Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2011, 19:05
Anoniiem
Anoniiem is offline
dit gaat een heel lang verhaal worden, maar ik moet het gewoon even kwijt, ik heb het er al zo vaak over met mensen.. maar ik ben gewoon ten einde raad..

het zit zo,

ik voel me al een paar maanden niet goed. ik ben heel erg misselijk, ga 's avonds na school in bed liggen, en slaap dan even 2 uurtjes, omdat ik zo moe ben, maar 's nachts lig ik dan wel veel wakker. ik word 's ochtends wakker met hoofdpijn of buikpijn. dan ga ik even wat eten en dan is het weer goed.. maar het is nu al zoveel maanden aan de gang, dus mijn moeder heeft een afspraak gemaakt bij de huisarts.. ik heb daar verteld wat precies het probleem is en alles, en na een lang en heftig gesprek kwam het erop neer dat ik een eetstoornis heb.. ik eet volgens haar veel te weinig.. ik wist van mezelf al wel dat ik weinig at, maar toen ik haar vertelde wat ik per dag at, schrok de huisarts heel erg.. ik eet namelijk 's ochtends een beker melk met muesli, 's middags nauwelijks iets.. heel soms een half wit bolletje, en 's avonds eet ik niet veel met het avondeten, mijn moeder noemt het 'muizenhapjes' hoe ik eet.. de huisarts schrok hier heel erg van, ze zei dat ik minstens 2 boterhammen moet eten, vooral omdat ik hele lange dagen maak, ik moet tot 5 uur naar school en daarna ook nog werken of trainen.. De huisarts heeft me naar een diëtiste verwijst en ook naar een psycholoog. ze vroeg namelijk of er een reden was dat ik niet wou eten.. die reden is eigenlijk dat ik te weinig eetlust heb.. ik heb de hele dag door honger, maar krijg gewoon niks naar binnen.. en als ik iets heb gegeten, dan heb ik het idee dat ik heel erg dik ben..terwijl ik weet van mezelf dat ik heel erg dun ben.. dat 'denken dat ik dik wordt van eten' komt weer omdat ik heel erg onzeker ben over mezelf, en dat komt weer door mijn verleden op de basisschool.. daarom ben ik ook naar een psycholoog doorgestuurd.. dit is allemaal nu 2 of 3 weken geleden, maar ik heb nog steeds geen afspraak gemaakt met een dietiste of psycholoog.. ik wil niet naar een dietiste.. ik ben bang dat die me gaat dwingen om veel te eten.. maar als ik iets eet dan heb ik echt kotsneigingen.. ik ga dan kokhalzen enzo.. gewoon het idee dat ik moet eten maakt me echt misselijk.. dus ik durf niet naar een dietiste te gaan, ik ben gewoon bang dat die me gaat dwingen om ineens heel veel te eten.. en daar heb ik gewoon geen behoefte aan, ondanks de honger..

dan is er nog een probleempje wat dit alles nog veel moeilijker maakt.. ik lust namelijk helemaal NIKS op brood.. ik lust geen bruin brood, ik lust alleen maar wit brood.. maar als ik brood mee naar school moet nemen ( elke dag dus ) dan lust ik er gewoon helemaal niks op.. het is gewoon het idee dat ik iets van thuis heb meegenomen.. iets dat al sinds 's ochtends in een bakje zit, en dat ik pas om 1 uur kan opeten.. het idee van dat dat zo lang in een bakje zit, geeft me het gevoel van: het is nu vies om te eten.. en ookal probeer ik dan toch hapjes te nemen, dat idee van 'het is zo vies, het heeft al uren in een bakje gezeten' dat maakt me helemaal misselijk.. het enige wat ik nog een beetje opeet, is een witte boterham met ham.. maar dat eet ik dan ook echt met tegenzin op, en in de grote pauze, die een halfuur duurt, kan ik dan misschien NET 1 boterham opeten..ik neem namelijk dan zulke kleine hapjes, en krijg het echt met moeite weg.. op een stukje zit ik dan echt een uur te kauwen ofzo..

mijn ouders helpen ook niet mee met mijn probleem.. mn moeder was erbij toen ik bij de huisarts was, dus die weet precies wat er aan de hand is, maar ze vond het onzin om naar een dietiste te gaan.. als ik aan haar vraag om iets mee te nemen met de boodschappen, zodat ik het mee naar school kan nemen, dan vergeet ze het, of ze zegt dat het te duur is.. en ALS ze het meeneemt, is er ook nog een kans dat me broertje het ineens gewoon opeet.. fruit eet ik trouwens ook nooit, en ik drink heel weinig, ik neem nooit drinken mee naar school..

weet iemand raad, ik weet het echt niet meer..

Laatst gewijzigd op 17-10-2011 om 17:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2011, 19:41
Smartie<3
Smartie<3 is offline
Als ik jou was zou ik toch naar de diëtiste gaan, de huisarts zegt dat niet voor niets.. En je kan meiden zoeken die dit ook hebben meegemaakt, die kunnen je misschien ook helpen.. In ieder geval sterkte!
Oud 17-10-2011, 08:19
Pluis
Pluis is offline
ik denk dat dit topic beter tot zijn recht komt op psychologie, dus daar ga ik hem naartoe verplaatsen.
Oud 17-10-2011, 10:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een diëtiste is niet eng. Zij kan jou juist helpen om erachter te komen wat je wel lukt om te eten en om alternatieven te bedenken voor de lunch, je bent niet de enige die meegenomen brood echt niet kan eten en eten sowieso lastig vindt. Misschien kan je moeder mee naar de diëtiste, of nog eens naar de huisarts, zodat die mensen haar kunnen vertellen hoe ze jou kan helpen, door juist wel wat speciale boodschappen voor jou te halen.

Dingen die ik zelf wel kan eten in plaats van brood zijn bijvoorbeeld krentenbollen en drinkyoghurt, misschien is dat ook iets voor jou? En probeer sowieso genoeg te drinken en dan het liefst iets waar calorieën in zit, fruitsap of zo, dat scheelt ook alweer.

Heel veel succes
Oud 17-10-2011, 11:00
Alwien
Alwien is offline
Wat vervelend dat je je zo naar voelt. Ik vrees dat dat ook juist komt doordat je zo weinig eet: eten geeft je namelijk juist energie. Ook kun je volgens mij heel misselijk worden als je niets in je maag hebt. En als je je dan zo slap voelt, is het natuurlijk heel moeilijk om dingen te doen die je lastig vindt, zoals in jouw geval eten. Daardoor blijft alles dus hetzelfde.

Ook mijn advies zou zijn om wel naar de diëtiste en de psycholoog te gaan. Natuurlijk is dat heel eng, maar het kan je wel helpen.

Zijn er misschien andere dingen die je wel makkelijk en lekker vindt om te eten? Dingen waar je minder op hoeft te kauwen? Zoals Cup-a-Soup en toetjes en zo (ook vaak handig mee te nemen, bijvoorbeeld van die Breakers of Danoontjes)? Of dingen die wat beter 'goed' blijven dan brood als je ze mee moet nemen? Waarom eet je geen fruit? Sommige soorten fruit, zoals appels en mandarijnen, kun je best goed meenemen. En sommige groente trouwens ook, bijvoorbeeld wortelen, komkommer, van die kleine tomaatjes... En er zijn natuurlijk superveel soorten koeken die juist bedoeld zijn om mee te nemen, al die koeken van Liga en Sultana enzovoort, en je hebt bijvoorbeeld ook voorverpakte ontbijtkoek en van die crackers met iets erop (van Wasa zijn die geloof ik). Ik weet natuurlijk niet wat jij lekker vindt, maar ik wil maar zeggen: je hoeft niet per se brood mee te nemen. En een diëtiste kan inderdaad juist met jou meedenken over de alternatieven.

Vervelend dat je moeder zo reageert. Vindt ze dat je je aanstelt, dat je maar 'gewoon' brood moet eten? Misschien kun je toch nog een keer met haar praten, haar uitleggen hoe moeilijk het voor je is. En misschien kun je ook een keer mee boodschappen doen en samen kijken wat er allemaal te koop is? Het hoeft echt niet allemaal heel duur te zijn en daarbij, zij zou het ook belangrijk moeten vinden dat jij gezond bent en goed eet en jou daarin moeten steunen, zeker omdat ze dus van de huisarts heeft gehoord hoe het zit.

Veel sterkte in ieder geval!
Oud 17-10-2011, 12:31
Sihem
Sihem is offline
Juist die psygoloog en dietiste kunnen jouw moeder er op wijzen wat zij voor jou moet kopen en dat ze naar jou moet luisteren. En de eetstoornis is zo te horen niet jou schuld daar speelt jou moeder een grote rol in. Ze moet weten hoe erg zoiets kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 17:55
Verwijderd
Ik ben het eens met Alwien en Vogelvrij. Misschien zijn er andere dingen die je wel lekker vindt om te eten en die je in de pauze op school wel kunt eten. Een vriendin van mij vindt crackers bijvoorbeeld veel lekkerder om mee naar school te nemen, dus ze neemt per dag gewoon een aantal crackers mee die ze eet. Misschien kan je bij de Albert Heijn ook dat witte brood nemen waar voor bruin voedingsstoffen in zitten? En kan je in de kantine op school niet wat kopen? Wij kunnen zelfs muesli en cup a soup halen waardoor het allemaal heel gevarieerd is. En juist hiermee kan een diëtiste je allemaal helpen. Waarschijnlijk gaat ze je nou niet verplichten om van alles te eten, maar een diëtiste kan het voor jou wel weer leuker en makkelijker maken om te eten. En hierbij helpt een psycholoog ook waarschijnlijk aangezien je zelf al aangeeft dat je denkt dat je te dik bent terwijl je dit helemaal niet bent.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 08:12
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Ik ben zelf een aantal jaar naar een dietiste geweest, bij mij was het zo dat ze gingen kijken samen met jouw wat een goed plan was. dus wat een goeie manier was om gezonder te gaan eten. het is niet zo dat ze je verplichten van je moet dit en dit eten!! :@ Maar daar ben je altijd zelf bij. zie het als een hulpmiddel, ook al zal het lastig worden.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 08:14
Verwijderd
een beetje van je situatie herken ik, ik heb er ook wel last van. Maar ben nooit naar een arts geweest ofzo.

Je moet gewoon proberen te eten en zeker drinken mee naar school nemen. je moet toch echt naar een dietiste gaan zij kunnen je helpen normaal te eten

Vraag aan je moeder geld en koop het zelf als zij het vergeet. Zeg tegen je broertje dat hij ervanf moet blijven want dat is van jou. of doe jou beleg appart leggen zodat alleen jij eraan kan komen.

sterkte
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten