Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2011, 05:12
NoID87
NoID87 is offline
Ik ben via google op dit topic gekomen. Het spijt me ontzettend voor deze bump, maar ik heb een aantal vraagjes.

1. Weet iemand of TS nog op dit forum te vinden is, en zoja hoe het TS nu gaat en hoe lang het geduurd heeft voor deze weer een goed ritme heeft.

2. Ik kan me vinden in het verhaal van TS, ik heb bijvoorbeeld geslapen van 22:00 tot 3:00 waarin ik 2 maal ben wakker geworden. Dat tussentijds wakker worden heb ik pas sinds 2 dagen daarvoor nooit last van gehad.

nogmaals sorry voor de bump en hoop dat TS (of iemand anders) kan en wil reageren.

Bedankt.
Oud 14-12-2011, 06:01
Verwijderd
Dit bericht is vanuit een ander topic gekopierd.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 02:44
NoID87
NoID87 is offline
dank u wel

wederom weer een nacht gehad dat ik 2 maal wakker ben geworden. Bij elkaar opgeteld heb ik hiermee amper 5 uur geslapen.

Ik heb 3 medeicijnen ingenomen 10 mg Temazepam, 10 mg Oxazepam en 25 mg Promethazine (alles is voorgeschreven door een arts)

Ik gebruik al sinds begin oktober Temazepam eerst 20 mg en na een maand bn ik terug gegaan naar 10 mg. Ik heb tot voor kort goed geslapen, alleen heb ik mezelf met medicijnen een ander ritme aangeleerd. Ik ging elke keer pas slapen tussen 5 en 8 uur 's ochtents. Waardoor ik halverwege de middag wakker werd.

Mar sinds zaterdag is het een beetje naar de klote, omdat ik aan een ritme wil werken.

Zo heb ik afgelopen dagen geslapen

vrijdag op zaterdag heb ik van 9 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds geslapen
zaterdag hele nacht niet geslapen
zondag pas rond 9 uur 's morgens (dus 38 uur wakker) in slaap gevallen
om 1 uur weer wakker
maandag van iets voor 12 tot 7 geslapen
dinsdag van 11 tot 3 geslapen wel met 1 keer wakker worden.
woensdag op vandaag van half 8 's avonds tot half 11 's avonds en daarna van half 12 tot 2 uur

dus ja.. hoe nu verder enzo.. ik zou het niet weten. Heb vandaag wel weer een gesprek met mijn psychiater. Ik hou jullie wel op de hoogte, en tips zijn welkom.

Laatst gewijzigd op 15-12-2011 om 02:58.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 05:11
Verwijderd
Slaapproblemen kunnen iets lichamelijks zijn maar ook psychisch. Als ik jou zo hoor en met die hoeveelheid medicijnen zou ik toch eens naar de dokter gaan die je lichamelijk onderzoekt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 08:07
hookee
hookee is offline
Citaat:
vrijdag op zaterdag heb ik van 9 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds geslapen
Pardon? Vrijdagochtend tot zaterdagavond is 38 uur slapen.. Lijkt me sterk, dat je dan zaterdagnacht en zondag niet kan slapen lijkt me logisch.

Als je sinds kort een ander slaapritme ben begonnen is het niet zo raar, dat kan weken/maanden duren voordat je lichaam het gewend is. Probeer overdag echt actief te zijn (werk/sport/buiten zijn) en 's-avonds rustig (lezen, zitten). Breng de nacht in bed door, als je niet kan slapen, ga dan wat lezen, niet piekeren.
Het lijkt me gezien de medicatie dat bij jou ook angst meespeelt, dat is iets voor de psychiater.

Ik ben niet zo voor pillen, vooral niet voor slaappillen, maar melatonine lijkt me onschuldig. Oordopjes in (misschien word je wakker van geluiden), en zorg dat het donker is. Zet voor de volgende ochtend een (harde) wekker en kom er ook echt uit. Forceer je ritme.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 19:27
NoID87
NoID87 is offline
Citaat:
Pardon? Vrijdagochtend tot zaterdagavond is 38 uur slapen.. Lijkt me sterk, dat je dan zaterdagnacht en zondag niet kan slapen lijkt me logisch.
heb dat er krom neergezet. Ik bedoelde 9 uur smorgens tot 7 uur 's avonds (dezelfde dag) dus 10 uurtjes geslapen.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met de Psychiater. Hij stelde voor om de medicatie op een vast tijstip in te nemen en dit een aantal dagen vol te houden, ook in het weekend. Wat precies de angst veroorzaakt betreft het in slaap vallen is niet duidelijk. Daar ga ik aan werken met hulp van de psych.. Eerst moet ik een beetje bijslapen. wekker is voor morgen gezet. 9 uur staat die.
Oud 16-12-2011, 00:19
Daboman
Daboman is offline
Vaak wakker worden kan trouwens wel gebeuren als je van een vroeg ritme naar een laat ritme switcht, meestal vanaf het tijdstip dat je lichaam gewend is om in het oude ritme wakker te worden. Omgekeerd is het lastig inslapen als je van laat naar vroeg gaat.

Als ploegendienstwerker moet ik m'n ritme vaak omgooien en ik merk deze problemen altijd wel bij de genoemde switch. Als je ritme echt raar is, bijv pas om 5 uur 's nachts slapen, kan het een idee zijn om je ritme beetje bij beetje aan te passen, in stappen van een uur ofzo.

Ik heb verder geen ervaring met medicijnen, maar dit zijn wat alledaagse tips waar je misschien iets aan hebt.

Ik ben nu ook gewend om te switchen, daardoor kan ik het nu in 2 dagen. Maar toen ik daar net begonnen was en ook nog nachtdiensten had kon het ook een paar dagen duren en was het enige tijdstip dat ik echt altijd wakker was tussen 17u en 21u. Toen zette ik letterlijk elke dag de wekker zodat ik als ik wakker was direct wist of ik nog moest slapen.

Laatst gewijzigd op 16-12-2011 om 00:26.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2011, 05:31
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Mag ik vragen of je die medicatie elke dag neemt? Dan zul je er op den duur namelijk weinig aan hebben of steeds meer van moeten nemen. Tevens is temazepam een middel dat helpt met inslapen, niet met doorslapen.

Vreemde psychiater. Tegenwoordig wordt bij langdurig gebruik geadviseerd de slaapmedicatie bij voorkeur zo onregelmatig mogelijk in te nemen en sowieso naar je slaaphygiene geken. Is je kamer goed geventileerd. Wat doe je zoal voordat je gaat slapen. Hoe staat je bed. Kleine dingen die veel verschil kunnen maken.

Mocht je psychiater aan medicatie vasthouden vraag dan eens naar nitrazepam. Dit is een middel dat het doorslapen bevordert.

Maar alles waar -pam achter staat en je regelmatig slikt, daar zit gewenning aan en dan werkt het op een gegeven moment gewoon niet meer. Daarom zijn ze ook zo verslavingsgevoelig.
Oud 16-12-2011, 18:00
Pluis
Pluis is offline
Het belangrijkste van je slaapritme veranderen is het opstaan. Dus zelfs al slaap je pas heel laat, zorg er dan toch voor dat je elke dag rond hetzelfde tijdstip opstaat. Als je namelijk dan toch pas heel laat gaat slapen en ook lang blijft liggen bouw je geen slaapdruk op voor de volgende nacht en dan begint het verhaal weer helemaal op nieuw.

er bestaan wel adviezen over "slaaphygiëne" zoals dat genoemd wordt, misschien moet je daar eens op googlen.
Reageren

Regels voor berichten