Citaat:
Ik dacht dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt maar daarna niet meer en dat je nog steeds 10 jaar over je studie mag doen alleen dan krijg je geen studiefinanciering meer? klopt dat?
Misschien ga ik namelijk ook van studie veranderen na het eerste jaar alleen ik zorg dan wel dat ik binnen 10 jaar een diploma heb en dan zonder studiefinanciering.
|
Als je binnen tien jaar nadat je begint met je opleiding een diploma haalt, wordt je studiefinanciering een gift. (Dit heet de prestatiebeurs, voor
mbo en
hbo/wo.) Je hoeft hem dan niet terug te betalen. Als je ook een lening hebt, betaal je die wel altijd terug.
Binnen deze prestatiebeurs heb je recht op 4 jaar studiefinanciering. Daarna mag je nog drie jaar lenen.
EDIT: Dit heeft overigens allemaal niet zo veel te maken met de langstudeerboete waar dit topic over gaat. Die regeling bepaalt dat je over je studie(onderdeel) één jaar langer mag doen (dan de officiële studietijd) voor het normale collegegeldtarief. Daarna moet je meer betalen. Je mag dus 5 jaar over een (4-jarige) HBO-bachelor doen zonder "boete", of 6 jaar over een wo-bachelor (3+1 jaar) met een master (1+1). Die 5 of 6 jaar veranderen echter niets aan het feit dat je maar 4 jaar stufi krijgt.