Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2011, 05:48
patturik
patturik is offline
Hallo allemaal,

Even een vraagje ter bevestiging.

Ik ben in 2008 begonnen met mijn eerste 4 jarige HBO opleiding. Echter heb ik 2 vakken niet gehaald waardoor ik een half jaar studievertraging op ga lopen. Het lijkt me niet dat dit enige gevolgen heeft met betrekking tot langstuderen?

Maar wat nu als ik na deze opleiding nog een master of andere opleiding wil doen? Mag ik hier dan geen/minder vertraging oplopen? Als ik het goed begrijp mag je een jaar langer studeren, dus dan zou ik daar ook nog een half jaar vertraging op kunnen lopen. Of moet ik zo niet denken?

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2011, 22:28
Monfols
Monfols is offline
Dat wordt janken want als het er zo na uit ziet gaan ze de spelregels veranderen tijdens het spel en dus ga je betalen..
Met citaat reageren
Oud 05-12-2011, 17:38
Verwijderd
Ze willen inderdaad de spelregels veranderen tijdens je spel, maar op een vierjarige studie mag je een jaar zonder boete vertraging oplopen, dus dat half jaar maakt niet uit.

Een master kost extra tijd; je krijgt dan gewoon een jaar extra om die master in te doen. Dan mag je dus 6 jaar studeren zonder boete, i.p.v. 5 jaar. Maar als je daarmee teveel uitloopt, moet je dus wél de boete betalen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 16:12
ganralph
ganralph is offline
Bachelor en master staan los van elkaar, en voor beide mag je één jaar uitlopen.

Dus: voor een vierjarige bachelor krijg je 5 jaar de tijd. En daarna krijg je nog twee jaar voor een éénjarige master.
Maar ga je nog een tweede bachelor doen, dan krijg je niet weer opnieuw vijf jaar!
Oud 06-12-2011, 17:28
honestsmile
honestsmile is offline
Maar als je dus na 2 jaar stopt, omdat het toch niks voor je is of iets dergelijks, en je begint dan een nieuwe studie krijg je dus wel een boete?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 17:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar als je dus na 2 jaar stopt, omdat het toch niks voor je is of iets dergelijks, en je begint dan een nieuwe studie krijg je dus wel een boete?
Volgens mij wel, ja. Als je dat in normaal tempo en zonder uitloop doet, doe je er dus één jaar teveel over.
Oud 04-01-2012, 23:03
Vrouw009
Vrouw009 is offline
Ik dacht dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt maar daarna niet meer en dat je nog steeds 10 jaar over je studie mag doen alleen dan krijg je geen studiefinanciering meer? klopt dat?
Misschien ga ik namelijk ook van studie veranderen na het eerste jaar alleen ik zorg dan wel dat ik binnen 10 jaar een diploma heb en dan zonder studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2012, 17:22
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik dacht dat je maar 4 jaar studiefinanciering krijgt maar daarna niet meer en dat je nog steeds 10 jaar over je studie mag doen alleen dan krijg je geen studiefinanciering meer? klopt dat?
Misschien ga ik namelijk ook van studie veranderen na het eerste jaar alleen ik zorg dan wel dat ik binnen 10 jaar een diploma heb en dan zonder studiefinanciering.
Als je binnen tien jaar nadat je begint met je opleiding een diploma haalt, wordt je studiefinanciering een gift. (Dit heet de prestatiebeurs, voor mbo en hbo/wo.) Je hoeft hem dan niet terug te betalen. Als je ook een lening hebt, betaal je die wel altijd terug.

Binnen deze prestatiebeurs heb je recht op 4 jaar studiefinanciering. Daarna mag je nog drie jaar lenen.

EDIT: Dit heeft overigens allemaal niet zo veel te maken met de langstudeerboete waar dit topic over gaat. Die regeling bepaalt dat je over je studie(onderdeel) één jaar langer mag doen (dan de officiële studietijd) voor het normale collegegeldtarief. Daarna moet je meer betalen. Je mag dus 5 jaar over een (4-jarige) HBO-bachelor doen zonder "boete", of 6 jaar over een wo-bachelor (3+1 jaar) met een master (1+1). Die 5 of 6 jaar veranderen echter niets aan het feit dat je maar 4 jaar stufi krijgt.

Laatst gewijzigd op 06-01-2012 om 19:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten