Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2011, 20:31
hookee
hookee is offline
Citaat:
Telegraaf vr 23 sep 2011, 17:55 Abbas vraagt volwaardig lidmaatschap VN aan
NEW YORK - De Palestijnse president Mahmoud Abbas heeft vrijdag bij secretaris-generaal Ban Ki-moon het volwaardige lidmaatschap van de Verenigde Naties aangevraagd.

De aanvraag moet door de Veiligheidsraad worden goedgekeurd. De Amerikaanse regering heeft al laten weten dat zij haar veto in de V-raad zal gebruiken om het Palestijnse plan te torpederen.

Vermoedelijk gaan de Palestijnen na het Amerikaanse veto proberen hun huidige status bij de VN te verhogen van waarnemende entiteit naar waarnemende niet-lidstaat.

In verscheidene steden op de Westelijke Jordaanoever zijn grote schermen opgesteld om de inwoners de gelegenheid te bieden de toespraak van Abbas tot de Algemene Vergadering van de volkerenorganisatie te volgen. De president heeft hen op het hart gedrukt hun vreugde vreedzaam te uiten.

Israël heeft al laten weten de stap van Abbas te betreuren.
Tsja, waarom zou je een "land" toelaten die haar buurland niet erkent? Het lijkt me een beetje prematuur, laten ze eerst maar eens zelf de zaakjes op orde hebben, of gaat Gaza straks ook separaat haar lidmaatschap aanvragen?

Daarnaast doet me de oproep "vreugde vreedzaam te uiten" nogal vreemd aan, ze hoeven hun woede bij afwijzing niet vreedzaam te uiten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2011, 22:14
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ach ja. Een politieke stap van Abbas met het oog op herverkiezing. Nothing to see here, folks.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Tsja, waarom zou je een "land" toelaten die haar buurland niet erkent? Het lijkt me een beetje prematuur, laten ze eerst maar eens zelf de zaakjes op orde hebben, of gaat Gaza straks ook separaat haar lidmaatschap aanvragen?

Daarnaast doet me de oproep "vreugde vreedzaam te uiten" nogal vreemd aan, ze hoeven hun woede bij afwijzing niet vreedzaam te uiten?
Realiseer dat 'Israel' vroeger grotendeels door Palestijnen werd bewoond en het toen nog geen 'Israel' heten. Pas toen een groot deel van de Palestijnen werd geliquideerd of 'Omgekomen in een ongeluk'[], kreeg het Joods volk een meerderheid in Israel waarna zij er doodleuk voor kozen om het land als eigen te benoemen. Natuurlijk gaat dit tegen de mensenrechten, maar mensenrechten is een concept alleen voor de Amerikaanse, Europese, Aziatische(inclusief Israel) min Arabisch/middenoosterse landen.

Boeit het jou? Tuurlijk niet, want Moslims mogen stikken^^.

Btw: Ik ben geen Moslim, deel alleen mijn opinie.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 11:01
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Realiseer dat 'Israel' vroeger grotendeels door Palestijnen werd bewoond en het toen nog geen 'Israel' heten. Pas toen een groot deel van de Palestijnen werd geliquideerd of 'Omgekomen in een ongeluk'[], kreeg het Joods volk een meerderheid in Israel waarna zij er doodleuk voor kozen om het land als eigen te benoemen. Natuurlijk gaat dit tegen de mensenrechten, maar mensenrechten is een concept alleen voor de Amerikaanse, Europese, Aziatische(inclusief Israel) min Arabisch/middenoosterse landen.

Uiterst nauwkeurige lezing van de geschiedenis!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 13:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

Joh? Ik dacht dat de joden er al 2000 jaar woonden. Bedankt voor de eye-opener.

On: beetje kinderachtig om iets aan te vragen waarvan je weet dat het afgekeurd gaat worden, maar ik hoop dat hij er veel plezier aan gaat beleven
Oud 24-09-2011, 13:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Uiterst nauwkeurige lezing van de geschiedenis!
NIet te vergeten de uiterst nauwkeurige samenvatting van hookee's post in Moslims mogen stikken.
Oud 24-09-2011, 13:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

Er zijn genoeg landen die hun buurlanden niet erkennen, en toch in de VN zitten. Zie Cyprus, taiwan, China, Turkije, Noord Korea, Zuid Korea. de VN is juist bedoeld om internationale conflicten zoals dezen op te lossen. Geen idee waarom ze er dan niet bij zouden mogen.
Oud 24-09-2011, 14:22
Verwijderd
Citaat:

Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 14:23
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Er zijn genoeg landen die hun buurlanden niet erkennen, en toch in de VN zitten. Zie Cyprus, taiwan, China, Turkije, Noord Korea, Zuid Korea. de VN is juist bedoeld om internationale conflicten zoals dezen op te lossen. Geen idee waarom ze er dan niet bij zouden mogen.
Ja, om de één of andere reden hebben veel mensen het idee dat de VN een soort cool kids club is, waar "slechte" landen niet bij mogen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2011, 18:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pas toen een groot deel van de Palestijnen werd geliquideerd of 'Omgekomen in een ongeluk'[], kreeg het Joods volk een meerderheid in Israel waarna zij er doodleuk voor kozen om het land als eigen te benoemen..
Wow, is dat zo, Al Sahaf?

Anyway, gekkigheid terzijde, dit gaat nooit werken. Abbas zal eerst sowieso iets moeten doen aan Hamas (waarmee hij nu samenwerkt) en een akkoord moeten sluiten over territorium. Wat hij nu claimt komt erop neer dat hij andermans soevereine territorium claimt, en de gevolgen ervan zouden zijn dat hele steden moeten worden afgebroken alleen maar omdat hij dat wil.

Het enige dat ooit gaat werken is dat ze om de tafel gaan zitten en enclaves en settlements tegen elkaar wegstrepen zodat er een werkbare grens onstaat. Soms zou er anders een half dorp van tientallen jaren oud gesloopt moeten worden omdat een van de straten 10-50 meter aan de Palestijnse kant van de grens ligt.
Zeker rond Jerusalem is het zo'n rommeltje van wijken dat daarin arbitrair grenzen trekken nergens op slaat.

Die hete aardappel kunnen ze beter gewoon voor zich uitschuiven, en Israel de verst liggende settlements laten slopen in ruil voor erkenning van de dorpen die nauwelijks of net aan de andere kant van de grens liggen.

Dan kan Abbas daarna focussen op het opzetten van een Palestijnse economie in de West Bank, en het bestrijden van de terreur. Niemand boeit zich nog om hoe erg die mensen daar achter dat hek aan de horizon wel niet zijn als zijn baas hem elke dag klokslag 9 op het werk verwacht.
Oud 25-09-2011, 07:54
hookee
hookee is offline
Citaat:
blaat..
Mijn eerste vraag is bij dit soort reacties altijd; hoe komt iemand tot deze conclusies? Wat zijn hun bronnen?

Kijk voor de grap eens hier .Uiteraard een wat overdreven positieve kijk, maar hopelijk compenseert dat de eveneens sterk overdreven negatieve kijk op de situatie.

En nee, ik ben niet joods...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 09:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dus omdat andere landen het doen, mag Abbas dat ook voorstellen?

*gaat naar VN een Limburgse staat opeisen en Belgie niet erkennen*
Oud 25-09-2011, 09:48
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:

Waarom zou je dat niet "mogen" voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 19:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom zou je dat niet "mogen" voorstellen?
Lijkt me dat Nederland nogal een probleem zou hebben met het opeisen van Nederlands territorium. Eerst een deal sluiten daarover, dan pas erkenning bij de VN.

Al helemaal als dat Limburgistan vervolgens Gelderland en Utrecht ook zou opeisen als territorium, en eist dat heel de stad Utrecht wordt afgebroken en alle bewoners wegvluchten of gedood worden, met als argument dat er een halve eeuw geleden Limburgers daar gewoond hebben.

Mensen zouden om zo'n claim niet eens lachen, laat staan het serieus nemen. Vreemd genoeg nemen sommige precies dezelfde claim wel serieus als het opeens om Palestijnen gaat. Ik weet ook niet waarom.
Oud 25-09-2011, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me dat Nederland nogal een probleem zou hebben met het opeisen van Nederlands territorium. Eerst een deal sluiten daarover, dan pas erkenning bij de VN.
En hoe zit het met Taiwan en China dan? Taiwan heeft natuurlijk de legitieme claim.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2011, 22:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

Ja. Ik zou niet weten waarom het erkennen van je buurlanden een voorwaarde zou moeten zijn voor een VN-lidmaatschap als staat. Kijk, het zou natuurlijk fijn zijn als iedereen elkaars grenzen zou erkennen, maar helaas is dat niet zo. Mij lijkt dat het beter is deze grensconflicten op te lossen door middel van internationale bemiddeling (hoe imperfect ook) dan door te knokken.

[anti-Obamarant]Als je vrede wilt bereiken door onderhandelingen (zoals Obama zegt te willen), moet je juist die onderhandelingen op alle niveaus faciliteren, dus ook in de VN. En niet dat gaan blokkeren, voorwaardes aan onderhandelingen gaan stellen of een partij die door de bevolking is gekozen uitsluiten van onderhandelingen.[/anti-Obamarant]
Oud 25-09-2011, 22:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

Al helemaal als dat Limburgistan vervolgens Gelderland en Utrecht ook zou opeisen als territorium, en eist dat heel de stad Utrecht wordt afgebroken en alle bewoners wegvluchten of gedood worden, met als argument dat er een halve eeuw geleden Limburgers daar gewoond hebben.

Mensen zouden om zo'n claim niet eens lachen, laat staan het serieus nemen. Vreemd genoeg nemen sommige precies dezelfde claim wel serieus als het opeens om Palestijnen gaat. Ik weet ook niet waarom.
Nederland heeft (lijkt mij) slechts een legitieme claim op Limburg als de Limburgers zelf met dat bestuur instemmen. Net als dat Soedan slechts een legitieme claim had op Zuid Soedan als de lokale bewoners daar in mee zouden stemmen. Doen ze niet, vandaar dat Zuid-Soedan is afgescheiden en erkend is door de VN.
Het probleem met een deal sluiten is dat er een machtsverschil is tussen Limburg en de rest van Nederland, tussen de Westbank en Israel. Op basis van dat machtsverschil kan Nederland de deal laten uitvallen in hun voordeel. In het geval van Israel zie je die machtsuiting in bijvoorbeeld het bouwen op de Westbank en het gradueel overnemen van West-Jeruzalem. Hiernaast hebben ze een enorme militaire overmacht op de Palestijnen. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld kiezen om niet te onderhandelen over onafhankelijkheid, kunnen ze eisen stellen als het in overleg aanpassen van de Groene Lijn (waardoor je, in tandem met de settlements rond Jeruzalem, al afdwingt dat de grootste stad Israelisch wordt, of hooguit een Palestijnse enclave). In zo'n geval heb je juist een mediator nodig.

Verder gaat je vergelijking met Limburg aan alle kanten mank, maar laten we daar maar geen woorden vuil aan maken. Het is niet echt nuttig voor de discussie.
Oud 04-10-2011, 17:53
hookee
hookee is offline
Abbas heeft ook bij de Raad van Europa een dik betaald zeteltje weten te bemachtigen.
Met hulp van de Nederlandse SP-er Tiny Kox kregen ze aldaar "Partner for democracy" status.

Ik begrijp de telling overigens niet; bij de resultaten "Resolution" was 110 voor, 5 tegen, bij amendment 2 was 90 tegen en 16 voor.. Er moet toch iets wezenlijks gewijzigd zijn om alle stemmers 100% te laten omslaan.

Sowieso snap ik niet wat dit soort "landen" bij europese vergaderingen moet. Sterker nog, ik zie het hele nut van deze hele raad niet. Maar dat zal wel aan mij liggen...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 18:20
Joostje
Joostje is offline
Ik snap niet wat ze als partner for democracy doen. Ze hebben de uitslagen van de laatste verkiezingen niet erkend, weigeren de macht af te staan aan de winnaar en organiseren geen nieuwe verkiezingen. Misschien ook een Poetin uitnodigen?
Reageren

Regels voor berichten