Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2011, 14:58
patricia15
patricia15 is offline
Hallo,

ik heb de laatste tijd dat ik veel dorst, en moet vaak plassen.
Het valt m'n moeder ook op dat ik heel veel drink, soms wel 10 flessen van 0,5l dus 5 liter.
en dan nog een paar koppen thee.

Kan dit aan m'n b12 liggen omdat die ook te laag is.?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 15:13
Catch
Catch is offline
Ik denk dat je eerder moet denken aan suikerziekte maar ik ben absoluut geen expert op dit gebied. Ik zou sowieso met dit soort klachten naar je huisarts gaan. Die kan je testen op suikerziekte. Vijf liter drinken is echt heel erg veel op een dag. Als je B12 te laag is en je weet dat, probeer daar dan iets aan te doen. Vlees, vis, eieren en zuivel bevatten bijvoorbeeld B12. Je kunt daarnaast nog vitaminepillen slikken, maar misschien is het slim dit te bespreken met je huisarts als je daar bent voor je dorst.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 15:23
patricia15
patricia15 is offline
Citaat:
Ik denk dat je eerder moet denken aan suikerziekte maar ik ben absoluut geen expert op dit gebied. Ik zou sowieso met dit soort klachten naar je huisarts gaan. Die kan je testen op suikerziekte. Vijf liter drinken is echt heel erg veel op een dag. Als je B12 te laag is en je weet dat, probeer daar dan iets aan te doen. Vlees, vis, eieren en zuivel bevatten bijvoorbeeld B12. Je kunt daarnaast nog vitaminepillen slikken, maar misschien is het slim dit te bespreken met je huisarts als je daar bent voor je dorst.
Ja ik weet dat het veel is, maar soms drink ik ook bijna niks en dan heb ik nog dat ik dan s'avonds veel moet plassen.

En bij de eerste bloedonderzoek hadden ze ook direct op alles geprikt, mocht niet eten of drinken van te voren.
Maar toen was alles goed.
Ook toen ik in het ziekenhuis lag, omdat ik de hele tijd duizelig was hebben ze me er op geprikt was alles ook goed.
Maar toen had ik net een zoete glas ranja gehad.

Voor die b12 krijg ik prikken voor.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 21:47
Verwijderd
Suikerziekte is ook niet aangeboren ofzo, het ontstaat juist meestal tussen je 8e en je 16e. Dus ik denk dat het wel een goed idee is om je bloedsuiker nog eens te laten prikken. Juist ook omdat je ook wanneer je niet zo veel drinkt, tóch heel veel plast. Suikerziekte zorgt er namelijk voor dat er zó veel suiker in je bloed zit, dat het ook in je urine komt, en dat suiker in je urine trekt allemaal water met zich mee, waardoor je meer gaat plassen. Dat mensen met beginnende suikerziekte ook veel drinken, komt doordat ze dorst krijgen van dat vele plassen, niet andersom.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Veel drinken kan ook een gewoonte zijn die ontstaat doordat je zo veel drinkt, en dan is er niets aan de hand en kun je het gewoon afbouwen. Maar je moet wel echt even laten testen of het niets anders is
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 21:56
Balance
Balance is offline
Deze week is het week van de Diabetes, o.i.d.
In heel Nederland kun je bij de deelnemende apotheken gratis je bloedsuiker laten prikken om te kijken of er een kans is dat je suikerziekte hebt. Dus google even welke apotheek in jouw buurt mee doet en dan heb je meteen al uitsluitsel!
Oud 15-11-2011, 19:36
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
hmm. ik heb een tekort aan b12 en hebdaar niet zo veel last van, moet gewoon vitamientjes bijnemen.
ik zou idd eens je bloedsuiker laten controleren want je drinkt wel immens veel volgens mij
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 07:01
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Hallo,

ik heb de laatste tijd dat ik veel dorst, en moet vaak plassen.
Het valt m'n moeder ook op dat ik heel veel drink, soms wel 10 flessen van 0,5l dus 5 liter.
en dan nog een paar koppen thee.

Kan dit aan m'n b12 liggen omdat die ook te laag is.?
Ben je vegetarier? Zo nee, wat is dat dan toch met iedereen die een laag vitamine B12 heeft.
Krijgt een huisarts extra geld om die prikken te geven ofzo? Bij een normaal dieet hoort een laag vitamine B12 niet, want dat is voldoende aanwezig in normale voedingsproducten.
Dus ook hier vraag ik me af, heeft de huisarts er een verklaring voor gegeven?

Veel drinken en veel plassen kan inderdaad wijzen op diabetes. Laat je bloedsuiker dus controleren en wees daar snel bij. Vraag dan meteen over de vitamine B12.
Oud 16-11-2011, 17:42
patricia15
patricia15 is offline
Citaat:
Suikerziekte is ook niet aangeboren ofzo, het ontstaat juist meestal tussen je 8e en je 16e. Dus ik denk dat het wel een goed idee is om je bloedsuiker nog eens te laten prikken. Juist ook omdat je ook wanneer je niet zo veel drinkt, tóch heel veel plast. Suikerziekte zorgt er namelijk voor dat er zó veel suiker in je bloed zit, dat het ook in je urine komt, en dat suiker in je urine trekt allemaal water met zich mee, waardoor je meer gaat plassen. Dat mensen met beginnende suikerziekte ook veel drinken, komt doordat ze dorst krijgen van dat vele plassen, niet andersom.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Veel drinken kan ook een gewoonte zijn die ontstaat doordat je zo veel drinkt, en dan is er niets aan de hand en kun je het gewoon afbouwen. Maar je moet wel echt even laten testen of het niets anders is
Nee, ik weet dat het niet aangeboren is.
Maar heb me net 2 maand geleden laten testen ook op suiker, en toen was er niks aan de hand.

Denk dat ik eerst maar probeer om minder te gaan drinken, en als het nog zo erg blijft dan ga ik er maar mee heen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 18:01
patricia15
patricia15 is offline
Citaat:
Ben je vegetarier? Zo nee, wat is dat dan toch met iedereen die een laag vitamine B12 heeft.
Krijgt een huisarts extra geld om die prikken te geven ofzo? Bij een normaal dieet hoort een laag vitamine B12 niet, want dat is voldoende aanwezig in normale voedingsproducten.
Dus ook hier vraag ik me af, heeft de huisarts er een verklaring voor gegeven?
Nee, ik ben geen vegetariër.
Haha ja misschien krijgen ze dat wel
En nee ze hebben me er geen verklaring voor gegeven..
Ik moet eerst een paar prikken hebben en dan weer een bloedonderzoek.

Citaat:
Veel drinken en veel plassen kan inderdaad wijzen op diabetes. Laat je bloedsuiker dus controleren en wees daar snel bij. Vraag dan meteen over de vitamine B12.
Ik wacht eerst met bloedsuiker controle, eerst kijken hoe het gaat met drinken en plassen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 19:01
Catch
Catch is offline
Waarom zou je wachten?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten