Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2011, 18:33
ja-duh
ja-duh is offline
Hallo ik krijg morgen mijn advies. Dus nou wil ik me al een beetje voorbereiden. Mijn vraag is zit er tussen havo en vwo iets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2011, 18:49
chazzy
chazzy is offline
Nee maar je kunt wel naar een havo vwo brugklas das voor de goede havo leerlingen en de wat mindere vwo leerlingen meestal kun je dan vanaf de tweede klas kiezen of je havo of vwo gaat doen
Oud 14-11-2011, 18:50
nightrise
nightrise is offline
Deels,veel basisscholen doen aan havo/vwo en op sommige middelbare scholen word dit ook gebruikt.
Havo/vwo houd in dat je op vwo niveau les krijgt en op de havo manier becijfert (dat is in ieder geval mijn ervaring) en dit word alleen in de brugklas gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 18:54
Em.
Em. is offline
Ik ben zelf begonnen in een havo/vwo-brugklas. Niet omdat ik iets tussen havo en vwo in wilde, maar omdat er op die school geen gewone vwo-brugklas was. In de derde werden we dan opgesplitst, waarbij de beste leerlingen naar vwo gingen (ongeveer 1/3?) en de rest naar havo. Ik denk dat dat ook het meest gebruikelijk is, dat het (ongeveer) in de derde klas wordt opgesplitst.

Maar verder heb je geen diploma tussen havo en vwo in. Je moet uiteindelijk toch óf havo doen, óf vwo. Wel kun je in de bovenbouw (4e klas en later) je eigen profiel kiezen, en zo vakken kiezen die je wat beter liggen, waardoor je misschien wel vwo aankan in vakken die je sterk liggen. Maar je kunt ook extra vakken (nou ja, één extra vak) nemen (of een extra moeilijk profiel) op de havo, als je net wat meer uitdaging wilt, maar toch niet op het vwo terecht kunt.

Maar ik denk dat je na een brugklas havo/vwo ook beter ziet waar jouw 'ding' ligt. Misschien blijk je wel niet zo van huiswerk maken te zijn, of misschien bevalt het je heel goed en wil je wel naar vwo of zoiets. Daar zou ik me nu nog niet te druk om maken, in ieder geval niet als je zoiets dergelijks kan doen als eerst twee jaar havo/vwo. Ténzij je heel graag iets wil doen waar je vwo voor nodig hebt (arts bijvoorbeeld) of gymnasium overweegt.
Oud 14-11-2011, 19:05
Diamera
Diamera is offline
Wat Em. zegt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 19:48
RhythmMe
RhythmMe is offline
Het atheneum Natuurlijk ik heb dit advies ook gekregen maar ik doe nu de HAVO
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 20:29
Verwijderd
Atheneum is deel van VWO.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2011, 20:42
Em.
Em. is offline
Citaat:
Atheneum is deel van VWO.
Inderdaad. Atheneum en gymnasium vormen samen het vwo. Op gymnasium krijg je echter ook nog Latijn en Grieks, en kcv in plaats van ckv. Maar zeker in de bovenbouw komt het verschil vaak alleen neer op dat iemand met atheneum Duits en/of Frans heeft, en iemand op het gymnasium Grieks en/of Latijn heeft (eventueel i.c.m. Frans of Duits), en dus kcv ipc ckv. Maar verder zijn alle vakken hetzelfde (en hebben ze er ook evenveel), een eindexamen geschiedenis of scheikunde is op atheneum niet anders dan op gymnasium - beide krijgen gewoon een vwo-eindexamen en een vwo-diploma.
Oud 15-11-2011, 13:42
Verwijderd
dat van kcv klopt neit helemaal, grotendeels wel hoor maar op atheneum heb je ook de mogelijkheid kcv, namelijk als je vwo+ doet, dat is niet hetzelfde als gymnasium nl. eigk zijn er 3 stromingen bij vwo:
*atheneum --> reguliere vakken
*atheneum+ --> zit gwn bij atheneum in, je hebt de reguliere vakken + kcv dat kan alleen als je vanaf de 1e al latijn heb gedaan, dus vwo+ hebt gedaan.
*gymnasium --> vaak aparte school of klas, wordt vaak ook strenger gerekend.

maar als de TS in een havo/vwo brugklas komt, zonder vwo advies met havo/vwo advies is de kans vrij klein dat je vwo+ gaat doen, en kun je na de brugklas(sen) gwn kiezen voor havo of atheneum..
hopelijk is het duidelijk @ ja-duh??
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 15:04
Verwijderd
Citaat:
dat van kcv klopt neit helemaal, grotendeels wel hoor maar op atheneum heb je ook de mogelijkheid kcv, namelijk als je vwo+ doet, dat is niet hetzelfde als gymnasium nl. eigk zijn er 3 stromingen bij vwo:
*atheneum --> reguliere vakken
*atheneum+ --> zit gwn bij atheneum in, je hebt de reguliere vakken + kcv dat kan alleen als je vanaf de 1e al latijn heb gedaan, dus vwo+ hebt gedaan.
*gymnasium --> vaak aparte school of klas, wordt vaak ook strenger gerekend.

maar als de TS in een havo/vwo brugklas komt, zonder vwo advies met havo/vwo advies is de kans vrij klein dat je vwo+ gaat doen, en kun je na de brugklas(sen) gwn kiezen voor havo of atheneum..
hopelijk is het duidelijk @ ja-duh??
Op mijn school was gymnasium gewoon hetzelfde als wat jij vwo+ noemt, en met een havo/vwo-advies kon je vervolgens ook in bijvoorbeeld de tweede nog prima naar het gymnasium, ook al had je niet vanaf de eerste Latijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 16:23
Em.
Em. is offline
Bij ons kon je nadat je 1 havo/vwo had gedaan ook nog door naar 2 gymnasium. En er was niets aan vwo(+) - daar weet ik dan ook niet zoveel van. Wel weet ik dat alles (atheneum, vwo+, gymnasium, ttvwo, al die varianten) gewoon uitmondt in een vwo-diploma, alleen de vakken die erop staan zullen wat anders zijn.
Oud 15-11-2011, 16:39
Verwijderd
Volgens mij word er op een gymnasium niet strenger gerekend hoor . Ik ken veel mensen die gymnasium diploma hebben, die gewoon bij atheneum in de klas zaten. Ze maakten allemaal dezelfde toetsen met dezelfde normering.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij word er op een gymnasium niet strenger gerekend hoor . Ik ken veel mensen die gymnasium diploma hebben, die gewoon bij atheneum in de klas zaten. Ze maakten allemaal dezelfde toetsen met dezelfde normering.
Idd, het eindexamen is ook precies hetzelfde, afgezien dan dus van vakken als Grieks, Latijn en KCV.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 17:34
Em.
Em. is offline
Ja, inderdaad, alleen je hebt wat andere vakken. Maar de vakken die je zowel op atheneum als op gymnasium hebt, zullen niet van elkaar verschillen. Op mijn vorige school (wat dus een gymnasium had, naast 'gewoon' havo en vwo) krijgen atheneum en gymnasium in de bovenbouw ook gewoon samen les. Wat ook wel zo logisch is.
Oud 15-11-2011, 18:07
butterfly18
butterfly18 is offline
je hebt ook nog tweetalig vwo, of tweetalig gymnasium. dan zijn de helft van de vakken in het engels.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 19:02
ja-duh
ja-duh is offline
Heb vwo als advies gekregen ben superblij.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2011, 20:04
Em.
Em. is offline
Haha, oké! Al zit het 'm uiteindelijk natuurlijk in het volhouden van het vwo, en niet zozeer in het basisschooladvies. Maar succes ermee!
Oud 15-11-2011, 20:10
ja-duh
ja-duh is offline
ja dat weet ik maar ik ga het proberen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 06:16
Silvano08
Silvano08 is offline
Bij ons op school heb je niet iets als vwo+. Je hebt gewoon het vwo dat uit twee richtingen bestaat: atheneum en gymnasium. Hierbij wordt gymnasium niet strenger gerekend en is het enige verschil dat gymnasiasten een klassieke taal hebben i.p.v. een eventuele tweede vreemde moderne taal (Duits, Frans, Spaans....). Dat KCV strikt gebonden is aan het gymnasium klopt (in ieder geval bij mij op school) ook niet, er zijn genoeg atheneum-leerlingen bij ons in de KCV-klas.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 17:16
Verwijderd
bij mij op school heb je Vmbo-havo daar wordt op havo niveau lesgeggeven.
Havo-Vwo op vwo niveay wordt er les gegeven
dan Vwo
tvwo
gymnasium
2talig gymnasium.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten