Dat kan wel, ja. Tenminste, ik heb er ook eens over gelezen en ook wel eens min of meer per ongeluk een stukje lucide gedroomd.
Lucide dromen komt er zo'n beetje op neer dat je a. beseft dat je droomt en b. dan leert die droom aan te passen. Dat laatste is niet zo moeilijk als het klinkt, want die droom zijn jouw gedachten en gevoelens. Je kan een droom vrij makkelijk veranderen als je dat door hebt (je moet het alleen goed onder controle krijgen, want ik verander een droom eerder omdat ik bang ben dat x niet gebeurt of x niet lukt, wáárdoor het ook niet gebeurt of lukt). Zo kon ik laatst geen glaasjes sap die op kerstballen leken meer wegtoveren, omdat ik aan mezelf begon te twijfelen. Maar goed. Oh, en ik geloof dat het ook wel leuk is als je je droom dan onthoudt, zodat je je ook nog herinnert wat je gedaan hebt. Dat kun je heel goed trainen door meteen als je wakker wordt, je droom weer op te roepen en op te schrijven in een schriftje dat je - natuurlijk - als naast je bed had gelegd.