Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2011, 17:26
Sterretje91
Sterretje91 is offline
Hee!

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende:
Ik ben momenteel eerstejaars-student bestuurs- en organisatiewetenschappen aan de UU. Opzich vind ik de opleiding tot nu toe redelijk interessant (moet hier wel bij zeggen dat ik veel dingen leuk vind).

Ik heb lang getwijfeld tussen een wat 'zakelijkere' opleiding (zoals B&O) of een praktische 'hulpverleningsopleiding' (bv SPH). Heb deze keuze ook zeer bewust (vooral erg rationeel) gemaakt, vanwege de volgende redenen:
- Deze opleiding geeft wat meer 'zekerheid' voor de toekomst, relatief betere baan, etc
- Ik heb een aantal jaren (en nu nog steeds, maar minder hardnekkig) problemen gehad, waarvoor ik ook lange tijd in intensieve behandeling ben geweest. Ik was/ben bang dat dit mij in eventueel hulpverleningswerk zal belemmeren en ik er mogelijk niet door aangenomen zou kunnen worden (al is dat natuurlijk te betwijfelen, aangezien ze het niet hoeven te weten).
- Na vwo vond ik het logischer om een wo-opleiding te doen

Ik vind de opleiding opzich wel interessant, maar ik merk ook dat er steeds meer iets begint te knagen dat dit misschien toch niet is wat mij op langere termijn gelukkiger gaat maken. Merk dat het allemaal wat 'zakelijker' is dan ik had verwacht (zowiezo ook het wereldje waar je in terecht komt na je studie) en dat ik mijn gevoel in de overweging voor een studie redelijk achterwege heb gelaten. Ik merk dat wanneer ik met vriendinnen spreek die een opleiding in de richting van de hulpverlening doen, ik daar veel meer voor warmloop dan voor mijn eigen studierichting.

Alleen, tsja.. Er zijn zoveel redenen om wel of niet te switchen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2011, 08:31
Tink*
Tink* is offline
Met oog op de toekomst zou ik als je de keus hebt, niet snel voor een opleiding in de hulpverlening kiezen. Maar ik kan me voorstellen dat als je het echt wilt, dat je het toch gewoon wilt, ook al is de kans op een baan lastig.

Wat zijn de mogelijkheden om een verkorte SPH (of iets anders) opleiding te volgen na deze studie? En heb je het extra geld er voor over? Dit geldt ook als je nu switcht want dan zul je ook te maken hebben met de Halbeheffing.

Wat vind je van opleidingen in de 'zorg' op WO niveau? Als je bv iets als orthopedagoog zou worden zit je ook semi in de hulpverlening, maar het is wel op WO niveau. Ik weet niet hoeveel waarde je daar nu nog aan hecht, maar zoiets is natuurlijk ook nog een optie.
Oud 03-11-2011, 10:19
Sterretje91
Sterretje91 is offline
Bedankt voor je reactie Tink.
Wat je zegt klopt zeker, met de opleiding die ik nu doe heb ik in de toekomst waarschijnlijk meer kans op een (betere) baan. Daarnaast gaat het ook een beetje tegen m'n principes in om een niveau terug te gaan (al is dat natuurlijk onzin). Maar ik merk ook dat ik veel enthousiaster word van het idee dat ik straks aan de slag zou gaan als hulpverlener in een instelling, dan wanneer ik mezelf voor me zie als iemand die straks leiding geeft aan een organisatie (de zakenwereld). Mede deze dingen maken de beslissing ook zo lastig!

Waarom ik het heb over SPH en niet over psychologie of pedagogiek op de uni is omdat mij, wanneer ik toch de hulpverleningskant opga, het leuker lijkt om echt 'praktisch' bezig te zijn met de clienten en niet zozeer het onderzoek. Maar opzich is een universitaire zorgopleiding ook wel het overwegen waard. Wel vraag ik me af of je niet meer banen hebt in de zorg op HBO-niveau? Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden tot een verkorte SPH, maar volgens mij kom je daar alleen in aanmerking voor als je een relevante opleiding hebt afgerond of werkervaring hebt op dat gebied.

Ik zat eraan te denken om eventueel te kijken naar een 'dubbele' opleiding. Dus zowel B&O, als bv pedagogiek. HBO combineren met een universitaire opleiding lijkt me haast niet mogelijk met alle stages? Iemand daar ervaring mee? Maarja, twee opleidingen naast elkaar volgens is natuurlijk wel zwaar en ze zijn nou niet bepaald aansluitend..
Dan stel je eigenlijk de beslissing alleen maar uit..

Het lijkt allemaal ook zo definitief opeens. Je 'moet' kiezen op welke manier jij de rest van je 'werkleven' (wat toch wel een aanzienlijk deel is) gaat invullen. Kies je dan voor je verstand of je gevoel? Zucht, haha!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten