Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2011, 22:18
jezuschrist
jezuschrist is offline
Hallo,

Ik zal mijn naam hier niet bij zetten omdat ik anders problemen krijg op mijn werk.

Eerst en vooral mij een beetje voorstellen. Ik ben 17,5 jaar. Ik ben van België. Ik heb al een hele reeks van studierichtingen doorlopen (moderne, handel, bouw, hotel, bouw) nu ben ik als laatste in het leercontractsysteem geraakt. (4dagen werken, 1 dag school), Ik ben zoveel veranderd van school omdat ik gewoon niet graag naar school ging en daardoor geen goede resultaten behaalde. Nu heb ik het zelfs zover kunnen schoppen dat ik nu op leercontract zit terwijl ik zelfs denk dat ik gewoon moderne aan zou kunnen (schaamte).

Nuja. Met de jaren komt het verstand enzo. En zou ik eigenlijk eindelijk verder willen met mijn leven. Ik heb iets gelezen op internet over de zogenaamde examencomissie. Nu heb ik dat al wel uitgepluisd en weet ik waar ik aan begin. Zelfstudie, dus geen lessen en een examenperiode aan het eind om je kennis te testen. Lijkt mij de ideale opleiding voor mij. Waar ik zal en ga voor slagen.

Maar jammergenoeg ben ik nog maar 17 jaar en dus nog schoolplichtig. Dus kan ik niet zomaar stoppen met mijn leercontract en mijn studies hernemen. Ook heb ik op het einde van mijn leercontract maar een TSO diploma. Terwijl ik via die zelfstudie een ASO diploma wil en zal behalen. Dus eigenlijk heeft mijn verdere opleiding via leercontract geen enkele zin omdat ik deze toch niet zal afmaken.

Daarbij ben ik het echt zat. Leercontract ziet er leuk uit en wordt je leuk aangepraat door al die Syntra instellingen die ze aanbieden. Maar in realiteit is het dus het volgende: iedere maandag naar school in zo'een Syntra school. Daar een hele dag les krijgen op het niveau van de lagere school en op het einde van de dag heel hard nadenken en constateren dat je gewoonweg helemaal niets geleerd hebt. Daarna heb je normaal gezien nog 4 werkdagen, maar als je baas zegt dat je er 5 mag doen moet je maar gewoon meedoen, want ontslag nemen gaat niet zomaar. Overuren zijn ook gewoon maar nodig daar. Lijkt allemaal vanzelfsprekend als je als leercontract weken doet van over de 60u.

Ik wordt er zelfs meer en meer depresief van van de gang van zaken, liefst van al wil ik van vandaag op morgen stoppen met dat stomme leercontract en beginnen met zelfstandig te blokken.

Nu is eigenlijk mijn grote vraag. Wat zijn mijn mogelijkheden?

- Kunnen ze iets doen als ik er gewoon mee stop en zelf gewoon begin aan mijn zelfstudie terwijl ik eigenlijk nog leerplicht heb?

- Feitelijk ben ik ook aan het leren als ik zelfstudie doe (toch?). Mag dit dan gewoon niet?

- De procedure thuisonderwijs. Kan deze opgestart worden voor zelfstudie zonder begeleider?

Ik hoop op een degelijk antwoord van jullie,

Een wanhopig iemand.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2011, 23:43
niekske17
niekske17 is offline
Hoi,

Je zegt dat je van Belgie bent. In belgie hebben ze het Hoger Afstands Onderwijs (HAO), dit is toelaatbaar vanaf 18 jaar en met een secudair diploma of eventueel een toelatingstoets maar dat zou je kunnen navragen.
Misschien is dat iets voor je?

Ojaa bijdeze opleiding ga je hoogstens 2x per week naar school en is het veel thuisstudie.
Oud 24-10-2011, 08:38
Verwijderd
TS is 17, dus heeft daar nu niet zo heel veel aan denk ik. Mocht het nou zo zijn dat je op je 18de nog steeds je situatie niet hebt kunnen veranderen, dan is het een goede optie natuurlijk. Hoe lang duurt het nog voor je 18 bent TS?

In Nederland hebben we iemand als de leerplichtambtenaar, ik neem aan dat jullie die in België ook hebben. Kun je niet een afspraak maken en uitleggen wat er aan de hand is? Aangeven dat je toch graag zelfstudie wil gaan doen, en vragen of ze dat niet kunnen toestaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten