Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2011, 15:10
nachtmens
nachtmens is offline
Hoe zit het nou met de boete voor langstudeerders ? Ik heb nu een jaartje verpest aan een verkeerde studie. En ik was van plan om na dit jaar een universitair studie te gaan doen. Betekent dit nou dat ik binnen twee jaar een uni diploma moet zien te halen? Dat is toch onmogelijk. Ik heb begrepen van de decaan dat ik mijn hbo diploma binnen 4 jaar moet halen, wil ik geen 3.000 euro extra betalen. En het is ook zo dat als je van het hbo naar de universiteit gaat, dat je laatste studie binnen drie jaar moet halen en dus geen uitloopjaar hebt. Maar hoe zit het nou als ik twee jaar hbo heb gedaan en daarna naar universiteit ga, zou dit kunnen betekenen dat ik die laatste studie binnen twee jaar moet halen?

Ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje duidelijk is.

Groeten,
Nina
Oud 28-09-2011, 22:01
Allure
Allure is offline
Bij een universitaire studie moet je je bachelor binnen 4 jaar halen (nominaal is 3 jaar) en je master binnen 2 jaar (nominaal is 1 jaar, tenzij het een 2-jarige master betreft). Het lijkt mij dat wanneer je na 1 jaar hbo overstapt naar de universiteit je nog 3 jaar hebt om je bachelor te halen. Haal je je bachelor niet in 3 jaar dan betaal je een langstudeerdersboete. Bij de master begint de termijn opnieuw te lopen. Als je twee jaar hbo hebt gedaan en je daarna naar de universiteit gaat, dan betaal je in het derde jaar van je bachelor de langstudeerdersboete. Je ontkomt dan in feite niet aan de boete, want een bachelor binnen twee jaar halen is niet realistisch.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 15:07
nachtmens
nachtmens is offline
ok. Dat dacht ik al, dan wordt het maar hbo.
Oud 29-09-2011, 16:43
Allure
Allure is offline
Ik zou mijn keuze niet van de langstudeerdersboete af laten hangen. Als de studie die jou het leukst lijkt universitair is, zou ik daarvoor gaan. Gemiddeld gezien heb je na een wo-opleiding ook een hoger salaris dan na een hbo-opleiding, dus die 3000 euro boete verdien je dan terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten