Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2010, 21:43
patricia15
patricia15 is offline
Hoi,

ik heb zaterdag m'n knie verdraaid bij het voetbal.
kon niet meer verder want werd dik en had er veel pijn aan.

ik moest naar de dokter van m'n trainer als ik er maandag nog last van had.
en jaa dat had ik.

na bijna een uur wachten bij de huisarts, zat ik er nog geen 2 minuten, werd me verteld wat
ik eigenlijks wel al wist,
dat ie verrekt is en dat hij dik is.
Maar moet volgende week weer komen.
Hij zei dat het na een paar dagen wel minder zou worden.

De pijn is ook wel wat minder dan hoe het eerst was,
maar met buigen heb ik het gevoel dat m'n knie op springen staat.
En wat ik ook doe ik kan hem niet recht krijgen,

De vraag is moet ik eerder naar de dokter gaan?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 15:57
Nebel
Nebel is offline
Klinkt eerder alsof je meniscus gescheurd is. Daar moet je meestal ook rust mee houden en afwachten, en als het na een tijdje (aantal weken) niet over is kijken ze opnieuw. En als de pijn te erg is dan moet je altijd even bellen naar je huisarts, die kan je dan iets daarvoor geven.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 17:48
patricia15
patricia15 is offline
ik hoop niet dat het m'n meniscus is,

maar als het wel m'n meniscus is hoe weten ze het dan?
en duurt zo iets lang?

als het zo is
zou het voor de winterstop dan weer over zijn, en weer kunnen voetballen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 19:15
Nebel
Nebel is offline
Nou ik kan natuurlijk niet echt vanaf hier beoordelen of t je meniscus is . Ik had het misschien moeten formuleren als: wat jij omschrijft voelde ik toen ik mijn meniscus had gescheurd.

Dat kunnen ze in het ziekenhuis bijvoorbeeld zien door een MRI scan te maken, maar dat doen ze pas als de pijn aanhoudt terwijl je al een paar weken rust houdt. De huisarts stuurt je dan daarvoor door. Hoe lang het duurt hangt ervan af hoe erg het is. Bij mij hebben ze met een kijkoperatie het na 6 weken gerepareerd, en een week erna had ik nergens last meer van.
Dat is dus niet echt over te oordelen nu hoe lang het duurt.

Nogmaals ik zou vooral rust ermee houden, als het dik is, met je been omhoog zitten (leg je been op een kruk ofzo als je ergens zit). En als de pijn al te erg is bel dan even naar je huisarts om eerder langs te gaan!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 17:05
patricia15
patricia15 is offline
Het doet niet veel pijn meer.

Alleen recht krijgen lukt niet en ook niet helemaal buigen.
Dat vind ik gewoon heel raar,

Ik heb wel vaker last van m'n knieën gehad, maar zoiets nog nooit gevoeld.

Ik ga volgende week wel weer naar de dokter, kijken wat ie zegt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 01:25
HangInThere
HangInThere is offline
Citaat:
Klinkt eerder alsof je meniscus gescheurd is.
Ja, en het klinkt alsof zijn kruisbanden gescheurd zijn en alsof hij een avulsiefractuur heeft en alsof zijn patella is gebroken, en als de unhappy triad etc. Je kunt hier niets zinnigs over zeggen behalve dat TS een X-Knie had verdiend vanwege de Ottawa knee rules.
Oud 08-11-2010, 09:34
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ja, en het klinkt alsof zijn kruisbanden gescheurd zijn en alsof hij een avulsiefractuur heeft en alsof zijn patella is gebroken, en als de unhappy triad etc. Je kunt hier niets zinnigs over zeggen behalve dat TS een X-Knie had verdiend vanwege de Ottawa knee rules.
Als je verder leest zie je het volgende staan:
Citaat:
Nou ik kan natuurlijk niet echt vanaf hier beoordelen of t je meniscus is . Ik had het misschien moeten formuleren als: wat jij omschrijft voelde ik toen ik mijn meniscus had gescheurd.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 22:30
patricia15
patricia15 is offline
k'ga woensdag wel even heen

want m'n knie is nog dik en krijg hem nog niet recht

Laatst gewijzigd op 08-11-2010 om 22:58.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 00:36
Lotte
Lotte is offline
Dat je je been niet recht kan krijgen kan te maken hebben met het vocht wat zich door de blessure zich heeft opgehoopt in je knie. Vocht in je knie zorgt vaak dan weer voor een dik uitziende knie.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 20:38
patricia15
patricia15 is offline
Ben vandaag bij de dokter geweest, omdat gister de dokter er niet was.

kom ik daar zo, weet ie niet eens dat ik er vorige week was geweest.
zegt ie dat m'n knie niet dik is, hij ging niet eens vergelijken met m'n andere knie.
dan kon ie het verschil wel zien.
majaa.

maar moet nu naar de fysio.
Ik hoop dat het dan snel beter wordt.

en snel weer kan/mag voetballen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 17:15
patricia15
patricia15 is offline
Ik moet dus naar de fysio, maar het is zo stom bij die fysio.

ze zouden me een week geleden al terug bellen, maar hebben dat niet gedaan.
gisteren had m'n moeder heen gebeld en ze zouden s'middags weer bellen.
maar nee hoor hebben ze niet gedaan.

maar kan m'n knie nog steeds niet recht krijgen.
en als ik een stukje loop heb ik het gevoel dat ik zo onderuit ga,
net als ik geen kracht meer heb.

tis vandaag al 3 week geleden.
dan moet ik mijn knie toch al weer recht kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 18:46
kilgore t.
kilgore t. is offline
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, kon m'n been ook niet meer recht krijgen doordat ik m'n knie had bezeerd (been dubbelgeklapt). Het bleek bij mij uiteindelijk een scheurtje in m'n meniscus te zijn en ik kon na iets van 2,5/3 maanden en 7 keer physiotherapie weer redelijk lopen zonder krukken. Nu ben ik misschien wat langzamer weer gaan lopen omdat ik door de combinatie van stilzitten, beentrauma, pilgebruik, roken en het constant gebogen houden van m'n been trombose in m'n knieholte kreeg.

Ze hebben dat scheurtje bij mij gevonden met een MRI 6 weken nadat ik was gevallen, MRIs hebben vaak een wachtlijst van een paar weken en het duurde ook even voor m'n huisarts me door wilde verwijzen voor een MRI. Maar als jij na 3 weken nog zo'n last hebt en er is ook weinig of geen verbetering, zou ik toch vragen of je een MRI kunt krijgen, dat is voor zover ik weet de meest voor de hand liggende manier om te kijken wat er mis is met je knie. En hou je been idd hoog en let op of er niet nog ineens iets anders dik wordt (bij mij was het m'n enkel) of rood en warm want dat kan wijzen op trombose, al is de kans daarop heel klein hoor.

Oh en laat je moeder of huisarts een andere physiotherapeut zoeken zou ik zeggen, dit duurt wel erg lang en is ook niet netjes. Met een doorverwijzing van mijn huisarts kon ik dezelfde middag nog terecht.

Laatst gewijzigd op 20-11-2010 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 23:16
patricia15
patricia15 is offline
hoop niet dat het een scheurtje in meniscus is.
maar ik loop ook niet meer op krukken omdat de meeste pijn is wel weg en eigenlijk helemaal niet op krukken hoefde te lopen volgens de dokter ( ook al had ik zoveel pijn) moest gewoon doorlopen.

maar nu merk ik dus wel dat als ik paar meter loop of fiets dat ik haast geen kracht meer heb.
moet ik weer op krukken gaan lopen?

Maar jij hebt er 2,5 /3 maand op gelopen?

Heb gister eindelijk een afspraak gekregen (moest m'n moeder er wel eerst heen) dan durven ze te zeggen dat ze net wouden bellen.
moet pas donderdag heen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 19:10
kilgore t.
kilgore t. is offline
Gewoon doen wat je dokter zegt, die zal het het beste weten. Misschien was het bij mij ook wel sneller gegaan als ik er gewoon op was gaan lopen zonder krukken, maar ik vond dat het daar nog te veel pijn voor deed. Als jij er zonder al te veel pijn op kunt lopen zal het vast niet hetzelfde zijn als bij mij, want ik neem aan dat je 'm dan nu ook weer (bijna) recht krijgt? Je loopt sowieso al anderhalve maand voor op mijn herstel destijds. En misschien heb je geen kracht in je been omdat je 'm een tijdje niet of weinig gebruikt hebt, dat de spieren weer even nodig hebben om terug op hun oude sterkte te komen, maar dat kan de physio je hopelijk donderdag vertellen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 06:57
Verwijderd
Ik denk dat je beter niet de hele tijd op krukken moet lopen, misschien alleen als het echt niet meer gaat. Je spieren gaan erg achteruit, waardoor je straks misschien nog verder van huis bent. En inderdaad even de fysio afwachten!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 18:14
patricia15
patricia15 is offline
Ben net voor het eerst naar de fysio geweest.

Hij zei wel dat ik een grote klap heb gehad met m'n knie.
En hij denkt niet dat het iets met m'n meniscus is.
maar zit wel een beetje ruimte in m'n knie.

moet maandag weer heen, en dan beginnen met trainen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 13:42
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Heb ook zoiets gehad 8 weken terug. maar dan met turnen, heb toen mijn knieverdraaid.
Ik heb ook een huiarts die hier weinig aan doet. dus ben maar zonder verwijzing naar de spoedeisendehulp gegaan.
Daar bleek mijn voorste kruisband kapot te zijn. ik ben natuurlijk geen arts, kan je knie niet zien.
maar je symptonen zijn wel het zelfde als die van mij.
kon mijn been ook niet recht krijgen, ook het gevoel dat ik geen kracht meer had, buigen lukte wel, maar niet zo ver als normaal.

ik weet niet of je ook hebt dat je been heel instabiel aanvoeld? weinig sturing in je onderbeen zeg maar.
Een fysiotherapeut kan met een klein testje meestal al wel zien of er iets gescheurd is of niet. Want bij mij is het ook vastgesteld zonder mri scan.

Succes met Fysio! en ik hoop voor je dat het alleen verrekt is! want met een gescheurde kruisband of meniscus ben je nog wel even zoet..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 23:50
patricia15
patricia15 is offline
ik wordt er niet echt vrolijk van wat ik allemaal lees, ga ook al meer denken dat het wat anders is dan een verrekking.
het duurt me allemaal veel te lang. en dat ie weer dik word als ik een stukje loop of fiets staat me ook niet aan.

Nou ik heb soms dat ik er door zak, dan steekt het en doet zo'n pijn.

maar hoe gaat het nu dan met je knie?
nog veel last van?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 08:23
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
er door heen zakken is echt vervelend! ik ken 't

het gaat nu wel redelijk met mijn knie. kan normaal lopen na zeg maar 8 weken dus. zak er af en toe nog wel doorheen en als ik te fanatiek ben geweest bij fysio is die weer stijf en heb ik der wel even last van. verder eigenlijk vrij weinig last meer van!
Maar ik krijg nog wel een operatie over een aantal weken. dan maken ze een nieuwe kruisband in m'n knie door ergens uit m'n hamstring een stuk weg te halen en daar een nieuwe kruisband van te maken.

ik hoop dus echt voor je dat het gewoon verrekt is! want na mijn operatie moet ik 6 maanden revalideren..

Als je je zo'n zorgen maakt, kun je misschien even je fysiotherapeut vragen stellen of het normaal is wat je met je knie hebt, en geef gewoon aan dat je het gevoel hebt dat er misschien meer is dan een verrekking.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 22:37
patricia15
patricia15 is offline
maar ik heb al van meerdere mensen gehoord, van dat er ook bij hun was gezegd dat het verrekt was.
& toen dacht ze dat ze wel weer op trampoline kon.
en toen ging het weer mis, bleek dat haar kniebanden kapot waren, en later ook haar meniscus.
nu is ze er aan geopereerd en heeft ze er nog steeds veel last van.

dus ik hoop echt dat het alleen verrekt is anders kan ik voetbal op geven en dat wil ik echt niet

Ik hoop voor jou dat de operatie goed gaat, en dat je er dan geen last meer van hebt/krijgt.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 22:47
patricia15
patricia15 is offline
Vandaag voor het eerst bij fysio geoefend,
nou pff wat valt mij dat tegen zeg.

maar toen ik zei dat m'n knie dik werd, zei die dat er gewoon vocht in loopt.
en hij zei dat het met 2 week nog niet beter wordt, dat ik dan weer naar huisarts moet.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 22:34
patricia15
patricia15 is offline
Vrijdag & Vandaag weer naar fysio geweest,
Maar op het laatst moest ik nog iets doen, op een klein bankje en dan al je hakken omhoog vasthouden en weer na beneden.
Maar naar een paar keer ging m''n hele linker been trillen.
Is dit normaal?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 07:03
Verwijderd
Dat je been gaat trillen komt waarschijnlijk doordat je spieren onwijs achteruit gegaan zijn. Als je nu weer gaat trainen bij de fysio wordt dit minder en gaat het over. En als je er niet zeker van bent dan moet je het gewoon aan de fysio vragen als je bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 18:56
patricia15
patricia15 is offline
Maar nu zit ik, benen ook op een stoel.
Maar als ik hem een beetje beweeg begint ie aan de buiten kant te steken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 20:55
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
heb ik ook gehad...
maar nadat die er bij mij uit was geschoten heb ik er nog een paar kilometer op gelopen (moest wel naar huis komen he)
dus toen was mijn knie 3 keer zo groot als normaal
elke beweging die je maakt leek alsof er een mes door mn knie heenging
en dat was toch wel eventjes niet zo heel erg leuk!

na 2 weken wachten moet je wel weer gewoon gaan lopen enzo, anders verslappen je spieren te veel en word het alleen maar erger

ik heb veel advies gehad en ik zou het niet aanraden om een operatie te nemen.
het is niet gegarandeerd dat het daarvan beter word (kan er zelfs slechter van worden)
met fysiotherapie kun je je spieren eromheen versterken zodat de knieschijf beter op de plek blijft
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 20:56
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Maar nu zit ik, benen ook op een stoel.
Maar als ik hem een beetje beweeg begint ie aan de buiten kant te steken.
probeer er ook een ijszakje op te doen, goed tegen de zwelling en helpt tegen de pijn
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 20:58
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Vrijdag & Vandaag weer naar fysio geweest,
Maar op het laatst moest ik nog iets doen, op een klein bankje en dan al je hakken omhoog vasthouden en weer na beneden.
Maar naar een paar keer ging m''n hele linker been trillen.
Is dit normaal?
als je been gaat trillen betekend dat meestal dat de spieren verzuren... iets wat later spierpijn kan geven. ik ben er dan tenminste niet bij maar dat is wel wat het dan bij mij meestal is
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 16:11
patricia15
patricia15 is offline
Hallo,

al 4 maand geleden dat ik mijn knie heb verdraaid bij het voetbal.
Ben nog weer een paar keer bij huisarts geweest.
De laatste keer dat ik bij m'n eigen huisarts weg kwam, zei die van tja tis wat kraakbeen kan er niks aan doen.
en fysio kan er ook niets aan doen.

Dus ik dacht echt van; ik stel me toch niet aan.

Nou paar week later ben ik naar een ander huisarts geweest, die zei van ja je huisarts heeft gelijk kan een irritatie van de knie zijn, dat kan nog maanden duren.
Ik zei van ja ik wil wel een keer weer voetballen.!
' nou dan ga je maar na een sportarts'
een dag later een afspraak gemaakt bij de sportarts, en kon ik een week later al terecht.

Kom ik daar, doet hij een paar onderzoeken.
zegt ie van; ' ga er maar vanuit dat je voorste kruisband gescheurd is' en miss nog wel meer, daarom moet er ook nog ff een mri van je knie worden gemaakt.
En je mag dit seizoen niet meer voetballen.
Toen dacht ik echt van komen ze der ff 3 maand later achter

Moet morgen door mri.
Heeft iemand van jullie dat wel eens gehad een mri voor de knie?
en hoelang duurt zo iets?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 15:28
Lisalois
Lisalois is offline
Hee patricia15,

Ik heb ook een lange tijd last gehad van m'n knie en na 1 maand werd ik toch doorverwezen om een mri te laten maken(gelukkig maar). Hieruit kwam namelijk dat ik m'n voorste knieband was afgescheurd. Beetje late reactie dit, want we zijn inmiddels al 2 maanden verder van jou laatse berichtje en ben best benieuwd hoe het nu met je is?

Groetjes Lisa.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 01:03
patricia15
patricia15 is offline
Hoi!

Ik ben door de Mri geweest en inmiddels ben ik ook al bij een orthopeed geweest.
En ja m'n voorste kruisband is gescheurd

Ik wordt in juni geopereerd, hij wou het al in april doen.
Maar zit met school.

Lisa, hoe is het gekomen dat jij je voorste kruisband had gescheurd?
En ben je geopereerd of via de fysio je spieren versterkt?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 16:53
patricia15
patricia15 is offline
Hallo,

zijn er meer mensen die een gescheurde kruisband hebben gehad, en wat hebben jullie toen gedaan
een operatie of spieren getraind?
Hoelang duurde het voordat je weer mocht sporten?

Ik loop nu als nog bij de fysio om die spieren te trainen en dan in juni een operatie,
maar heeft het wel nut om nou de bij de fysio te lopen, want moet ja toch worden geopereerd.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 17:37
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Ik ben nu nog steeds aan het revalideren van mijn gescheurde voorste kruisband.
operatie is zeker aan te raden. En fysio voor af is echt belangrijk! want hoe sterker je de operatie in gaat, hoe sterker je er ook weer uitkomt.
Als je sterke stieren van te voren hebt, kun je die na de operatie echt goed benutten.

Ik ben inmiddels 5 maanden verder na mijn operatie. En het gaat allemaal heel voorspoedig. Het is niet een blessure waarbij je niets kan.
Na de operatie is het 4 weken met krukken ongeveer en daarna kun je al vrij snel weer buiten fietsen en gewoon je dagelijkse activiteiten oppakken. alleen niet sporten of veel fysieke activiteiten doen.

ik dacht ook van te voren dat ik 9 maanden met revalidatie niet zo veel zou kunnen maar dat is dus echt niet zo.
Na 3 maanden ben je meestal al weer bezig met hardlopen en conditie opbouwen.
Natuurlijk heb je soms een tegenslag dat het even wat minder goed gaat. maar je fysiotherapeut zal je hier wel bij helpen.

Succes met je operatie! en als je nog wat wilt weten kun je het altijd vragen
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 23:18
patricia15
patricia15 is offline
Hoi.

Ik wordt vandaag geopereerd.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 09:44
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Sterkte! komt vast helemaal goed!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 17:50
zuurstok
zuurstok is offline
Sterkte
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 16:54
patricia15
patricia15 is offline
Ben dus eindelijk geopereerd, moest er 2 dagen blijven.
Heb nog wel veel pijn, (vooral als ik pijnstillers ben vergeten)

Kan m'n been nog niet strekken is dat normaal?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 20:07
chiara_
chiara_ is offline
Is de operatie goed verlopen?
Wat betreft dat strekken, dat lijkt me niet meer dan normaal. Zo'n operatie is toch best een aanslag op je knie. Ik ben zelf vorige week geopereerd aan mn meniscus, dmv een kijkoperatie, wat nog een relatief kleine ingreep is, en kan ook echt nog niet goed strekken. Gewoon rustig aan doen en goed naar je lichaam luisteren.

Sterkte met je revalidatie
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 20:30
patricia15
patricia15 is offline
ja de operatie is goed verlopen,
alleen moest er 2 nachten blijven dat was het enigste.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 21:05
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
niet strekken is normaal, gewoon goed oefenen! opgerolde handdoek onder je voet, en proberen je been te strekken. dit moest ik in ieder geval heel veel doen. 2 dagen blijven in 't ziekenhuis is niet erg.
Verschilt per ziekenhuis hoelang je moet blijven.
Ik zelf ben op een maandag geopereerd en ben van zondag tot en met donderdag in het ziekenhuis gebleven, bij mij mocht je pas weg wanneer je been weer 90 graden mocht buigen en weer redelijk kon strekken.
is dus niets ergs dat je 2 dagen bleef.

Succes met revalideren! het gaat sneller dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 00:03
patricia15
patricia15 is offline
Ik moest er 2 nachten blijven omdat, ik de trap niet af kon omdat ik te duizelig was.

Kan m'n knie al 90 graden.
alleen het strekken gaat nog niet helemaal.
Ben al op de hometrainer geweest, eerst ging het lastig daarna ging het wel.
Ben blij dat ik dat wel al weer kan

Alleen als ik nu met 2 krukken loop knikt mijn knie na achteren, is dat normaal?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 02:11
patricia15
patricia15 is offline
na 5 1/2 week loop ik nog steeds op 1 kruk,
waarschijnlijk deze week er vanaf
En kan hem nog steeds niet helemaal strekken, hoelang kan het duren voordat die strekking er weer is?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 23:18
patricia15
patricia15 is offline
Hallo,

het is 6 maand geleden dat ik ben geopereerd,
Heb nog niet echt het gevoel dat het allemaal loopt zoals het hoort te gaan.

Zit nog steeds in de eerste groep van de fysio van de 3 groepen.

Kan m'n been nog steeds niet strekken, soms flinke steken onder m'n knieschijf en ongeveer op de plek waar de schroef zit.

Hoelang kan dit duren voordat dat over gaat, of hoort het al beter te zijn (strekking en pijn)

heeft iemand hier ervaring mee
Met citaat reageren
Oud 03-01-2012, 14:16
lauraloveyou13
lauraloveyou13 is offline
ik heb slappe kniebanden, en mn kruisbanden een x gescheurd!!
ik ben een jaar bij fysio geweest en toen hij dacht dat t beter ging, mocht ik stoppen.
alleen ik ben er nog super vaak doorheen gegaan, dus ik moet altijd mn oefeningen doen, ook als ik later bejaard ben.
dus als je oefeningen krijgt voor thuis, moet je die ook doen, anders gaat het minder snel over.
ik heb ook 2 weken op krukken gelopen omdat ik mn been niet meer kon bewegen!!
mn knie was heel dik en er zat vocht in!!
ik had misschien mn knieschijf gebroken!!!
de pijn hoort heel snel over te gaan,
als het nog lang pijn blijft doen moet je gewoon weer naar de dokter gaan!!
en wat je zeker moet doen:
doe alles heel goed, dan gaat het sneller over.
luister naar alle adviesen die worden gegeven.

xxx
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten