Bij een keersom mag de x inderdaad weglaten. Bij een plus kan dan nooit, een plus moet je altijd laten staan.
Maar eigenlijk weet je dat wel, want je zegt 'ik heb drie bananen gekocht' (dan heb je dus 3 bananen = 3 x 1 banaan, maar je laat de x weg, en zegt gewoon drie bananen). Andersom zeg je nooit 'Ik heb 3 appels gekocht drie bananen', je zegt 'ik heb drie appels én drie bananen gekocht' of 'ik heb drie appels plus drie bananen gekocht', de + kun je nooit weglaten! Je moet dan echt aangeven 'ik heb dit PLUS dit' 'ik heb drie appels EN drie bananen'.
En dat is niet alleen zo met bananen (drie bananen is drie keer één banaan) maar ook zo met wortels. Drie bananen is drie keer één banaan, drie wortels is drie keer een wortel (en niet een wortel + 3), en drie maal b is 3b, oftewel drie keer een b. En 3a is drie keer een a en 3x is tenslotte drie keer een x.