Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2011, 18:33
Remco153
Remco153 is offline
Hoi, ik heb vandaag een P.O. bij scheikunde gedaan, en ik snap er vrij weinig van, het proefje is uitgevoerd, maar hoe ik nu verder moet weet ik eigenlijk niet. Help ?!

Onderzoeksvraag
Wat is de molecuul massa van een molecuul citroenzuur (C6H8O7* xH2O).

We moeten dus de x in de formule bepalen door middel van deze proef:
Werkplan:
- Weeg ongeveer 1 gram C6H8O7* xH2O af. (1,002 gram)
- Los deze hoeveelheid op met gedestilleerd water in een maatkolf van 100mL en vul aan tot de streep en meng de oplossing (de oplossing was al opgelost voor de maatkolf volledig was gevuld)

- pipetteer 10,00 mL uit de maatkolf in een erlenmeyer
-Voeg een paar druppels fenolftaleïne (omslag traject kleurloos van pH 0-8,2 en paarsrood vanaf pH 10,0)
- Titreer tot omslagpunt (licht roze) met 0,100 M natronloog
- heerhaal de proef totdat je 3 metingen hebt die niet meer dan 0,30 mL verschillen

we kwamen dus bij alle 3 de proeven uit op een verbruik van 14,1mL NAOH 0,1 Mol/L

En vanaf nu loop ik dus vast ,want ik heb geen flauw idee hoe ik nu de massa kan berekenen.
Ook in m'n klas snapt niemand er iets van dus daar kan ik het ook niet aan vragen....

Deze structuur formule stond op het blaadje :http://www.google.nl/imgres?q=struct...:0&tx=57&ty=23

Ook zie ik het nut niet in waarom dat we het basischer moeten maken kan iemand dat misschien ook uitleggen?

Laatst gewijzigd op 17-11-2011 om 19:36. Reden: iets vergeten:P
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2011, 20:39
Em.
Em. is offline
Het is een zuur. Dat betekent dat het pH lager is dan 7.

Door een base toe te voegen, verhoog je het pH. Doordat je FFT hebt toegevoegd (fenoftaleïne dus) verandert de kleur op het moment dat de pH neutraal is.

Op het moment dat de pH neutraal is, is er evenveel 'zuur' als 'base'. Door een reactievergelijking op te stellen (zoveel citroenzuur reageert met zoveel base) - kun je de verhouding base : zuur zien.

Je weet hoeveel base je hebt gebruikt, dit kun je omrekenen naar mol (hoeveel mol van de base je hebt gebruikt). Daardoor kun je ook zien hoeveel mol zuur er dús gereageerd moet hebben (vanwege de verhouding).

Op het moment dat je weet hoeveel mol citroenzuur gereageerd heeft, en je weet dat álle citroenzuur samen 1 gram was, weet je hoeveel één mol citroenzuur dan dús moet wegen.

Je kunt in binas vinden hoeveel één "C6H8O7" weegt. Het verschil tussen het gewicht van de "C6H8O7" en van het hele zuur, zit hem in het "xH2O" gedeelte. Stel: dat verschil is 100 gram - dan weet je dus dat een x aantal H2O samen 100 gram moeten zijn (want het H2O + het C6H8O7 = het gewicht van één mol van het citroenzuur/C6H8O7* xH2O).

Als je weet hoeveel éénmaal H2O weegt (binas!), dan kun je uitrekenen hoeveel H2O-'deeltjes' je dus nodig hebt om het verschil tussen C6H8O7 en het hele citroenzuur (met het waterdeel) te veroorzaken. Als één H2O bijvoorbeeld zo'n 33 gram weegt, dan weet je dat je 3x H2O had (3x33=99 -> is praktisch de 100 verschil)
Oud 18-11-2011, 15:09
Remco153
Remco153 is offline
Dat is dus het probleem, we hebben het daarna niet gewogen, omdat dat geen onderdeel was van de proef zoals wij hem kregen. Maar ik denk dat ik inmiddels al wel verder ben gekomen, ik ga nu alles narekenen en zal zometeen even de resultaten posten, als ik het heb gevonden.

Ik heb nu dit :

Concentratie OH- bij pOH4(pH10) = 0,001 Mol/L
OH- Toegevoegd: 0,01 Mol/L
Dat zegt dus dat er 0,099 Mol/L is gereageerd met het citroenzuur of is opgelost in het water.

X= 1,002/192,124= 5,21538 * 10- 3 Mol is opgelost in 100 mL dat zegt dus dat er 0,0521538 Mol/L is opgelost.
5,21538* 10-4 Mol is gebruikt bij elke titratie (10 mL per keer)

Laatst gewijzigd op 18-11-2011 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 15:54
Em.
Em. is offline
Wat heb je niet gewogen?
Oud 18-11-2011, 15:55
Remco153
Remco153 is offline
Citaat:
Wat heb je niet gewogen?
De oplossing die we aan het einde overhadden, of bedoelde je die niet ?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 15:58
Em.
Em. is offline
Je weet toch hoeveel je toegevoegd hebt? Je hoeft helemaal niets te wegen aan het einde van een titratie, je moet gewoon weten hoeveel mL je hebt gebruikt.

Het enige gewicht dat je uiteindelijk moet weten, is hoeveel gram één mol is, maar dat moet je uit Binas halen (of uit een ander periodiek systeem).
Oud 18-11-2011, 16:01
Remco153
Remco153 is offline
Oh zo, ik heb trouwens het vorige bericht gewijzigd met informatie die ik ondertussen zelf heb berekent:
Concentratie OH- bij pOH4(pH10) = 0,001 Mol/L
OH- Toegevoegd: 0,01 Mol/L
Dat zegt dus dat er 0,099 Mol/L is gereageerd met het citroenzuur of is opgelost in het water.

X= 1,002/192,124= 5,21538 * 10- 3 Mol is opgelost in 100 mL dat zegt dus dat er 0,0521538 Mol/L is opgelost.
5,21538* 10-4 Mol is gebruikt bij elke titratie (10 mL per keer)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 16:12
Remco153
Remco153 is offline
Citaat:
Het is een zuur. Dat betekent dat het pH lager is dan 7.

Door een base toe te voegen, verhoog je het pH. Doordat je FFT hebt toegevoegd (fenoftaleïne dus) verandert de kleur op het moment dat de pH neutraal is.

Op het moment dat de pH neutraal is, is er evenveel 'zuur' als 'base'. Door een reactievergelijking op te stellen (zoveel citroenzuur reageert met zoveel base) - kun je de verhouding base : zuur zien.

Je weet hoeveel base je hebt gebruikt, dit kun je omrekenen naar mol (hoeveel mol van de base je hebt gebruikt). Daardoor kun je ook zien hoeveel mol zuur er dús gereageerd moet hebben (vanwege de verhouding).

Op het moment dat je weet hoeveel mol citroenzuur gereageerd heeft, en je weet dat álle citroenzuur samen 1 gram was, weet je hoeveel één mol citroenzuur dan dús moet wegen.

Je kunt in binas vinden hoeveel één "C6H8O7" weegt. Het verschil tussen het gewicht van de "C6H8O7" en van het hele zuur, zit hem in het "xH2O" gedeelte. Stel: dat verschil is 100 gram - dan weet je dus dat een x aantal H2O samen 100 gram moeten zijn (want het H2O + het C6H8O7 = het gewicht van één mol van het citroenzuur/C6H8O7* xH2O).

Als je weet hoeveel éénmaal H2O weegt (binas!), dan kun je uitrekenen hoeveel H2O-'deeltjes' je dus nodig hebt om het verschil tussen C6H8O7 en het hele citroenzuur (met het waterdeel) te veroorzaken. Als één H2O bijvoorbeeld zo'n 33 gram weegt, dan weet je dat je 3x H2O had (3x33=99 -> is praktisch de 100 verschil)
Hier zit dus juist het probleem in want ik weet niet hoeveel het hele zuur is. Of zie ik dat nu verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 16:28
Em.
Em. is offline
Hoeveel heb je nu gemiddeld getitreerd? Want je moet niets met pH doen, je moet gewoon kijken 'ik heb gemiddeld zoveel ml getitreerd, in één liter zit zoveel mol, dus in mijn gemiddelde titratie zat x mol'. Dat bereken je niet met pH 10 en alles. Je gaat er gewoon vanuit dat wat je getitreerd hebt, gereageerd heeft met al het zuur, en op het moment dat het klaar was met reageren, omsloeg (en roze werd). En dat FFT bij 10 omslaat maakt niet uit, dat heeft iets met het omslagtraject te maken en dat het verschil tussen omslaan bij 7 of bij 10 een héél klein verschil is, dat je gewoon verwaarloost.

En daarna maak je de reactievergelijking van je base + zuur, en kijk je van 'oh, zoveel mol heb ik getitreerd (dat wat je dus net hebt uitgerekend met gemiddelde titratie en het aantal mol per liter) dat heeft dus met zoveel mol zuur gereageerd'.

En dan weet je dus hoeveel mol zuur je had, en in een periodiek systeem kan je vinden hoeveel het C6H8O7-deel weegt per mol. En dan kun je dus het verschil nemen tussen dat deel en het hele zuur.
Reageren

Regels voor berichten