Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2011, 14:35
Ensidia
Ensidia is offline
Constitutionele Monarchie

Voordeel
Enkele voordelen van onze staatsvorm, een constitutionele monarchie, is dat wij, de burgers, stemrecht (art. 4 GW), vrijheid van meningsuiting (art. 7 GW), .
Dit wil zeggen dat iedere Nederlander mag stemmen op onze volksvertegenwoordigers, dat wij gedachten en/of gevoelens mogen uitten zonder vooraf verlof nodig te hebben. Dit komt doordat Nederland een democratie is.
Niet ieder land is democratisch. In bijvoorbeeld een totalitaire staat kan je vervolgd worden voor het geven van je mening - of is het verboden om jezelf kiesbaar te stellen. In de ergste gevallen wordt er een doodstraf opgelegd.

Nadeel
Een nadeel van stemrecht is dat je soms niet weet aan wie je je stem moet geven. Er zijn veel partijen, ieder met zijn opvattingen met zijn eigen beleid. Het is van belang dat je dit serieus neemt.

Ben je het niet met onze staatsvorm eens of ben je het er juist wel mee eens?
Vertel hier je mening of argumenteer over wat je van onze staatsvorm vindt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2011, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Nadeel
Een nadeel van stemrecht is dat je soms niet weet aan wie je je stem moet geven.
:')
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 15:15
Ensidia
Ensidia is offline
Citaat:
:')
Was dat het ?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 15:43
Verwijderd
Dat vroeg ik mij ook af.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 17:15
Joostje
Joostje is offline
Een nadeel is natuurlijk dat het meerpartijenstelsel de bevolking doet aannemen dat haar belangen verdeeld zijn - dat ze eerder individuen zijn dan leden van de maatschappij. Als je een enkele partij hebt die opkomt voor het volk, zoals in China, staat het proletariaat verenigd en kan ze echt de ketenen der onderdrukking van zich afschudden en zich bevrijden van de Kapitalist.
Oud 28-09-2011, 21:08
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Geef mij maar een land onder de vleugels van de visionair Robert Mugabe

Weg met het partijenstelsel.
Oud 28-09-2011, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Een nadeel is natuurlijk dat het meerpartijenstelsel de bevolking doet aannemen dat haar belangen verdeeld zijn - dat ze eerder individuen zijn dan leden van de maatschappij. Als je een enkele partij hebt die opkomt voor het volk, zoals in China, staat het proletariaat verenigd en kan ze echt de ketenen der onderdrukking van zich afschudden en zich bevrijden van de Kapitalist.
wat
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 01:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wat
aandacht <3
Oud 29-09-2011, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Geef mij maar een land onder de vleugels van de visionair Robert Mugabe
[afbeelding]

Weg met het partijenstelsel.
Looks legit.

Als je een zwakte van een democratisch stelsel wil pakken kan je beter iets zeggen in de trend van:
'Doordat partijen veelal gekozen worden aan de hand van trends, 'sociale onderbuikgevoelens' en traditie (mijn ouders temmen op X, dus ik doe dat ook) kan de focus van een kabinet sterk komen te verliggen na verkiezingen. Hierdoor kan er minder effectief aandacht worden besteed aan problemen en oplossingen op de lange termijn. (....*)'

*Voeg nog een mooi stukje toe over populisme en vergiftiging van democratie en weet ik veel wat.

Churchill was enigzins correct, democratie is niet perfect, maar veel beters is er ook niet.

Tuurlijk kan iedereen zich wel vinden in een verlichte filosoof-koning die handelt naar wat goed is voor het geheel, maar uiteindelijk is dat geen realistische verwachting.

Laatst gewijzigd op 29-09-2011 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 20:30
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Constitutionele Monarchie

Voordeel
Enkele voordelen van onze staatsvorm, een constitutionele monarchie, is dat wij, de burgers, stemrecht (art. 4 GW), vrijheid van meningsuiting (art. 7 GW), .
Dit wil zeggen dat iedere Nederlander mag stemmen op onze volksvertegenwoordigers, dat wij gedachten en/of gevoelens mogen uitten zonder vooraf verlof nodig te hebben. Dit komt doordat Nederland een democratie is.
Niet ieder land is democratisch. In bijvoorbeeld een totalitaire staat kan je vervolgd worden voor het geven van je mening - of is het verboden om jezelf kiesbaar te stellen. In de ergste gevallen wordt er een doodstraf opgelegd.

Nadeel
Een nadeel van stemrecht is dat je soms niet weet aan wie je je stem moet geven. Er zijn veel partijen, ieder met zijn opvattingen met zijn eigen beleid. Het is van belang dat je dit serieus neemt.

Ben je het niet met onze staatsvorm eens of ben je het er juist wel mee eens?
Vertel hier je mening of argumenteer over wat je van onze staatsvorm vindt
Constitutionele monarchie omvat veel meer dan wat jij hier omschrijft. Je beschrijft nu meer een parlementaire democratie.
Een constitutionele monarchie onderscheidt zich vooral in het hebben van een koning als staatshoofd en dat benoem je niet (sommigen zien dat ook als een nadeel).

Verdiep je even in verschillende staatsvormen voordat je je huiswerk inlevert.
Oud 02-10-2011, 09:33
arPos
arPos is offline
Stemrecht en vrijheid van meningsuiting (en de niet vrijheid van 'heilige'-meningsuiting) zijn geen gevolg van de constitionele monarchie daar de meeste republieken die zaken ook hebben.
Oud 09-10-2011, 14:20
Batave
Batave is offline
Je haalt een democratische rechtstaat en een constitutionele monarchie door elkaar.

Voordeel:
De burger heeft inspraak in wat er gebeurt in het land.
Nadeel:
Compromissen, minder daadkracht
Reageren

Regels voor berichten