Advertentie | |
|
![]() |
|
Rentestanden komen in principe door vraag en aanbod van geld tot stand. Wel kunnen centrale banken de geldmarkt rente enigszins beinvloeden. Wat de FED in dit geval doet is van gewone commerciële banken de (staats)obligaties die zij bezitten opkopen, deze commerciële banken krijgen dan heel veel contant geld wat ze kunnen uitlenen, oftewel, het aanbod van geld neemt toe en de rente daalt.
Waarom gaat een bedrijf naar de beurs, in principe 2 redenen. Enerzijds omdat het bedrijf geld nodig heeft en dat niet bij een bank kan krijgen. In dat geval is een beurslancering dus eigenlijk een teken van zwakte, banken willen niet in jouw investeren. De tweede reden (en dat is denk ik waar je op doelt) is dat de eigenaar wil 'cashen', je brengt je bedrijf naar de beurs met de reden dat je de waarde van het bedrijf wilt verzilveren. Denk maar aan facebook, men zegt dat het miljarden waard is, maar over een jaar kan er een nieuw iets ontstaan waardoor facebook in een keer waardeloos wordt... Als facebook nu naar de beurs gaat kan de eigenaar miljarden dollars op zijn rekening tegemoet zien, over een jaar misschien niet eens meer een miljoen. Kort gezegd, cash is een feit, waarde een mening.
|
![]() |
Bedankt voor je antwoord! Dit verduidelijkt de boel zeker alleen over de rente heb ik nog een vraag. Weet iemand misschien waar de rente juist in het begin van de jaren 90-95 in Amerika zo laag was?
Had dit te maken met de aflossingscrisis in Latijns Amerika en Verre Oosten? Bedankt |
![]() |
|
![]() |
De vraag intrigeerde me. Toen ik later op de avond weer keek, leek het wel of je de jaartallen had aangepast.
Stond er eerst niet 1990-1995, en later pas 1995-2000. Onderzoek begint dan wel eerst met de feiten. Was die rente wel zo laag ??? In http://www.global-rates.com/interest...llar/1993.aspx zie ik de libor rates voor de diverse jaren. Ik heb nog niet overal op geklikt, maar zie vooralsnog geen lage rente voor 1995-2000. 5.5 % in '98; 5.7 % een jaar later. in het algemeen geldt: Lage rentes hebben nog wel eens te maken met een FED die de economie wil stimuleren en de geldmarktrente laag houd, kunstmatig. Deze lage rente wordt door de banken 'doorgegeven' aan het publiek. In economisch booming tijden is alles duur: de arbeid, de huizen, de producten, en dus ook 'het kapitaal' => hoge rentestanden. Verder kun je kijken naar de reele rente: is de inflatie hoog, dan is de rente ookhoog, die moet immers hoger zijn dan inflatie. De tweede reden van bovenstaande schrijver om naar de beurs te gaan klopt wel: soms gaan kleinere ondernemers 'cashen'. Maar je kunt ook van je bedrijf af door bijv het te verkopen aan een 'grotere speler' in die markt. De hoofdreden om naar de beurs te gaan is veel geld/kapitaal op te halen. Om stevig uit te breiden, om vestigingen in het buitenland te kopen, om te investeren in....net gelijk wat. Of.... om een concurrent over te nemen. (en die aandeelhouders van die onderneming te kunnen uitbetalen). |
Advertentie |
|
![]() |
|
|