Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2011, 21:02
Worteltjes
Worteltjes is offline
Ik doe op dit moment een opleiding op niveau 3. Ik was begonnen op niveau 4 maar ben een niveau teruggegaan omdat ze op school twijfelde aan mijn capaciteiten die je uiteindelijk daarvoor nodig hebt. Het ging niet zozeer om het niveau, want dat kan ik makkelijk aan.

Ik zit nu dus in mijn derde en laatste jaar en moet mijn PvB van vorig jaar nog doen. Deze ging toen niet door omdat mijn stagebedrijf niet geschikt werd geacht door school, terwijl ik die PvB wel gewoon kon doen. Nu moet ik die PvB dus dit jaar doen en nu kreeg ik afgelopen donderdag te horen dat hij alweer niet doorgaat omdat ik klaarblijkelijk nog een achterstand heb die voor het begin van die proeve weggewerkt moet zijn, iets wat niet meer gaat lukken. Nu is de grote vraag of hij dit jaar nog kan in verband met nog een andere proeve die nog komen gaat voor dit schooljaar. Mocht dit niet het geval zijn, en die kans is aanwezig, zal ik teruggezet worden naar klas twee, en als ik ergens geen zin in heb...

Ik twijfel sowieso al lang over deze opleiding, of het wel de juiste keuze is en ik ben er eigenlijk al wel zeker van dat dit niet het geval is. Ook op mijn vorige stagebedrijf kreeg ik al een negatief advies, iets wat als ik terugkijk zwaar terecht was. Heb er daarnaast ook niet echt plezier in, en ben dit leerjaar ook ingegaan met de gedachte dat dit het laatste jaar zal zijn, ongeacht of ik slaag of niet. Heb het echt gehad..

Het grootste probleem is eigenlijk dat ik echt niet weet wat ik nou wil. Heb hiervoor al een andere opleiding gedaan voor een jaar en daar ben ik toen ook mee gestopt, nu doe ik dan deze opleiding en opnieuw twijfel ik heel erg. Ik weet echt niet wat ik later wil, heb het nooit geweten en vind dat gewoon lastig. Heb niet echt iets wat me trekt en heb ook al veel van die beroepskeuzetesten gedaan en daaruit is deze opleiding komen rollen, iets waar ik eigenlijk ook niet op mijn plek zit.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, doorgaan of afhaken. Als ik teruggezet wordt naar klas twee wil ik sowieso stoppen. Zie het echt niet zitten om nog twee jaar deze opleiding te doen, hoe zonde het misschien ook is van de voorgaande jaren. Desnoods pak ik het niveau 2 diploma om toch iets te hebben, maar dit is het eigenlijk voor mijn gevoel niet.. Wat moet ik doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2011, 07:44
Geel
Geel is offline
Heb je op school niet zo'n iemand als een loopbaanbegeleider of decaan oid? Misschien kun je met diegene praten en kan hij/zij jouw adviseren over je keuzes? Misschien kan ze er samen met jou ook wel achterkomen wat jou dan wél leuk lijkt. Als je zo'n iemand niet op school hebt, zou ik toch met mensen gaan praten die jou goed kennen, misschien brengt dat jou op ideeën voor een leuke studie.

Over je dilemma op school: ik zou zeggen, denk heel goed na of het je dit jaar toch niet goed gaat lukken om je studie af te ronden. Als je dan zegt dat het je echt niet gaat lukken, dan zou ik stoppen en een andere studie gaan zoeken. Maar wel eentje die je écht écht leuk lijkt. En misschien duurt het wel eventjes voordat je een studie gevonden hebt waar jij je goed bij voelt, maar ik zou die tijd er toch voor nemen.

Succes!
Oud 17-10-2011, 17:03
Worteltjes
Worteltjes is offline
Ik denk eigenlijk dat het niet wat gaat worden, ben eigenlijk ook totaal niet gemotiveerd meer en heb er ook geen plezier meer in, en dat is niet goed eigenlijk.. En als ik me dit later niet zie doen is het eigenlijk helemaal gebeurd en is het eigenlijk nutteloos om dit nog af te maken, vind het wel lastig wat ik dan wil. Heb heel wat beroepskeuzetesten gedaan al hiervoor, ook op mijn andere school waar ik een andere opleiding deed, gesprekken gehad met die decaan, maar ikben zo iemand die het nog altijd niet weet en het ook nooit geweten heeft..
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 15:01
Geel
Geel is offline
Misschien moet je dan gaan strepen en besluiten dat je de studie die overblijft gewoon gaat volgen en er het beste van gaat maken?
Oud 18-10-2011, 16:01
Verwijderd
Let op de langstudeerboete, mocht je stoppen met je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 19:42
Worteltjes
Worteltjes is offline
Ben ermee gestopt, had er totaal geen motivatie meer voor en had er absoluut geen plezier meer. Nu komt het probleem aan de orde welke opleiding ik ga nu volgen. Heb daar nog geen idee over eigenlijk, komt ook wel doordat ik dit nooit geweten heb. Mijn vraag is echter of jullie hier ervaring mee hebben of tips hebben om hier achter te komen. Heb al wel aantal keren een zo'n beroepskeuzetest gedaan etc. , maarja heeft nu ook niet echt geholpen..
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 21:56
Geel
Geel is offline
Zoals ik al eerder zei, misschien is het een idee als je gewoon gaat strepen? Pak een lijst met alle mogelijke studies voor jou en kijk ernaar. Er zijn toch wel bepaalde dingen die jij absoluut niet leuk vindt? Dan kun je die meteen wegstrepen. Als je op een gegeven moment vast zit omdat je een aantal studies hebt waarbij je denkt 'ja, dit is op zich een studie die ik kan gaan doen', dan moet je wat beter - of misschien anders - gaan denken.

Je zegt dat je niet weet wat jou leuk lijkt. Je hebt toch wel bepaalde interesses? Het maakt niet uit wat die interesses zijn. Kijk dan welke studies bij die interesse(s) passen.

En als je geen echte interesses hebt of als er geen studies zijn die bij je interesses passes, dan wordt het denk ik gewoon een studie kiezen en ervoor gaan. Misschien dat blijkt dat die studie alsnog niet helemaal is wat je ervan verwacht had, maar als je gewoon een studie afmaakt, kan het zijn dat dat jou meer toekomstperspectieven biedt.

Trouwens, waarom/hoe heb jij gekozen voor die twee andere studies? Wat waren de redenen voor je om die te kiezen?
Reageren

Regels voor berichten