![]() |
|
![]() |
Hoi, ik heb vandaag een P.O. bij scheikunde gedaan, en ik snap er vrij weinig van, het proefje is uitgevoerd, maar hoe ik nu verder moet weet ik eigenlijk niet. Help ?!
Onderzoeksvraag Wat is de molecuul massa van een molecuul citroenzuur (C6H8O7* xH2O). We moeten dus de x in de formule bepalen door middel van deze proef: Werkplan: - Weeg ongeveer 1 gram C6H8O7* xH2O af. (1,002 gram) - Los deze hoeveelheid op met gedestilleerd water in een maatkolf van 100mL en vul aan tot de streep en meng de oplossing (de oplossing was al opgelost voor de maatkolf volledig was gevuld) - pipetteer 10,00 mL uit de maatkolf in een erlenmeyer -Voeg een paar druppels fenolftaleïne (omslag traject kleurloos van pH 0-8,2 en paarsrood vanaf pH 10,0) - Titreer tot omslagpunt (licht roze) met 0,100 M natronloog - heerhaal de proef totdat je 3 metingen hebt die niet meer dan 0,30 mL verschillen we kwamen dus bij alle 3 de proeven uit op een verbruik van 14,1mL NAOH 0,1 Mol/L En vanaf nu loop ik dus vast ,want ik heb geen flauw idee hoe ik nu de massa kan berekenen. Ook in m'n klas snapt niemand er iets van dus daar kan ik het ook niet aan vragen.... Deze structuur formule stond op het blaadje :http://www.google.nl/imgres?q=struct...:0&tx=57&ty=23 Ook zie ik het nut niet in waarom dat we het basischer moeten maken kan iemand dat misschien ook uitleggen? Laatst gewijzigd op 17-11-2011 om 19:36. Reden: iets vergeten:P |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoeveel heb je nu gemiddeld getitreerd? Want je moet niets met pH doen, je moet gewoon kijken 'ik heb gemiddeld zoveel ml getitreerd, in één liter zit zoveel mol, dus in mijn gemiddelde titratie zat x mol'. Dat bereken je niet met pH 10 en alles. Je gaat er gewoon vanuit dat wat je getitreerd hebt, gereageerd heeft met al het zuur, en op het moment dat het klaar was met reageren, omsloeg (en roze werd). En dat FFT bij 10 omslaat maakt niet uit, dat heeft iets met het omslagtraject te maken en dat het verschil tussen omslaan bij 7 of bij 10 een héél klein verschil is, dat je gewoon verwaarloost.
En daarna maak je de reactievergelijking van je base + zuur, en kijk je van 'oh, zoveel mol heb ik getitreerd (dat wat je dus net hebt uitgerekend met gemiddelde titratie en het aantal mol per liter) dat heeft dus met zoveel mol zuur gereageerd'. En dan weet je dus hoeveel mol zuur je had, en in een periodiek systeem kan je vinden hoeveel het C6H8O7-deel weegt per mol. En dan kun je dus het verschil nemen tussen dat deel en het hele zuur.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
P.O. ruilen?? Studje1324 | 2 | 07-03-2008 20:42 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[wis] deelonderzoeksvragen p.o. bloed | 4 | 16-01-2006 21:59 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |