Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je een zwakte van een democratisch stelsel wil pakken kan je beter iets zeggen in de trend van: 'Doordat partijen veelal gekozen worden aan de hand van trends, 'sociale onderbuikgevoelens' en traditie (mijn ouders temmen op X, dus ik doe dat ook) kan de focus van een kabinet sterk komen te verliggen na verkiezingen. Hierdoor kan er minder effectief aandacht worden besteed aan problemen en oplossingen op de lange termijn. (....*)' *Voeg nog een mooi stukje toe over populisme en vergiftiging van democratie en weet ik veel wat. Churchill was enigzins correct, democratie is niet perfect, maar veel beters is er ook niet. Tuurlijk kan iedereen zich wel vinden in een verlichte filosoof-koning die handelt naar wat goed is voor het geheel, maar uiteindelijk is dat geen realistische verwachting. Laatst gewijzigd op 29-09-2011 om 10:43. |
![]() |
||
Citaat:
Een constitutionele monarchie onderscheidt zich vooral in het hebben van een koning als staatshoofd en dat benoem je niet (sommigen zien dat ook als een nadeel). Verdiep je even in verschillende staatsvormen voordat je je huiswerk inlevert.
|
Stemrecht en vrijheid van meningsuiting (en de niet vrijheid van 'heilige'-meningsuiting) zijn geen gevolg van de constitionele monarchie daar de meeste republieken die zaken ook hebben.
|
|