/texts/...d_dreaming.pdf
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 10:28
hookee
hookee is offline
Ik had als kind ook wel eens nachtmerries en had mezelf aangeleerd me in m'n arm te knijpen als ik tijdens de droom in een "benarde situatie" kwam. Òf om me wakker te maken òf om geen pijn te voelen en te weten dat het een droom was. Dat is me een paar keer gelukt en ik vond het een rare gewaarwording dat het kon.

Ik denk dat dromen vaak zijn gebaseerd op wat je bezighoudt (bewust en onbewust), vermengd met wat ervaringen die je allang vergeten bent (een enge aflevering van Pingu of zo). Voeg daar zelf je training "droombewustheid" (in mijn geval het armknijpen) aan toe en misschien krijg je die impuls ook te zien. Dat is dan je "portal" om eruit te kunnen stappen.
Klink als ik 't zo schrijf wel erg Matrix...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Ik had als kind ook wel eens nachtmerries en had mezelf aangeleerd me in m'n arm te knijpen als ik tijdens de droom in een "benarde situatie" kwam. Òf om me wakker te maken òf om geen pijn te voelen en te weten dat het een droom was. Dat is me een paar keer gelukt en ik vond het een rare gewaarwording dat het kon.

Ik denk dat dromen vaak zijn gebaseerd op wat je bezighoudt (bewust en onbewust), vermengd met wat ervaringen die je allang vergeten bent (een enge aflevering van Pingu of zo). Voeg daar zelf je training "droombewustheid" (in mijn geval het armknijpen) aan toe en misschien krijg je die impuls ook te zien. Dat is dan je "portal" om eruit te kunnen stappen.
Klink als ik 't zo schrijf wel erg Matrix...
Wat je nu omschrijft is dus lucid dreaming, een techniek waardoor je bewust leert dromen en dromen dus veel intensiever en gaver kunnen zijn. Het klopt, dromen zijn een manier van je hersenen om de herinneringen als het ware 'weg te schrijven' zodat er plek is voor nieuwe herinneringen en gebeurtenissen. Dat is de reden dat je je dromen vaak niet meer kunt herinneren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten