Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2011, 11:21
faithfully
faithfully is offline
Hallo,

Ik zit met een vraag wat betreft het stijgen van de zeespiegel.
Op school heb ik het volgende geleerd:
Waardoor zal de zeespiegel gaan stijgen?
Antwoord: smeltend landijs.
Maar de Noordpool bestaat uit zeeijs en zeeijs zorgt niet voor stijging voor de zeespiegel.
Waarom gaat de zeespiegel dan toch stijgen als de Noordpool smelt?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt,
groetjes Faithfully
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2011, 17:11
scholieruser
scholieruser is offline
het is best wel simpel eigenlijk: eis heeft minder plek nodig dan water. als je 10 liter water neemt en je bevriest dit, zal het resulterende blok ijs minder plek nodig hebben dan het water.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 17:21
Em.
Em. is offline
IJs neemt juist meer ruimte in dan water, maar het steekt deels boven het wateroppervlakte uit. Je redenering klopt dus niet @scholieruser.

Volgens mij komt de zeespiegelstijging na het smelten van het Noordpoolijs dan ook niet door het gesmolten ijs, maar doordat het ijs verdwenen is. En het ijs is heel erg wit en bedekt relatief een behoorlijk deel van het aardoppervlak. En witte dingen weerkaatsen veel meer licht dan het (veel donkerder) zeewater wat over zou blijven.
Oud 02-10-2011, 17:31
scholieruser
scholieruser is offline
ik dacht inderdaad dat een vaste stof minder plek inneemt dan een vloeibare stof, maar een zoekopdracht op google leert mij dat dat bij water iets anders werkt.
zal dan dus inderdaad wel komen door het ijs dat boven water ligt en als smeltwater in de zee terechtkomt. ik snap alleen niet wat het weerkaatsen van het licht te maken heeft met een stijgende zeespiegel? lijkt me meer een reden waarom de aarde opwarmt.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 18:47
Em.
Em. is offline
Inderdaad, water/ijs is wat dat betreft een uitzondering. Heeft met de structuur van het molecuul te maken.

Maar het heeft dus NIET te maken met dat ijs boven water ligt. Want als je ijsblokjes smelt in een glas met water, staat het water daarna nog even hoog - het totale volume van het water is evenveel toegenomen als het volume van het ijs onder water ooit was. (Dus het ene volume heeft gewoon de plek ingenomen van het andere, evengrote, volume) Als al het ijs onder water lag, en dat smolt, zou de zeespiegel zelfs dalen.

Het heeft wél te maken met de lichtweerkaatsing. En inderdaad, als die afneemt, warmt de aarde op. En dát veroorzaakt weer een hogere zeespiegel.
Oud 02-10-2011, 22:40
the economist
the economist is offline
Citaat:
Hallo,

Ik zit met een vraag wat betreft het stijgen van de zeespiegel.
Op school heb ik het volgende geleerd:
Waardoor zal de zeespiegel gaan stijgen?
Antwoord: smeltend landijs.
Maar de Noordpool bestaat uit zeeijs en zeeijs zorgt niet voor stijging voor de zeespiegel.
Waarom gaat de zeespiegel dan toch stijgen als de Noordpool smelt?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt,
groetjes Faithfully
Ik dacht dat je redenering klopt als n bus, en de zeespiegel met name sijgt door de smeltende zuidpool, het ijs op met name Groenland, Noord Canada, de gletsjers, en niet zozeer van de Noordpool. Al is daar toch ook wel land ?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 11:47
the economist
the economist is offline
vraag hield me toch bezig.
Noordpoolsmelting heeft een indirect effect:

Zee-ijs, ook wel pakijs of drijfijs genoemd, is bevroren oceaanwater. In de winter is er gewoonlijk meer zee-ijs dan in de zomer, het ijs smelt (en bevriest) dus regelmatig. Rond de Zuidpool komt het meeste pakijs voor, hier is het ijs in de winter ongeveer één meter dik en in de zomer smelt het grotendeels weer. De Noordpool bestaat geheel uit pakijs. In de zomer is het totale oppervlak aan zee-ijs op de Noordpool aanzienlijk kleiner doordat het ´s zomers warmer is. Maar de hoeveelheid poolijs zal ook in de winter in de loop der jaren sterk afnemen door het (versterkte) broeikaseffect. De zeespiegel zal hierdoor niet stijgen, maar doordat het ijsoppervlak kleiner wordt, zal er minder zonlicht teruggekaatst worden en meer zonlicht in de zee geabsorbeerd worden. Dit creëert een domino-effect waardoor het broeikaseffect en het smelten nog meer bevorderd wordt en dus indirect ook de zeespiegelstijging.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 15:50
Em.
Em. is offline
Inderdaad. Ik heb gewoon gelijk ( ), niet de mensen die denken dat de zeespiegel TOCH stijgt door het gesmolten ijs. Want het stijgt niet door gesmolten ijs, het stijgt omdat de weerspiegeling van licht deels wegvalt, waardoor de aarde opwarmt, wat weer zorgt dat de zeespiegel stijgt (doordat bijvoorbeeld landijs dan weer smelt).
Oud 05-10-2011, 17:58
faithfully
faithfully is offline
Heel erg bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 08:51
Zanzonyx
Zanzonyx is offline
Also, thermische expansie?
( Warm water neemt meer ruimte in beslag als koud water, en ijs is duidelijk koud water)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten